Počela je nova sezona Formule 1, a koronavirus i u ovom prvenstvu kroji izgled momčadi. Zbog toga je sve jači glas vozača koji žele da im se dozvoli natjecati se, čak i ako su pozitivni
Prošle godine imali smo uzbudljivu završnicu, a svi koji su vezani uz Formulu 1, vozači, osoblje i fanovi, strahovali su od toga da ne bi možda koronavirus odlučio prvaka. Srećom, ni Max Verstappen ni Lewis Hamilton nisu bili pozitivni na brojnim testovima pa je pobjednik odlučen na stazi.
No ta prijetnja i dalje je u zraku, iako su svi cijepljeni. Vozače to sve više živcira. Uoči početka sezone zbog zaraze je predsezonska testiranja propustio Daniel Ricciardo, a prve dvije utrke prvenstva zbog istog razloga i Sebastian Vettel.
Prije njih su zadnje dvije godine u nekom trenutku utrke 'preskočili' Sergio Perez, Lance Stroll, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen i Nikita Mazepin.
Ta neizvjesna situacija iz utrke u utrku remeti mir vozača, a upravo onaj koji je prvi na 'gridu' pokupio virus te tako morao preskočiti VN Velike Britanije 2020. dao je zanimljivu ideju.
'Sad smo toliko toga naučili o koroni. Teško je ništa ne učiniti. Ubuduće, to je nešto o čemu bismo trebali razgovarati. Dopustimo vozačima da se utrkuju s covidom ako su im simptomi blagi. Neki se možda ne bi mogli utrkivati, ali ima drugih ljudi ili drugih vozača koji dobiju virus i dobro se osjećaju. Čini se kao da je svijet potpuno otvoren, ali F1 je vrlo restriktivan u vezi tih stvari, pa mislim da bismo trebali ostaviti vozaču da odluči o tome', predložio je Red Bullov vozač Perez te dodao:
'Mislim da smo se svi utrkivali barem jednom kada smo se osjećali jako loše u zdravstvenom smislu, ali mi smo sudac koji kaže - u redu, mogu se utrkivati u takvom stanju ili jednostavno ne mogu. Dakle ako se vozač osjeća ugodno u takvoj utrci, ne mislim da je to problem. Svijet je krenuo dalje…'
Od prošle sezone varijante koronavirusa razvijale su blaže simptome kod zaraženih, svijet sada na drugačiji i otvoreniji način živi s time.
I FIA (Međunarodna automobilistička federacija) ublažila je protokole sadržane u svom kodeksu ponašanja i ukinula obvezno testiranje, prepustivši to timovima. No i dalje - ako je vozač pozitivan, automatski odlazi u izolaciju i propušta utrku ili dvije, što značajno utječe na njegovu sezonu, posebno ako se bori za naslov.
Treba li poslušati Pereza ili i dalje zadržati oprez? Temom su se pozabavili na portalu motorsport.com, na kojem smatraju da se trebaju razmotriti dvije stvari. Prva je očit rizik od širenja virusa na drugo osoblje tima, koje bi ga zatim moglo prenijeti na ranjive članove obitelji. Druga je utjecaj koronavirusa na vozača. Neke ljude pogađa puno teže od drugih, a za one koji imaju ozbiljnije simptome vožnja bolida vjerojatno nije pametna opcija.
'Nije bilo šanse da se utrkujem kada sam imao koronu. Bio sam jako, jako bolestan. A čak i kad sam se vratio, jedva sam odradio utrku', opisao je Lewis Hamilton svoje zdravstveno stanje kada je propustio VN Sahire 2020., a iz njegovih sljedećih izjava može se shvatiti da ne drži stranu Perezu.
'Virus je još uvijek oko nas. Mislim da i dalje moramo poduzimati mjere opreza, nositi maske, paziti na sigurnost i čuvati druge. Ako svi prestanemo nositi maske i svi u timu dobiju virus, svi će se razboljeti i to će drugačije utjecati na ljude. Neki ljudi ni ne znaju da ga imaju, a neki se stvarno razbole. Dakle za sada je bolje ne riskirati. Moramo misliti i na to kakvu poruku šaljemo ljudima kao sport.'
Daniel Ricciardo, koji je ne tako davno prebolio koronu, dosta je neodlučan o tome pitanju…
'Definitivno mi je bilo teško i mučio bih se da sam vozio. Bio sam prilično ošamućen. Tako da mislim da je to različito od slučaja do slučaja. Ako osjećate da ste sposobni, onda biste trebali dokazati to nekim fizičkim testom', rekao je Australac.
Za razliku od Hamiltona i Ricciarda, ostali vozači koji su bili pozitivni nisu imali problema…
'Fizički nisam imao nikakvih problema. Testirao sam se nakon što sam istrčao 18 kilometara i nikad se nisam osjećao tako dobro kao u to vrijeme. I bio sam u šoku kada sam dobio vijest jer sam se i nakon toga dobro osjećao. Nisam imao nikakve simptome i očito mi fizički ne bi bio nikakav problem odraditi utrku', rekao je Pierre Gasly, a bio je zaražen u siječnju 2021. pa to nije imalo utjecaja na njegovu sezonu.
Koliko je ispravno voziti s koronavirusom, bez obzira što se vozači odlično osjećaju? Ljudi nažalost sjedaju za volan u puno lošijim fizičkim stanjima… O tome svoje mišljenje ima i aktualni svjetski prvak Max Verstappen.
'Naravno da se kao vozač uvijek želite utrkivati. No također mislim da biste trebali pitati medicinskog stručnjaka da vas posavjetuje o tome što je dopušteno, što ne, a zatim raditi s FIA-om na tome da vidimo što je moguće i što je dopušteno u budućnosti. Ali trenutno je to malo teško reći', bio je 'neutralan' Nizozemac.
Vodeći u ukupnom poretku u 2022., Ferrarijev vozač Charles Leclerc iznio je svoj stav:
'To je zeznuto pitanje. Kako stvari trenutno stoje, očito je to nemoguće učiniti jer se na nekim mjestima ne možemo utrkivati zaraženi koronavirusom. Sigurno bi se, ako bi postojala neka mjesta na kojima bismo se mogli utrkivati i kada se zarazimo, stvari mogle promijeniti. Ali kako stvari stoje u ovom trenutku, to definitivno ne bih učinio.'
Možda bi trebalo vozačima dati mogućnost da sami odrede jesu li sposobni odraditi utrku iako su pozitivni. O tome je govorio Valtteri Bottas, vozač koji je uoči ove sezone bolid Mercedesa zamijenio onim Alfa Romea…
'Glasao bih za, trebalo bi to biti dopušteno, ali samo na način da se može osigurati da nema rizika od daljnjeg širenja. Mislim da bi za nekoga tko ima koronavirus svakako trebali postojati dodatni protokoli kako bi se osiguralo da drugi članovi tima ne budu pogođeni jer očito kod svake osobe simptomi mogu biti drugačiji, za nekoga manje rizični, za nekoga više', rekao je Finac i napomenuo da vozači nisu sebični i da se moraju u obzir uzeti ljudi s kojima rade, kao i njihove obitelji.
Lance Stroll propustio je VN Eifela 2020., iskusio je to što znači imati koronavirus…
'Vidimo da svijet ide naprijed. Prilagođavamo se svijetu u kojem živimo i još uvijek mislim da je važno biti odgovoran kada ste u blizini starijih ljudi, baka i djedova. To je svačija odgovornost', kazao je Kanađanin te dodao:
'Ali F1, kao sport, kao svijet, mora ići dalje i moramo živjeti svoje živote. To sada počinjemo viđati diljem svijeta.'
Ponudio je rješenje.
'Mislim da postoje načini da budete vrlo oprezni i odgovorni dok imate koronavirus, a i dalje se natječete. Mislim da postoje načini da se izolirate, stavite kacigu u svoju sobu i svedete kontakt sa svima na minimum. Postoje načini za to. Mislim da bih se mogao tako utrkivati.'
Slično rezonira Carlos Sainz.
'Ako postoji sport u kojem se možete natjecati bez širenja virusa, mislim da je to F1. Sve bih sastanke mogao obaviti u svojoj hotelskoj sobi, doći 15 minuta prije utrke ili treninga s odijelom i kacigom, uskočiti u bolid i voziti', rekao je Španjolac te napomenuo:
'Osobno, ako bih bio pozitivan usred borbe za prvenstvo, teško bih prihvatio propuštanje utrke, pogotovo ako se osjećam dobro i u formi. Naravno, ako bih se osjećao loše, bio bih prvi koji bih podigao ruku i rekao da se ne mogu utrkivati. Mislim da bi se to trebalo istražiti jer nam naš sport daje tu priliku da možda budemo malo zaštićeniji i na kraju bi vozač trebao donijeti odluku o tome.'
I šefovi momčadi žele promjene pravila vezanih uz koronavirus, a jedan od njih je Gunther Steiner, čiji je tim Haas imao samo jedan bolid na prošlogodišnjoj VN Abu Dhabija jer je Mazepin bio pozitivan nakon kvalifikacija.
'Trebalo bi se to tretirati kao gripa, a ako imate gripu, sami odlučujete što ćete učiniti. Nitko drugi ne odlučuje umjesto vas i pa ako liječnik kaže OK, osoba koja ima virus isto kaže OK, zašto ne?'
To je problem o kojem već dugo raspravljaju čelnici F1 i FIA, ali na kraju sve ovisi o lokalnim pravilima.
'Uvijek moramo poštovati zemlju u kojoj se nalazimo. Ako zemlja u kojoj se nalazimo smatra da je to u redu, onda to možemo razmatrati. Pratit ćemo što se događa i surađivati s lokalnim vlastima. Naši timovi za covid i dalje su tu i prate situaciju. Puno sam optimističniji nego prije godinu dana', zaključio je tehnički direktor F1 Ross Brawn.
A o ovoj temi možete i vi dati sud u komentarima ili glasanjem u našoj anketi: