'Pravimo se kao da smo u nekom snu', sugerira glumac Maro Nejašmić Banić na imaginarnom snimanju nekog filma ili propagandnog spota, ovaj put u ulozi redatelja. 'Ne moramo se pravit', uzvraća mu Viktorija Rađa, ovom prilikom u ulozi glumice, da bi se u tom trenutku počele nizati panorame gradova, detalji iz hedonističke svakodnevice i prepoznatljivi dalmatinski motivi
'San je stvarnost' (ili 'San je java', slobodno ćemo prevesti) naziv je novog promotivnog videouratka iza kojega stoji Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije, jedine koja u svom nazivu zapravo ima Dalmaciju. No on ipak ne spada u uobičajen promotivno-marketinški alat za društvene mreže, turističke sajmove i vabljenje pozitivnog PR-a, nego označava početak promjene strategije (Srednje) Dalmacije.
I njenog okretanja nečemu što se može opisati kao 'novi luksuz'.
'Kvaliteta je postala ključna strateška odrednica i usmjerenost na ponudu više kvalitete ne dolazi samo iz želje da budemo drugačiji od konkurencije, nego i iz konkretnih tržišnih pokazatelja: smještajni objekti viših kategorija - kao i oni skromniji s autentičnom pričom - bilježe veću popunjenost, gosti iz tog segmenta ostaju dulje i vraćaju se češće, a potražnja za autentičnim i luksuznim iskustvima je u stalnom porastu i tržište te vrste ponude još uvijek nije zasićeno', objašnjava za tportal direktorica TZ-a Splitsko-dalmatinske županije Ivana Vladović.
'Novi luksuz' za novo vrijeme
Fraza 'novi luksuz' nije u službenom korištenju, ali svakako je treba pojasniti: radi se o raskoši u modernom, doživljajnom i održivom smislu, posve suprotnoj od mramor-kamen-željezo kičaste vizije ekskluzivnosti.
No kako se ova analogija može primijeniti na dalmatinski turizam?
Poprilično jednostavno: istraživanja su pokazala da 'novi luksuz' prije svega podrazumijeva mir i ekskluzivnost, visoku razinu usluge i personalizirani pristup, ponudu koja naglašeno promovira lokalnu kulturu i proizvode, pa i autentične doživljaje koji ostaju u pamćenju baš zato što su iskreni te povezani s prostorom i ljudima.
Današnji luksuz je sigurnost koju se ovdje može naći u izobilju, čist zrak i more, opušteniji stil života, otvorenost svijetu i kozmopolitizam uz jasnu i naglašenu crtu pomalo sebičnog lokalpatriotizma. Luksuz se, dakle, ogleda u kvaliteti, a ne nužno u visokoj cijeni. Dapače.
Ne samo za one dubljeg džepa
'Strategija nipošto nije usmjerena isključivo na 'goste dubljeg džepa', kako se često naziva one koji mogu i žele puno platiti. Luksuz može biti autentična viška pogača, to može biti i ručno ubrana smokva kod bake koja iznajmljuje sobu jednako kao i boravak u najskupljem mogućem hotelu. Luksuz nije skup nego je priuštiv, upravo zato što se radi o autentičnosti i stilu života', kaže direktorica ove turističke zajednice.
'To je smjer u kojem idemo, a zapravo ne trebamo daleko putovati jer Srednja Dalmacija takva već jest', objašnjava Vladović što stoji iza početka nove kampanje i videospota koji tportal prvi objavljuje.
Dino i Viktorija Rađa vjerojatno su među boljim manekenima novog strateškog pristupa jer su i sami ostvareni i uspješni ljudi, a bogme znaju i guštati u životu. Ne moraju se pravit', rekli bismo.
A sam spot prenosi upravo poruke koje bi trebao prezentirati: mir, autentičnost, prirodnu ljepotu, bogato naslijeđe, ekskluzivnost, profinjenost, sjajnu uslugu i neku vrstu nenametljive, ali jasno vidljive elegancije i profinjenosti. Na granici neba i mora.
Bijeg od mediteranske gužve
Drugačije brendiranje Dalmacije i njen zaokret prema poprilično nježnijem obliku turizma, dakako, neće se odviti preko noći, niti će jedan promotivni spot sam od sebe proizvesti ovaj spektakularan efekt; radi se o putovanju koje je za regiju poput ove očekivano i prirodno.
Ali i nužno jer započinje u trenutku u kojem su pojmovi poput 'nosivog kapaciteta' i 'prostornih i infrastrukturnih opterećenja' ušli u mainstream, a održivi razvoj turizma postao i službeni cilj, umjesto konstantnog i beskonačnog rasta broja posjeta i noćenja, što se izbacuje iz političkog i javnog narativa.
Dalmacija - a posljedično i Hrvatska - naprosto se više ne može i ne smije uspoređivati s mediteranskim destinacijama koje su od nje i populacijski i prostorno višestruko veće, a daljnji rast brojki već je počeo postajati vidljivo kontraproduktivan.
U Dalmaciji, čini se, ne samo da su to shvatili - nego i počinju ozbiljno raditi.