izazovna vremena

Trump objavio globalni ekonomski rat, kako će se to odraziti na naš turizam?

08.04.2025 u 12:33

Bionic
Reading

Globalni trgovinski rat odvukao bi mnoge zemlje u recesiju praćenu rastom cijena, odnosno inflacijom. Takvo okruženje odrazilo bi se negativno na turističku industriju. Nasreću, zasad se ne vidi usporavanje u broju rezervacija i ako se zadrži postojeći trend, može se očekivati dobra sezona, tvrdi direktor Hrvatske udruge turizma (HUT) Veljko Ostojić

'Iako za sada nitko ne može predvidjeti što će se dalje događati, prema informacijama iz velikih hotelskih kuća, nema otkazivanja rezervacija. Pozitivan trend je zadržan. Za sada sve ide prema planu. Osobno sam optimističan i vjerujem u postizanje sporazuma između SAD-a i ostalih zemalja. Vjerujem da je pred nama dobra sezona', optimističan je Ostojić.

Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), HUT i Deloitte u utorak su objavili istraživanje očekivanja turističkog sektora za nadolazeću sezonu. Istraživanje je provedeno u ožujku, prije nego što je američki predsjednik Donald Trump šokirao svijet carinskim cunamijem.

Turističke kompanije predviđaju rast noćenja u predsezoni i postsezoni

Hotelijeri su tada bili vrlo optimistični. Njih 81 posto zabilježilo je porast rezervacija veći od šest posto u odnosu na isto razdoblje lani. Na osnovi toga očekuju i blag rast prihoda te se njih 38 posto nada povećanju prometa od tri do šest posto, a 57 posto ih očekuje rast veći od šest posto.

Turističke kompanije predviđaju rast noćenja u predsezoni i postsezoni, i to njih 47 posto rast do tri posto, a 22 posto ih očekuje rast iznad tri posto.

Što se tiče visoke sezone, 31 posto kompanija očekuje blagi rast noćenja, oko tri posto, a njih 70 posto razinu noćenja kao i prošle godine.

Pada profitabilnost kompanija

'Najveći izazov ostaje rast troškova, posebno troškova zaposlenih, jer će i ove godine nadmašiti stopu inflacije i stopu rasta prihoda, što će dodatno smanjiti profitabilnost sektora, a samim time i atraktivnost investiranja u hotelske kapacitete koji stvaraju najvišu dodanu vrijednost u turizmu. S obzirom na sve jaču konkurenciju na Mediteranu i na značajan investicijski ciklus pokrenut u tim zemljama, bez dodatnog poticaja investicijama u kvalitetnu ponudu i povećanje hotelskog smještaja u Hrvatskoj, riskiramo ne samo stagnaciju, nego i gubitak konkurentnosti domaćeg turizma', upozorio je Ostojić.

Hotelski smještaj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima Hrvatske, što je višestruko manje nego kod konkurencije.

Takva smještajna struktura, ističe Ostojić, najveći je krivac za overturizam, a koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj naših destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na konkurenciju.