Charles Leclerc vozi svoju drugu sezonu Formule 1. I ne, nema još nijednu pobjedu. No ima 'ono nešto' jer je sa samo 21 godinom dobio priliku sjesti u kokpit Ferrarija. Za sada mu ide sjajno, posebice ako se zna da ga život nimalo nije mazio, a on na sve udarce odgovara uspjesima na utrkama. Sljedećeg vikenda na redu je 'njegova utrka', ona za Veliku nagradu Monaca, u njegovu rodnom Monte Carlu...
Velika nagrada Australije, peto mjesto. Velika nagrada Bahreina, pole position i treće mjesto. Velika nagrada Kine, peto mjesto. Velika nagrada Azerbajdžana, peto mjesto. Velika nagrada Španjolske, peto mjesto... Sljedeća utrka Svjetskog prvenstva Formule 1, legendarna Velika nagrada Monaca, vozi se 26. svibnja ulicama Monte Carla.
To će biti poseban dan za sve pilote koji ove sezone nastupaju u Formuli 1, no samo će jedan od njih imati poseban motiv.
Gubitak najdražih obilježio mu je ranu mladost
Charles Leclerc (21) rođen je i odrastao u Monte Carlu, domaći je dečko, te su mu ulice 'urođene', to je njegov teren. Kao klinac je s balkona obiteljskih prijatelja pratio sve utrke i sanjao da će jednog dana i on u bolidu juriti asfaltom rodnog grada. Prošle sezone Leclerc je debitirao u Formuli 1, vozio je za Sauber, ali nije uspio završiti utrku na 'svojoj stazi'. Sada je u Ferrariju i sva će pažnja biti usmjerena na pilota kojeg od najranije mladosti odgajaju sa samo jednim ciljem - da postane svjetski prvak!
No životna priča ovog 21-godišnjaka protkana je tragedijama koje su ga usmjerile konačnom cilju. Tako mlad, a s tolikim teretom na leđima. S kojim se, da se razumijemo, sjajno nosi. Tugu i sjetu 'pročitat' ćete tek u njegovim očima, taj pogled ga 'izdaje', jednostavno ne može saktiri sve što mu je život priuštio proteklih godina.
Pa ipak, nema u njemu ni traga bahatosti ili nepromišljenosti kad gledate kako se ponaša u bolidu, na stazi, izvan nje, s mehaničarima i ostalim djelatnicima momčadi Ferrarija. A tek na stazi... Oni koji su 'unutra' kažu da je vrlo blizu savršenstva. Istina je da mu nedostaje iskustva, ali i sam je Leclerc toga svjestan te marljivo radi, vozi, skuplja bodove i čeka da mu Ferrari osigura bolid i motor dostojan prvaka.
A da će Charles Leclerc napraviti puno u svijetu automobilizma ili Formule 1, bilo je jasno od najranijeg djetinjstva. Otac Herve vozio je utrke Formule 2 i Formule 3, pa su mu ljubav i strast prema brzinama urođene. S četiri je godine sjeo u karting te odmah krenuo osvajati utrke i prvenstva. Krv nije voda, a Charles je pokazao da ima 'ono nešto' što dijeli dobre pilote od onih najvećih.
'Vozio sam dok nisam ostao bez goriva i sjećam se kad sam rekao ocu da je to ono što uvijek želim raditi', prisjetio se svojih početaka.
Nizao je uspjeh za uspjehom, a već s 11 godina uključen je u program Formula Medicine. Njime liječnici i psiholozi pomažu mladim vozačima pri kontroli emocija i agresije, učeći nadarene klince da ostanu savršeno mirni i koncentrirani, bez obzira na to što se dogodilo na stazi ili u bilo kojim drugim dijelovima privatnog života. Većina aktualnih pilota Formule 1 prošla je ovaj program, ali malo se njih pridržava naučenog. Za razliku od Leclerca, a sve se to itekako vidi na njegovim vožnjama i u privatnom životu koji ga nimalo nije mazio.
Pobjeda za pokojnog oca
Probijao se tako Charles Leclerc do Formule 1 vozeći karting, pa Formulu Renault i Formulu 3, da bi 2016. godine u prvoj sezoni osvojio GP3 prvenstvo, a 2017. još je više dominantno pokorio konkurenciju u Formuli 2. Bio je to znak da je spreman za Formulu 1.
'Tata je obožavao Ayrtona Sennu pa je tu fascinaciju prenio i na mene. Želio sam biti kao Senna, ali sam s 12 godina shvatio da ne postoje dvije iste osobe na svijetu. Stoga sam odlučio biti Charles Leclerc', otkrio je Ferrarijev pilot.
Nažalost, njegov uspjeh nije dočekao tata Herve jer je izgubio bitku s rakom te je preminuo 2017. godine. Charles je dan nakon pokopa letio za Baku, na utrku Formule 2. Treba li uopće isticati da je uvjerljivo pobijedio?
'Nikome nisam govorio o tome, iako mi je bilo teško držati to u sebi. Nisam želio da netko kaže da sam loše odvezao utrku zato što imam obiteljskih problema. Bio je to loš vikend, a emocije su jednostavno bile prejake', kazao je Leclerc i nastavio:
'Tog sam vikenda samo želio pobijediti za njega. Bio sam jako sretan što sam mu tako odao počast.'
No i tri godine ranije suočio se s tragedijom. Njegov veliki prijatelj i krsni kum bio je Jules Bianchi, vozač F1 momčadi Marussia. Dečki su se zbližili još u djetinjstvu jer su njihovi očevi bili veliki prijatelji, a uz sve to Bianchijev otac imao je karting stazu na kojoj je mali Charles trenirao s Julesom i s vremenom su postali nerazdvojni prijatelji.
Jules Bianchi (25) stradao je u nesreći u utrci za Veliku nagradu Japana 2014. godine, a preminuo je u lipnju 2015. godine zbog teških ozljeda glave.
'Bilo je to teško prihvatiti i dugo sam se borio s tim gubicima. No odrastao sam preko noći i danas drukčije gledam na život. Ima puno važnijih stvari u životu od utrkivanja', kaže Leclerc i napominje:
'Mislim na njih i siguran sam da me gledaju odozgo sa smiješkom', uvjeren je, a na svojoj kacigi ima posvetu obojici.
Oni ga prate na svakoj utrci otkako je prošle sezone debitirao u Formuli 1. Prošao je prije toga Leclerc Ferrarijevu akademiju, bez pogreške odvozio utrke u nižim rangovima Formule te dobio priliku testirati bolide Saubera i Ferrarija. Čelnici švicarske momčadi - koja je ujedno Ferrarijeva podružnica - odmah su shvatili da tada 19-godišnji Charles Leclerc nije običan klinac zaluđen brzinom i akcijom. Vidjelo se da dečko ima 'ono nešto', dovoljno da ga odmah angažiraju i pogurnu u bolid za sezonu 2018./2019.
'Ovaj dečko je budući svjetski prvak'
A Formuli 1 trebala je svježa krv, nova lica, piloti koji će barem malo zakuhati situaciju na stazi. Ali zakuhati svojom vožnjom i znanjem, a ne suludim jurcanjem koje na kraju završava sudarima, izlijetanjima, ozljedama... Takvih je 'luđaka' već bilo dovoljno, sada je napokon u Formulu 1 stigao jedan koji nešto i zna.
Nakon samo nekoliko utrka svima je bilo jasno da Formula 1 ima budućeg velikana i prvaka, koliko god je nezahvalno objavljivati takve senzacionalne prognoze. Zbog nevjerojatno zrelog, promišljenog i nespektakularnog stila vožnje stručnjaci su bili spremni uspoređivati ga s najvećima, najavljujući njegovu dominaciju u sezonama koje dolaze.
'Ne mogu vjerovati da je taj dan stigao i da ću voziti za Alfa Romeo Sauber. Zahvalan sam svim ljudima koji su bili uključeni u moj put do Formule 1', kazao je tada Leclerc i dodao:
'Posebno hvala ide mom ocu koji je napravio apsolutno sve za mene kako bih stigao ovdje, a isto tako i Julesu, koji mi je puno pomogao. Volio bih da ste ovdje, ali sam siguran da ćete me pratiti.'
A Leclerc je prošle sezone u Sauberu vozio, učio i napredovao iz utrke u utrku. I to kako... Prve dvije ili tri bile su mu samo zagrijavanje za ono što se spremalo. Uz napomenu da je Sauber među najlošijim momčadima, tehnički i taktički nedorastao velikanima. Ostat će zapamćena i nesreća u kojoj je zamalo, ni kriv ni dužan, nastradao. Na Velikoj nagradi Belgije Fernando Alonso svojim mu je bolidom doslovno sletio na glavu! Leclerc je samo zahvaljujući inovativnom okviru kokpita prošao s lakšim ozljedama...
Kako god bilo, odvezao je Leclerc prošle sezone 21 utrku i sakupio respektabilnih 39 bodova, što mu je bilo dovoljno za 13. mjesto u poretku vozača. I da, ne zaboravite da mu je to bila debitantska sezona u F1. Još je jedan podatak koji govori o tome kakav je Leclerc - jedini je vozač prošle sezone koji nije imao nijedan kazneni bod, nijednu opomenu! Jedini prekršaj bila mu je prebrza vožnja kroz boks, za što je kažnjen sa 700 eura...
Pohvale su stizale sa svih strana, ali mlađahnog pilota ne može se samo tako izbaciti iz takta.
'Četiri velika vozača, sve redom svjetski prvaci, govorila su o meni samo pozitivne stvari... Lijepo je čuti sve te pohvale i pozitivna mišljenja. S druge strane, pokušavam ih ne slušati previše, već se fokusirati na posao. Još uvijek imam puno toga učiti i napraviti', 'branio' se Leclerc nakon što su ga iz utrke u utrku pohvaljivali i hrabrili protivnici kao što su Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Nico Rosberg...
I onda se dogodi čudo. Njegove vožnje nisu prošle nezapaženo, dapače - svi su snimili mlađahnog 'princa Formule 1' Charlesa Leclerca i krenuli u lov. Pobjednik je mogao biti samo jedan, jer u Ferrariju su na 'projektu Charles Leclerc' sustavno godinama radili i došao je trenutak da ga se ugura u samu elitu Formule 1.
On je Ferrarijev Mali princ iz Monaca
Čim je legendarni Finac Kimi Raikkonen objavio da odlazi iz Ferrarija, njegovo je mjesto bilo zakapareno za Leclerca. Imao je mladić iz Monte Carla svu potrebnu pripremu za dolazak u Ferrari jer menadžer mu je Nicolas Todt i jednostavno ne možeš pogriješiti kada te vodi sin čelnog čovjeka FIA-e (Jean Todt). A i Sauber je druga momčad Ferrarija te bi bilo smiješno da nije završio u Maranellu. Čelni ljudi Ferrarija ipak znaju što rade jer i Sebastian Vettel polako već razmišlja o mirovini, a Leclercu će sezona ili dvije u momčadi uz takvog iskusnog majstora biti čisti dobitak.
Pa ipak, svi su ostali iznenađeni kad je Ferrari objavio da Raikkonenov bolid daje u ruke Leclercu. Naime, Ferrari preferira iskusnije vozače, dokazane pobjednike i prvake, a sve to najbolje govori o tome koliko u Maranellu vjeruju u Leclercove vozačke i ljudske kapacitete. Dodajmo kako Ferrari još od 1977. godine i legendarnog Gillesa Villeneuvea nije zaposlio tako mladog vozača s tako malo iskustva na stazi. Neki su bili spremni ustvrditi da su se u Ferrariju zaletjeli, ali… Leclerc je za početak potpisao dvogodišnji ugovor vrijedan pet milijuna eura (dva milijuna u prvoj, tri u drugoj godini). Egzistencijalne probleme je praktički riješio, sad se može posvetiti utrkama.
'Nisam doveden u Ferrari kako bih učio, jasno mi je da moram voziti u skladu s veličinom momčadi', objektivan je uoči početka ove sezone bio Leclerc, dodavši:
'Znam da se većina ljudi pita o mojoj spremnosti za ovu ulogu. Ne mogu odgovoriti na to pitanje... No jasno mi je da ću se morati značajno poboljšati kao vozač i ostvarivati najbolje moguće rezultate. Ovo je ipak Ferrari!'
I kada biste pomislili da je životnim tragedijama Charlesa Leclerca napokon došao kraj... Naime, u lipnju prošle godine iznenada je u 66. godini života preminuo Sergio Marchionne, čelni čovjek Ferrarija i onaj odlučujući glas koji je Leclerca doslovno gurnuo u 'crveni bolid'.
Marchionne je imao nos za posao, ali i za prepoznavanje pobjednika. Uz to je bio glavni i najveći šef tvrtke, u njegov se izbor nije sumnjalo. U ovom slučaju nije ni bilo potrebe... A koliko su u Ferrariju vjerovali u Leclerca najbolje govori činjenica da je za 20. rođendan na dar od 'firme' dobio ni manje ni više nego prestižni Ferrarijev model 488 Pista. I u mondenom Monte Carlu s takvom 'pilom' jednostavno ne možete biti 'nevidljivi'. Uz njega u garaži ima još i Ferrari 599 te Maserati GranTurismo...
Privatno, Charles Leclerc tvrdi da je tipični 21-godišnjak. Tri je godine u sretnoj vezi s Talijankom Giadom Gianni, u slobodno vrijeme najradije se druži s prijateljima, svira gitaru, voli nogomet, vožnje brodom i kupanje na Azurnoj obali, opušta se igrajući PlayStation, vozeći motor ili bicikl, voli skijanje, obožava čokoladu... Ima i planove izvan Formule 1, djevojka i prijatelji nagovorili su ga da pokrene vlastitu modnu liniju za mlade te bi uskoro i taj projekt trebao zaživjeti.
No, vratimo se Formuli 1. Već je predsezona pokazala kako Sebastian Vettel ove sezone neće imati mira, Leclerc će mu dahtati za vratom. Njihova su ostvarenja na predsezonskim testovima bila doslovno izjednačena. Istaknimo samo to da su im najbrži krugovi bili u razlici od samo 0,01 sekunde (!), a vozna simulacija gotovo identična. I ne zaboravite kako je Vettel deset godina stariji te uz to četverostruki svjetski prvak, a Leclerc je zakoračio u svoju tek drugu sezonu Formule 1. Francuski mediji oduševljeno su pratili njegov napredak te su mu uoči sezone smislili i nadimak - Mali princ...
'Sve što Charles Leclerc sada radi, radi na razini dostojnoj prvaka'
No šef Ferrarija Mattia Binotto uoči starta sezone jasno je dao do znanja da će se znati tko je gazda u momčadi.
'Njih dvojica će se imati pravo boriti i nećemo kazati Charlesu da uspori, ni Vettelu da je brži. Trebaju nam obojica na maksimumu, ali s obzirom na to da je Sebastian iskusniji, imat će prednost u početku sezone', kazao je Binotto, a mlađahni je Leclerc istaknuo svoje prioritete i ambicije.
'Bit ću sretan ako se brzo priviknem na novi auto i izvučem svu brzinu. Bit ću realan, ovo mi je tek druga sezona u Formuli 1 i još moram dosta učiti', kazao je skromni Leclerc i zaključio:
'Ne skrivam to da dajem sve od sebe kako bih bio što bolji već od prve utrke.'
A pohvale Charlesu Leclercu ne stižu samo iz njegovih redova - protivnici jako dobro znaju s kim imaju posla na stazi. Tako je i Toto Wolff, šef za sada nedodirljivog Mercedesa, sipao samo komplimente na njegov račun.
'U Leclercu možemo vidjeti budućeg mladog prvaka, to je svima jasno. Ima vještine i karakter da bude vrlo uspješan, impresivan je i ponizan momak, ima dobru osobnost i jako je brz na stazi. Ako uspije kombinirati brzinu i sposobnost kontroliranja emocija, već bi ove sezone mogao jako puno napraviti', kazao je Wolff.
I od prve ovosezonske utrke sve ide na ruku Leclercu, čak je i bivši vozač Ferrarija Gerhard Berger pokušao utjecati na čelne ljude u momčadi da puste uzde i daju mu priliku da se na stazi otvoreno bori protiv momčadskog kolege Sebastiana Vettela.
'Koliko god mi se sviđa Sebastian i koliko god ga cijenim, svi mi ipak gledamo u dječaka koji je sposoban osvojiti Svjetsko prvenstvo', kazao je Berger o Leclercu i nastavio:
'Nema sumnje da Vettel trenutno ima vrlo tešku ulogu, taj mu je mladić za vratom, iznimno je nadaren, već je sada sjajan i staložen na stazi, a napredovat će iz utrke u utrku. Već je pokazao i dokazao da nije nestrpljiv te da nema nepromišljenih poteza. Pretjecanja su mu čista i promišljena, bez forsiranja, bez rizika. A u isto vrijeme korektan je prema svim vozačima na stazi. Sve što Charles Leclerc sada radi, radi na razini dostojnoj prvaka. Do kraja sezone će se puno toga događati u momčadi Ferrarija, budite sigurni u to.'
Svoje ambicije Leclerc je svima najbolje demonstrirao na Velikoj nagradi Bahreina postavši drugi najmlađi osvajač pole positiona u povijesti Formule 1. Mlađi od njega bio je samo njegov sadašnji momčadski kolega Sebastian Vettel, a imao je 21 godinu i 73 dana kada je u Toro Rossu dojurio do pole positiona u Monzi 2008. godine.
Već na sljedećoj utrci, onoj za Veliku nagradu Kine, zaiskrilo je u redovima Ferrarija. Naime, Leclerc je bio u zoni, brži i bolji od Vettela te ga je prestigao već u prvom zavoju utrke! No iz boksa su mu naredili da propusti Nijemca. Koji do kraja nije napravio - ništa...
'Potpuno mi je jasno kako se Charles osjeća, ali mislili smo da Sebastian ima više šanse. Leclerc ima pravo biti ljut i mi to prihvaćamo. Žao nam je što je tako ispalo, ali možda će sljedeći put odluka ići u njegovu korist', rekao je Ferrarijev menadžer Mattia Binotto.
'Odlično sam startao i onda upao u male probleme. Morat ću sjesti s tehničarima i inženjerima da bih shvatio tu njihovu odluku. Nadam se da su imali jako dobar razlog. Ne želim vruće glave reći nešto glupo, ali nadam se da će mi objasniti zašto se to dogodilo', diplomatski je prokomentirao situaciju Leclerc. I još jednom pokazao koliko je zrela osoba.
Sve će mu se, nadaju se svi, vratiti već sljedećeg vikenda jer 26. svibnja vozi se utrka za Veliku nagradu Monaca. Ulicama Monte Carla, njegova rodnog grada, asfaltom i putovima kojima je prošao tisuću puta. Da, Mali princ se vratio. I juri po prvu pobjedu u karijeri. Prvu na putu do naslova svjetskog prvaka, a on mu je jednostavno suđen...