SEZONA PUNA DRAME

Pet incidenata po kojima ćemo pamtiti automoto godinu

23.12.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Ova sezona automobilizma obilježena je nesrećama i dokazima da nevolja nikad ne spava, a vozači ne mogu računati na sto postotnu sigurnost staza i bolida. Također, ispada da im nije garancija ni da se maknu daleko od utrkivanja..

Automoto sezona donijela nam je pregršt uzbuđenja na stazi i relativno očekivane prvake. Lewis Hamilton dominirao je zajedno s Mercedesom u Formuli 1, jednako kao Marc Marquez u motociklizmu, a Sebastien Ogier u reliju.

Nažalost, 2014. godinu uglavnom nećemo pamtiti po dobrome, a ovo su neke od lekcija koje smo naučili:

1. Ni najsigurnije staze nisu sigurne dok su na njima – katapulti

Jedno od otkrića ove sezone bila je razorna moć izbočenih unutrašnjih rubnika zavoja. Prvi ju je okusio ruski vozač Konstantin Terešenko, koji je završio katapultiran u belgijskog Spa i prava je sreća što se izvukao neozlijeđen.


Sličnu dramu proživio je i veteran Nick Heidfeld koji je u posljednjem zavoju utrke Formule E u Pekingu izgubio kontrolu i naletio na sličan rubnik pa letio zrakom. Dva velika incidenta bez kobnih posljedica, ali nešto što će FIA morati ispraviti, jer to nepotrebno izbočenje izuzetno je opasno ako vozač izgubi kontrolu uoči zavoja


2. F1 bolidi odlično štite vozače, dok se na stazi ne pojavi – traktor dizalica

Najružniji događaj cijele automobilističke sezone dogodio se u japanskoj Suzuki početkom listopada. Jules Bianchi na kišom natopljenoj stazi izgubio je kontrolu i naletio na traktor dizalicu koja je kupila bolid Adriana Sutila.


Vjerovali smo naivno nakon nesreće Roberta Kubice 2008. godine u Kanadi da su F1 bolidi neuništivi, ali prevarili smo se. Traktor dizalica smrvila je dijelove bolida koje nikad nismo vidjeli smrvljenima, a nesretni Francuz još uvijek leži u komi. Istraga kaže da je najveći krivac sam vozač, da ga zatvoreni kokpit ne bi spasio. Bianchijeva žrtva malo je dala za razvoj F1 sigurnosti, ništa se neće promijeniti, osim pada u vodu Berniejeve teorije o 'F1 bolidima kao najsigurnijim vozilima na svijetu'. Pustimo ih u promet pa ćemo vidjeti koliko su sigurni…

3. Krhotine i dalje stalna opasnost za vozače

FIA nema namjere zatvoriti kokpite F1 bolida, ni nakon Bianchijeve tragedije, ali trebala bi razmisliti o tome. Nakon nesreće Felipea Masse 2009. u Budimpešti u kojoj je jedva izvukao živu glavu te fatalne Henryja Surteesa u Brands Hatchu iste godine, krhotine svake godine konstantno prijete glavama vozača, bilo da se radi o dijelovima guma, oprugama ili otpalim krilcima bolida.


Ove godine IndyCar vozač James Hinchcliffe u Indianapolisu bio je žrtva takvog incidenta. Izvukao se srećom samo s potresom mozga, no ako se ne razmisli o rješenju ove opasnosti, ponovo će netko izgubiti život.

4. Utrke 'umirovljenika' opasne su kao i Formula 1. Čak i – opasnije

Mark Webber vjerojatno je mislio kako će mu život biti lagodniji u komotnom Porscheovom prototipu dizajniranom za utrke izdržljivosti negou F1 Red Bullu, a onda se odjednom našao na nosilima, nakon što se s velikom brzinom zabio u zid na Interlagosu. Izvukao se s gubitkom pamćenja, potresom mozga i modricama.


Može biti sretan, jer utrke izdržljivosti poput 24 sata Le Mansa su jako opasne. Prošle godine na njoj je život izgubio Danac Simonsen. Općenito, vozači koji nakon Formule 1 u kasnim tridesetima ili četrdesetima nastavljaju na Le Mansu, u DTM-u, WTCC-u ili ne daj Bože IndyCaru, riskiraju puno više nego dok su vozili Formulu 1. Međutim, teško se riješiti ovisnosti o adrenalinu koji utrkivanje daje i zato za opasnost ne mare…

5. Ako sudbina tako želi, ni odlazak sa staze neće pomoći

Nažalost, priča koja je obilježila cijelu automobilističku godinu ona je Michaela Schumachera. Stradao je uoči Nove godine u Meribelu na skijanju i cijeli svijet detaljno je pratio iz dana u dan razvoj njegovog zdravstvenog stanja, nešto što još nije zapamćeno u povijesti sporta.

Schumi je najuspješniji F1 vozač svih vremena, koji je preživio tešku nesreću u Silverstoneu 1999. godine, padove s motora u veteranskim godinama te mnoge guste situacije na stazi. Onda je sudbina htjela da strada na skijanju. Uspio je opstati, ali točne informacije o njegovom stanju nemamo. U 2015. godini želimo mu sve najbolje i što manje takvih i sličnih vijesti. A automobilistička 2014. neka se ne ponovi…