zaokret u karijeri

Prvi tamnoputi vitez u Formuli 1 srušio je sve rekorde zarade: Ovo je priča o Lewisu Hamiltonu

18.02.2024 u 19:00

Bionic
Reading

Kad si najuspješniji svih vremena, pa naglo napraviš veliki zaokret u karijeri, najčešće objašnjenje nađe se u riječima 'želim ostvariti svoj dječački san'. Upravo taj argument upotrijebio je sir Lewis Hamilton početkom veljače, kad je lansirao najveću bombu u Formuli 1 posljednjih godina, prelazak iz Mercedesa u Ferrari, na oduševljenje milijuna navijača talijanske ikone

Do transfera Lewisa Hamiltona u Ferrari će, doduše, doći tek na kraju sezone koja kreće 2. ožujka u Bahreinu. Ovu će odvoziti u Mercedesu, pokušavajući prekinuti dominaciju Maxa Verstappena, ali i okončati vlastiti post. Naime veliki Britanac nije pobijedio ni u jednoj utrci Svjetskog prvenstva još od prosinca 2021., kad je titulu prvaka izgubio u zadnjoj utrci uz velike kontroverze oko pojedinih odluka kontrolora. Sve što je otad mogao bilo je gledati Nizozemca kako skuplja rekorde, posebno lanjskih nevjerojatnih 19 pobjeda.

Ispunjava dječačke snove

Možda Hamilton doista dolaskom pod okrilje Crnog konjića ispunjava dječačke snove, no prije će biti da je zaključio kako mu treba neka drastična promjena. Kad se preseli u Maranello, bit će mu 40 godina, a želi li utvrditi svoj status najboljeg svih vremena, nema više puno vremena. Po broju pobjeda (103) uvjerljivo je najbolji, sa sedam titula izjednačen je s Michaelom Schumacherom. Može li obogatiti tu kolekciju? Nije isključeno. Kad dođe vrijeme, Hamilton će u Ferrariju zamijeniti Carlosa Sainza, kojem istodobno istječe ugovor, a drugi vozač ostaje Charles Leclerc, lani peti u poretku.

Ako ništa, izazvao je priličan šok u svijetu oktana. U Ferrari su i ranije prelazili veliki vozači, ali ovo je nešto posebno jer se mislilo da se takav transfer u slučaju Hamiltona nikad neće dogoditi. Posebno su, naravno, šokirani u Mercedesu, s kojim sir Lewis (vitezom je proglašen 2020.) surađuje 11 godina, u kojem je uzeo šest titula i – možda najveće iznenađenje – s kojim je u kolovozu potpisao novi dvogodišnji ugovor.

Aktivirao klauzulu koja mu je omogućavala raskid ugovora

Sada je aktivirao klauzulu koja mu je omogućavala raskid ugovora. Prve glasine o pregovorima s novim timom pojavile su se još u svibnju prošle godine, ali tada ih je Hamilton demantirao, unatoč prijateljstvu s vođom tima Fredom Vasseurom i predsjednikom Ferrarija Johnom Elkannom.

Lewis Hamilton
  • Lewis Hamilton
  • Lewis Hamilton
  • Lewis Hamilton
  • Lewis Hamilton
  • Lewis Hamilton
    +25
Lewis Hamilton - vozač Formule 1 Izvor: EPA / Autor: BERND THISSEN

'Osjećam se nevjerojatno sretnim, nakon što sam s Mercedesom postigao stvari o kojima sam kao dijete mogao samo sanjati, što sada imam priliku ispuniti drugi dječji san, sjesti u crveni Ferrari. Mercedes je ogroman dio mog života od 13. godine, pa je ovo bila najteža odluka koju sam trebao donijeti', rekao je u prvoj izjavi, uz odavanje počasti sadašnjem timu, posebno šefu Totu Wolffu i savjetniku momčadi, danas pokojnom Nikiju Laudi, koji je Britanca i doveo pod okrilje trokrake zvijezde, u tim koji još od tridesetih zovu 'Srebrne strijele'. Inače, Hamilton je svoju odluku priopćio vođi tima u Wolffovoj kući u Austriji, za doručkom. Ova priča o dječačkom snu, jasno, odmah je izazvala Fernanda Alonsa, a koji nikad, blago rečeno, nije bio u velikoj ljubavi s Hamiltonom, na sarkastičan komentar:

'To mu nije bio dječački san prije 12 mjeseci, zar ne? Ili prije dva mjeseca. Valjda je to bio neki drugi san.'

Jasno, razočarenje proteklim dvjema sezonama Hamilton ni riječju nije spomenuo objašnjavajući ovaj potez. Većina promatrača smatra da mu je trebao novi izazov, jer Ferrari će vjerojatno biti zadnji tim za koji će voziti u svojoj superbogatoj karijeri. Na sličan je način 2013. šokirao McLaren, u kojem je počeo karijeru i s kojim je u raznim kategorijama bio od 13. godine te osvojio prvu titulu 2008. Mercedes je tada tek počinjao svoj uzlet u Formuli 1, bez obzira na to što su motorima opskrbljivali baš McLaren. No Hamilton je pokazao da ima dobar instinkt i počela je dominacija koju su tek Verstappen i Red Bull uspjeli prekinuti.

Ne treba razmišljati o 2025., ali...

'Znam da mnogi tada nisu shvaćali taj moj potez, ali bio sam u pravu. Imam osjećaj da ću i sada pogoditi', rekao je nakon najnovijeg zaokreta.

Ipak, kažu i vozač i njegovi timski šefovi, sada ne treba razmišljati o 2025., nego se posvetiti ovoj sezoni, u koju Mercedes ulazi s novim bolidom W15, za koji se nadaju da bi im s Hamiltonom za volanom mogao donijeti novu titulu ili bar prekinuti post što se tiče pobjeda.

'Bolje vozim nego ikad, u boljoj sam formi, više fokusiran nego ikad i želim pomoći Mercedesu da opet pobjeđuje', optimističan je sir Lewis.

A onda će se u Mercedesu posvetiti puno delikatnijem poslu: naći Hamiltonova nasljednika. Mnogo je kandidata, jer većini vozača na kraju ovogodišnje sezone istječu ugovori.

Hamilton – ma koliko netko prigovarao da uspjehu vozača u velikoj mjeri, više nego u ijednom sportu, pridonosi tehnologija – jedan je od onih sportaša koji svojim ugledom i popularnošću iskaču od drugih. Dapače, vjerojatno nikad nijedan pilot Formule 1 nije imao status poput njega, čak i ne samo zbog sedam titula svjetskog prvaka, što ga čini jednim od najuspješnijih britanskih sportaša svih vremena. Od početka karijere postao je istinski celebrity, pa i prije pojave Netflixove dokumentarne serije 'Drive to Survive', koja je svijet Formule 1 približila najširoj publici.

Sir Lewis Carl Davidson Hamilton, kako mu glasi titula i puno ime, rođen je 1985. u Stevenageu u rasno miješanom braku - otac mu je podrijetlom s Grenade, a majka je iz Birminghama. No on se uvijek identificirao kao crnac. Roditelji su mu se razveli kad su mu bile dvije godine, pa je neko vrijeme živio s majkom i polusestrama, a onda se kao tinejdžer preselio kod oca, njegove nove supruge i polubrata Nicolasa, također vozača na utrkama.

Prvi dodir s automobilima imao je s pet godina

Prvi dodir s automobilima imao je s pet godina, kad mu je otac kupio igračku na daljinsko upravljanje, ali on je nije shvaćao tako. Dapače, već sljedeće godine utrkivao se s odraslima na britanskom prvenstvu i bio drugi. Bilo je to dovoljno da mu otac kupi go-kart i obeća mu da će podržavati njegovu ljubav prema vožnji bude li vrijedno radio u školi. I uistinu ga je podržavao, bio mu je menadžer sve do 2010., a u ranim danima znao je raditi i četiri posla samo da bi mali Lewis mogao sudjelovati u utrkama.

Legenda o pravom početku njegove karijere kaže da je kao desetogodišnjak, i veliki talent u kartingu, prišao tadašnjem šefu McLarena Ronu Dennisu, želeći dobiti autogram, i samouvjereno mu rekao da jednog dana želi voziti Formulu 1. U tom trenutku već je u džepu imao titulu britanskog kadetskog prvaka u kartingu, kao najmlađi u povijesti. Dennis mu se potpisao, uz poruku: 'Nazovi me za devet godina, nešto ćemo srediti.'

Dvije godine kasnije, kad je Hamiltonu bilo 12 godina, kladioničarska kuća Ladbrokes primila je okladu uz omjer 40/1 da će postati svjetski prvak u Formuli 1 prije nego navrši 23 godine. S obzirom na razvoj događaja, netko je propustio dobitak za 300 dana. No druga oklada bila je uz omjer 150/1 da će osvojiti titulu do 25. godine. E, tu se netko fino osladio.

Mnogo važnije je bilo da Dennis nije čekao onih devet godina, nego je 13-godišnjeg Hamiltona, tada već britanskog prvaka u kartingu, pozvao da se priključi McLarenovom razvojnom programu. Ugovor je uključivao klauzulu o budućem mjestu u Formuli 1, što ga je učinilo najmlađim vozačem u povijesti s takvim ugovorom. Nije samo Dennis prepoznao veliki talent - Michael Schumacher ovo je rekao tri godine kasnije:

'On je kvalitetan vozač, vrlo jak, a tek mu je 16. Ako nastavi ovako, sigurno će dogurati do Formule 1. Nešto je posebno vidjeti dječaka ove dobi na pisti. Jasno pokazuje pravi trkački mentalitet.'

Društveni aktivizam

Kao prvi crnac koji je vozio u Formuli 1, Lewis Hamilton uvijek je bio iznimno aktivan u borbi protiv rasizma i za pravedniju zastupljenost različitih rasa u tom sportu, ali i šire od njega. Vrlo je otvoreno više puta kritizirao politiku Formule 1 prema rasnoj raznolikosti, a posebno se angažirao nakon što se u SAD-u proširio pokret Black Lives Matter kao reakcija na ubojstvo Georgea Floyda. U sezoni 2020. klečao je za vrijeme intoniranja himni prije utrka i redovito nosio majice sa sloganom pokreta. Ovu je ideju širio i među drugim vozačima, a nekoliko njih ga je slijedilo, uključujući vodstvo Mercedesa. Najveću pažnju izazvao je 2020. na Velikoj nagradi Toskane, kad je na postolju nosio majicu s natpisom 'Uhitite policajce koji su ubili Breonnu Taylor' i slikom nesretne mlade Amerikanke na leđima. Zbog toga je bio pod istragom FIA-e koja ima stroga pravila o odjeći na postolju. No kazne nije bilo, podrška navijača bila je prejaka. Nije ostao samo na riječima, pokrenuo je zakladu Mission 44 koja pomaže mladim ljudima iz zapostavljenih sredina da ostvare svoje ambicije, u što je uložio 20 milijuna funti.

Aktivnost je proširio i izvan rasnih pitanja. Primjerice, zbog kršenja ljudskih prava prozivao je Bahrein zbog pokušaja da sportskim ulaganjima operu svoj ugled. Također, napadao je kao 'kukavički' zakon protiv LGBT zajednice u Mađarskoj. Velik je zagovornik zaštite okoliša te je ulagao stotine tisuća funti u zaštitu Amazone i sanaciju šteta od požara u Australiji, a kao uvjereni vegan zalaže se za prava životinja.

Još od 2012. radi s UNICEF-om na zaštiti prava i unapređenju života siromašne djece širom svijeta, od Filipina, preko Indije, do Haitija. Njegove donacije bolnicama i drugim ustanovama i inicijativama, posebno onima koje skrbe o djeci, teško se mogu i nabrojiti.

Uz podršku McLarena, mladi Hamilton se uspinjao od juniorskih kategorija, postavši prvak u Formuli 3, pa 2006. svjetski prvak u kategoriji GP2, današnjoj Formuli 2. Koliko mu je Dennis vjerovao, govori to da ga je već s 22 godine, u sezoni 2007., uveo u Formulu 1, nakon što su tim napustili Juan Pablo Montoya i Kimi Raikkonen. Kako mu je vratio? Već u prvoj utrci došao je do postolja, uz Raikkonena i timskog kolegu Fernanda Alonsa. Na kraju sezone je s četiri pobjede podijelio drugo mjesto s Alonsom, a Raikkonen mu je pobjegao za samo bod, spriječivši ga da bude prvi debitant svjetski prvak u povijesti. Legenda je rođena.

Kako je izgubio u prvoj sezoni, tako je pobijedio u drugoj. U zadnjem zavoju zadnjeg kruga zadnje utrke, na Velikoj nagradi Brazila, pobijedio je Felipea Massu, a na koncu je prednost bila samo bod. S 23 godine i 300 dana bio je najmlađi svjetski prvak u povijesti, a dvije godine kasnije tu mu je titulu odnio Sebastian Vettel.

Bio je to samo početak nevjerojatne serije rekorda novog sportskog heroja, ali nije sve išlo glatko. Ma koliko se Hamilton trudio, McLarenovi bolidi jednostavno nisu bili dovoljno brzi, bila je to epoha Vettela i Red Bulla s Renaultovim motorom. A onda su zvali iz Mercedesa.

Mnoge su se obrve podigle zbog odluke o napuštanju tako etabliranog brenda kakav je McLaren (doduše, s Mercedesovim motorom i 40-postotnim vlasništvom) i odlaska u novi, dotad ne naročito uspješan tim. Davnih 1954. i 1955. Juan Manuel Fangio donio je Mercedesu titule prvaka, ali u 'novoj eri' do dolaska Hamiltona imali su samo jednu pobjedu u utrkama. Bio je to tim koji se gradio za budućnost i trebalo im je lice koje će ih odvesti u tu budućnost. Ljubav je bila obostrana, lako su se dogovorili i krenuli.

Mercedes i novi motor

Ta je odluka definirala Hamiltonovu karijeru. Mercedes je u sezonu 2014. ušao s novim motorom - očito su se najbolje snašli u promjeni koju je donijelo obvezno uvođenje turbo hibridnog motora - i nametnuo se kao dominantan tim. Hamilton je osvojio titule te i sljedeće godine ispred timskog kolege Nica Rosberga, a koji je postao prvak 2016. i potom otišao u mirovinu.

Hamilton je ostao na stazi i nastavio pobjeđivati. S četiri titule zaredom dostigao je dotadašnji Schumacherov rekord s ukupno sedam titula. Da nije bilo grozne greške kontrolora zadnje utrke 2021., sad bi u džepu imao osam trofeja i bio bi usamljen na vrhu. Ipak, statistički je postao najbolji svih vremena kad je nadmašio dotadašnju rekordnu 91 pobjedu velikog Michaela. U međuvremenu je dogurao do 103 trijumfa. Od danas aktivnih vozača, Verstappen je na 54 pobjede.

Nova promjena 'dresa' dolazi u sličnim okolnostima kao ona prva, jer dvogodišnja suša u pobjedama sigurno nije nešto s čime se vozač i čovjek poput Hamiltona može pomiriti. Predobar je da bi pristao na epizodnu ulogu. Kao što je dosad razbijao predodžbe o tipičnom vozaču Formule 1 time što je privukao i publiku koju inače ne zanima beskrajna vožnja stazom, tako ne može otići kao netko tko je jednom bio najbolji. I onda je logično da krene u novu pustolovinu s Ferrarijem.

A i inače je sklon različitim pustolovinama i ispunjavanju različitih interesa. S Tommyjem Hilfigerom kreirao je modnu liniju, čak se na Londonskom tjednu mode 2020. prošetao pistom s Naomi Campbell. Pod pseudonimom XDNA pjevao je u pjesmi Christine Aguilere 'Pipe' i nastavio se baviti glazbom, a prošle godine izbacio je na tržište etiketu bezalkoholne tekile, ma što to značilo. Uključen je i u produkciju nadolazećeg filma o Formuli 1, u kojem će glumiti Brad Pitt, otvorio je lanac veganskih restorana Neat Burger, suvlasnik je modnog časopisa W, ali i NFL momčadi Denver Broncos... Sunday Times je 2022. procijenio da je 'težak' oko 400 milijuna eura.

I nikad te distrakcije nisu utjecale na njegovu izvedbu. Još 2018. našao se na udaru zbog sudjelovanja na modnoj reviji u New Yorku uoči Velike nagrade Singapura, jedne od najtežih u kalendaru. No on je sjeo u avion, odvozio jedan od najboljih treninga u povijesti Formule 1 i onda superiorno pobijedio u utrci.

'On najbolje zna što je dobro za njega', podržao ga je šef Mercedesa Wolff.

Stoga je nekako logično da se takva veličina napokon udruži s najvećim među brendovima u Formuli 1, Ferrarijem. I pomogne im da se vrate tamo gdje bi im trebalo biti mjesto te prekine zastrašujuće dug post s titulama. Nevjerojatno zvuči, ali posljednji put neki je vozač postao prvak u Ferrariju još davne 2007., u spomenutoj Hamiltonovoj debitantskoj sezoni, kad mu je Raikkonen pobjegao za dlaku.

Hamilton je definitivno još gladan titula, a to što u Ferrari dolazi kao četrdesetogodišnjak nije neki veliki problem. Ispuni li svoj cilj, još će jednom doći u birano društvo, jer svjetski prvaci s više od 40 godina dosad su bili Juan Manuel Fangio 1957., Giuseppe Farina 1950. i Jack Brabham 1966. Osim toga, tada više ne bi bilo dilema je li najveći u povijesti.

Statistika u F1

  • Utrke: 332
  • Osvojena prvenstva: 2008., 2014., 2015., 2017., 2018., 2019., 2020.
  • Drugi u ukupnom plasmanu: 2007., 2016., 2021.
  • Treći u ukupnom plasmanu: 2023.
  • Pobjede: 103
  • Postolja: 197
  • Broj bodova: 4639.5
  • Prva startna pozicija: 104
  • Najbrži krug: 65
  • Prva utrka: Grand Prix Australije 2007.
  • Prva pobjeda: Grand Prix Kanade 2007.