KATARSKI MILIJUNI

PSG novcem i glamurom osvaja Pariz i Europu!

23.10.2012 u 14:37

Bionic
Reading

Novi početak kluba ili, bolje rečeno, preporod Paris Saint-Germaina počeo je 2011. godine kada su u klub klub ušli katarski petrodolari

Situacija u klubu - koji je u prvih 40 godina izgubio identitet - počela se mijenjati priljevom katarskih milijuna.

Ogromno bogatstvo stečeno prodajom nafte katarska aristokracija želi oploditi ulaganjem u financijska tržišta i graditeljstvo, ali ona koja prije svega služe podizanju imidža. Qatar Foundation, čiju reklamu na dresovima nosi Barcelona, neprofitna je organizacija koja ulože ogromni novac u obrazovanje, znanstvena istraživanja i razvoj lokalnih zajednica. Njen je cilj inovacijama i tehnologijom pospješiti razvoj Katara iz 'karbonske ekonomije' u društvo znanja.

Uključite se u raspravu

Na communitty portalu Tribina.hr: jesmo li svjedoci aktualne promjene na europskoj karti? Zenit, PSG i Chelsea ističu se kupovinama, a ekipa iz Londona i rezultatima. Hoće li se taj trend nastaviti?

Jednako tako, Katarani ulažu u medije i sport. Sva njihova ulagačka politika okrenuta je budućnosti i zamišljena dugoročno. Geopolitičari su to nazvali 'soft power': umjesto da kupuju naoružanje, oni žele steći moć u svijetu putem znanja i industrije zabave – a nogomet je jedan od najperspektivnijih dijelova te industrije, u kojemu (ili, bolje rečeno, oko kojega) se vrti donedavno nezamisliv novac. Uostalom, Katar je dobio i organizaciju Svjetskog prvenstva 2022. godine.

Istovremeno s kupnjom PSG-a, kojeg su uspjeli dobiti za smiješnu cijenu – tek nešto više od 30 milijuna eura – Katarani su preko specijaliziranog kanala beIN Sport (u vlasništvu Al Jazeere) uspjeli otkupiti i prava na prijenose Ligue 1 i njihovu prodaju u inozemstvu, kao i Ligu prvaka na području Francuske. Za to će u iduće četiri sezone platiti preko pola milijarde eura.


Već blizu toga iznosa ubrizgali su i u PSG. Nogometni, ali i ekonomski analitičari još pokušavaju shvatiti na koji način taj novac misle oploditi u budućnosti, pogotovo nakon primjene Financijskog fair playa – seta pravila poslovanja koje UEFA postupno uvodi u europski klupski nogomet. Sportski direktor Leonardo izjavio je: 'Ne brinite, znamo kako ćemo to napraviti, ali nećemo još ništa otkrivati. Sve je to dio projekta.'

Projekt – to je riječ koja se stalno pojavljuje u medijskim istupima PSG-ovih čelnika. Ono što dosad jesu otkrili su ambicije kluba: 'U naredne tri sezone želimo osvajati naslove francuskog prvaka i imati dobre rezultate u Europi. Poslije toga se želimo svake godine boriti za naslov europskog prvaka', izjavo je klupski predsjednik Nasser Al-Khelaifi.
Naravno, osnovni dugoročni cilj je stvoriti glamurozni klub s imidžom privlačnim globalnom tržištu. To sigurno znači i pretvoriti PSG konačno u 'pravi' i uistinu kozmopolitski pariški klub.

U kultnoj knjizi 'Soccernomics' Simon Kuper i Stefan Szymanski analizirali su činjenicu da od sedam najvećih gradova u Europi – Istanbul, Pariz, Moskva, London, Sankt Peterburg, Berlin i Atena – nijedan još nije dao europskog prvaka u nogometu. Predvidjeli su, međutim, da će neki od tih gradova (ponajprije London, Pariz i Moskva) u budućnosti dominirati kontinentalnim nogometom, a u međuvremenu je Chelsea donio i prvi trofej Londonu. To će se dogoditi, tvrde autori, zato što u današnje vrijeme megalopolisi ponovno rastu, prije svega ekonomski, a kapital u njima se okrupnjava.

Novac je danas u nogometu najvažniji, a novac privlači novac – ne samo što će klubovi iz tih gradova puno lakše privući investitore i nogometne zvijezde, nego će im i puno lakše biti izgraditi supermoderne nove stadione i na njih privući one gledatelje koji će to zadovoljstvo moći i odgovarajuće platiti. Londonski klubovi danas imaju najskuplje cijene ulaznica na kontinentu i stadioni su im stalno puni – Arsenal je izgradio novo zdanje, Chelsea i Tottenham se žestoko bore da uskoro naprave isto.

Paris Saint-Germain je u posljednje dvije sezone uspio protjerati sa stadiona problematične ultrase, podići cijene ulaznica i dovesti sasvim nove, imućnije gledatelje na tribine. Dolaskom zvijezda poput Javiera Pastorea i Zlatana Ibrahimovića drastično je porasla i prodaja dresova i drugih klupskih suvenira. Na kraju iduće sezone otići će s Parka prinčeva i privremeno se nastaniti na Stade de Franceu, dok se njihovo zdanje ne obnovi za potrebe Eura 2016. No u javnost su procurili planovi da novi vlasnici žele za to vrijeme sagraditi posve novi, vlastiti stadion. Puno toga je još nejasno, ali polako se kristalizira plan: prvo novcem i glamurom konačno osvojiti Pariz, a zatim i ostatak svijeta.