Prihvatiti izazove, prilagoditi se promjenama, povezati se i ići u korak s trendovima - ključni su faktori uspjeha u industriji putovanja, složili su se svjetski lideri u organiziranju zračnih kompanija na zagrebačkom skupu u organizaciji Travel Management Company
Krajem prošlog tjedna u Zagrebu su boravili predstavnici svjetskih lidera u području tehnologija i distribucije u zračnoj industriji, čiji se prihodi mjere milijardama eura - Kiwi.com, Travelport, Amadeus, AerTicket, KupiBilet... - na devetoj konferenciji 'Nove tehnologije u industriji putovanja' u organizaciji hrvatske tehnološke Travel Management Company.
Na popisu tema bile su i one o tehnološkim promjenama u biznisu, naročito novi modeli distribucije, takozvani virtual interlining, skraćeno VI, odnosno virtualno ispreplitanje.
Do cilja pomoću jedne umjesto deset aplikacija
Što je uopće virtual interlining i zašto se sve više spominje? Posljednje istraživanje Travelporta pokazuje da se prilikom kupovine avionskih karata i drugih usluga kupci sve više koriste internetom i pritom koriste deset do 12 aplikacija. Jednostavno rečeno, virtualno ispreplitanje usluga značilo bi da na jednom mjestu možete rezervirati i platiti let od željenog cilja, koristeći pritom usluge raznih kompanija, niskobudžetnih i onih s punom uslugom.
U širem smislu ponuda se širi na razne druge usluge, ne nužno avioprijevoznika - dakle nabavu željezničkih i autobusnih karata, rezervaciju i prijevoz do hotela, organizaciju slobodnog vremena i slično. Mogućnosti su neograničene i ovise o mašti dobavljača usluga i jačini njihovih softvera za pretraživanje podataka.
Stvar velika poput uvođenja niskobudžetnih letova
'Virtual interlining je velika stvar, velika poput svojedobnog uvođenja niskotarifnih letova', kaže Zdenek Komenda, direktor poslovnog razvoja tvrtke Kiwi.com koja nudi letove 250 niskotarifnih prijevoznika u kombinaciji sa svim prijevoznicima punih usluga, njih ukupno 700, ponekad i po 80 posto jeftinijim cijenama.
Virtual interlining, virtualno ispreplitanje usluga, zapravo je mukotrpan posao objedinjavanja usluga kako bi korisnicima bile dostupne u što manje klikova mišem ili kuckanja po mobitelu. Jer što više kompanija imate u portfelju, to ih više možete kombinirati i ponuditi kupcu bolju soluciju.
'Sve bi to dakako svaki kupac mogao saznati sam za sebe, ali bi potrošio puno više vremena istražujući web stranice pojedinih kompanija i birajući najpovoljniju soluciju', objašnjava Komenda. 'Kompanije poput naše, koje koriste virtual interlining, sve to omogućavaju jednim klikom - kupnju više karata, slanje prtljage, buking, čekiranje, vize...'
Koncept pružanja usluga 'od vrata do vrata'
Što nam onda tek donosi budućnost? Leteće automobile? Električne zrakoplove? Prodaju karata za Muskove letjelice na Mjesec ili Mars?
'Hmmm, kao prosječni kupac koji želi otputovati nekamo prvo morate istražiti kamo želite ići i na koliko vremena. Onda istražujete letove, najkraće, najbrže i najjeftinije pravce. Zatim morate pronaći hotel pa prijevoz do njega. Vjerojatno želite nešto i vidjeti u mjestu boravka. Imate bezbroj opcija - otići na koncert, u kino, muzej ili restoran. A sve to uzima jako puno vremena', objašnjava Komenda njihov koncept usluge 'od vrata do vrata'.
'Sve više kompanija želi biti one stop shop, mjesto na kojem ćete obaviti sve što trebate s obzirom na to s koliko vremena i novca raspolažete. Kliknut ćete opcije koje vas zanimaju i drugi će za vas odraditi posao, od nabave karata, preko transporta i brige o prtljazi, do organizacije slobodnog vremena. Pođe li nešto krivo, pogreške će se automatski ispravljati ukoliko je moguće, i to je to. Naravno, mnogi bi to htjeli napraviti, no to nije lagan posao i uspjet će onaj koji ga prvi i najbolje obavi', kaže Komenda.
Prelazak s virtualne na proširenu stvarnost
'Svi možemo vidjeti kako tehnologija mijenja gotovo svaki aspekt naših života. Turistička industrija uvijek je bila okrenuta novim iskustvima i rano je usvajala nove tehnologije', kaže Aleksandra Tomaszewska, viša prodajna menadžerica Travelporta za središnju i istočnu Europu. Danas su to glasovna pretraživanja i biometrijski pregledi, sutra nešto drugo, prelazak s virtualne na proširenu stvarnost, 3D tehnologije...
'Budućnost je teško predvidjeti, no neke trendove možemo uočiti. Mogućnosti su bezgranične, a na nama je da ih primijenimo', veli Tomaszewska.
Vodič za putnike kroz galaksiju
Karte za svemirski let trenutno su teško dostupne i skupe, ali postoje načini kako da se i vi ukrcate u raketu
Virtual interlining u središtu je zanimanja i Petera Panajotova, osnivača SafeConnecta, tvrtke koja se bavi virtual interliningom, upravljanjem rizicima pri uspostavi veza između letova i analizom podataka.
Zračna luka nije muzej, kroz nju treba prolaziti što više putnika
'Ključ je u povezivanju letova nekoliko avioprijevoznika za manji iznos. To je kompleksno područje i vruća tema u industriji zračnog prijevoza. Danas možete saznati podatke o svemu; o vremenu polaska nekog leta, cijeni, uvjetima u zračnim lukama, vremenskoj prognozi, cijeni hotela i izleta, ponudi hrane u restoranima... Izazov je objediniti sve te podatke i dostaviti ih u realnom vremenu svakom pojedinom kupcu', objašnjava Panajotov.
No nakon svih tih priča o uvođenju naprednih tehnologija razgovor o Hrvatskoj spušta nas na zemlju.
'Volio bih vidjeti više niskobudžetnih avioprijevoznika jer doći do Zagreba jako je skupo. Imate predivnu zračnu luku, a u konačnici je ona poput željezničkog kolodvora, mjesto na koje dolazite i s kojeg odlazite. Zračna luka ne treba biti muzej. Kroz nju treba prolaziti više ljudi kako bi svi imali korist od jeftinih letova', predlaže Panajotov. 'Virtualni interlining omogućuje ljudima da putuju više, poslovno ili iz zabave. Zvuči pragmatično, no to je budućnost.'
Istraživanje travelporta
Kupci aviokarata sve više koriste pametne telefone
Moderni putnici se prilikom kupovine i plaćanja aviokarata sve više oslanjaju na pametne telefone, a raste i želja za korištenjem novih tehnologija kao što su glasovno pretraživanje, e-plaćanje i digitalni ključevi soba, da se iščitati iz godišnjeg istraživanja Travelporta, kompanije koja potencijalnim putnicima nudi itinerere više od 400 zrakoplovnih tvrtki, uključujući 125 niskotarifnih prijevoznika. U primjeni najmodernijih tehnologija prednjače Kinezi, Indijci i Turci. U tim zemljama izuzetno je popularno i glasovno pretraživanje usluga.
Online anketa u kojoj je sudjelovalo 16.000 putnika iz 25 zemalja svijeta koji su lani kupili barem jednu povratnu kartu pokazala je još neke zanimljive podatke:
Gotovo polovica svih ispitanika pozdravlja mogućnost plaćanja putem aplikacija kakva je Touch ID. Još ih se više želi prijaviti u hotel putem aplikacije umjesto na recepciji i za ulazak u sobu koristiti digitalni ključ.
Putnici žele tehnologiju koja bi im pojednostavnila i poboljšala doživljaj putovanja. Većina anketiranih putnika nema ništa protiv biometrijskog skeniranja ako bi se time skratilo čekanje u redu. Biometrijskim kontrolama najskloniji su Nigerijci; njih 90 posto želi da ih se skenira kako bi što prije izašli iz zemlje.