Recentan napredak u razvoju umjetne inteligencije vjerojatno će uzrokovati i kraj tradicionalnog načina poučavanja u učionicama, predvidio je jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za umjetnu inteligenciju
Profesor Stuart Russell, britanski računalni stručnjak s kalifornijskog Sveučilišta Berkeley, rekao je da personalizirani učitelji nalik ChatGPT-ju imaju potencijal uvelike obogatiti obrazovanje, ali i proširiti globalni pristup obrazovanju pružanjem privatnih poduka u svakom kućanstvu s pametnim telefonom. Tehnologija bi mogla isporučiti 'većinu gradiva do kraja srednje škole', rekao je.
'Obrazovanje je najveća korist umjetne inteligencije kojoj se možemo radovati u sljedećih nekoliko godina', rekao je Russell prije govora u petak na UN-ovom AI for Good Global Summitu u Ženevi. 'Trebalo bi biti moguće u roku od nekoliko godina, možda do kraja ovog desetljeća, pružiti prilično visoku kvalitetu obrazovanja svakom djetetu u svijetu. To je potencijalno transformativno', kazao je.
Međutim pozvao je na oprez jer primjena moćne tehnologije u obrazovnom sektoru također nosi rizike, poput moguće indoktrinacije, piše Guardian.
Russell je citirao dokaze iz studija u kojima je analizirano podučavanje tutora, odnosno kako funkcioniraju privatne poduke. Te su studije pokazale da podučavanje 'jedan na jedan' može biti dva do tri puta učinkovitije od tradicionalne nastave u učionici, omogućujući djeci da dobiju prilagođenu podršku prilikom učenja i da ih vodi znatiželja.
'Oxford i Cambridge zapravo ne koriste tradicionalnu učionicu... koriste tutore vjerojatno zato što je to učinkovitije', rekao je. 'Doslovno je neizvedivo osigurati poduku 'jedan na jedan' za svako dijete u svijetu. Nema dovoljno odraslih za takav posao', rekao je.
OpenAI već istražuje obrazovne aplikacije, a najavili su i partnerstvo s obrazovnom neprofitnom organizacijom Khan Academy kako bi usavršili virtualnog učitelja što ga pokreće ChatGPT-4.
Korištenje virtualnog učitelja u nastavi moglo bi izazvati 'opravdane strahove' među učiteljima i učiteljskim sindikatima da će doći do 'manjeg broja zaposlenih nastavnika - možda čak niti jednog', rekao je Russell.
Ljudska bi uključenost i dalje bila ključna, predvidio je, ali bi se mogla drastično razlikovati od tradicionalne uloge učitelja. Po novom bi 'tradicionalni' učitelji mogli više imati ulogu svojevrsnih nadzornika, biti fokusirani na složenije grupne aktivnosti ili zaduženi za građansko i moralno obrazovanje.
'Nismo proveli eksperimente pa ne znamo hoće li sustav umjetne inteligencije biti dovoljan za djecu. Postoji motivacija, kao i podučavanje o suradnji, ne svodi se sve samo na 'mogu li zbrajati?'' rekao je Russell. 'Ključno će biti osigurati da se društveni aspekti djetinjstva očuvaju i poboljšaju', naglasio je.
Također će trebati pažljivo procijeniti rizik koji donosi takva tehnologija.
'Nadajmo se da sustav, ako je pravilno dizajniran, neće podučavati dijete kako da napravi biološko oružje. Mislim da to možemo izvesti', rekao je Russell.
Goruća briga je mogućnost hakiranja u režiji autoritarnih režima ili drugih igrača, rekao je. 'Siguran sam da se kineska vlada nada da bi ovakva tehnologija mogla biti učinkovitija u usađivanju lojalnosti državi kod djece', rekao je, dodajući: 'Pretpostavljam da bismo mogli očekivati da ova tehnologija bude učinkovitija od knjige ili učitelja.'
Russell je proveo godine upozoravajući na šire egzistencijalne rizike koje predstavlja umjetna inteligencija, a bio je i potpisnik otvorenog pisma, s Elonom Muskom i drugima, u kojemu su pozvali na pauzu u 'utrci izvan kontrole' u razvoju snažnih digitalnih umova. Ovo pitanje postalo je još važnije otkako su se pojavili veliki jezični modeli, rekao je Russell. 'O umjetnoj inteligenciji razmišljam kao o divovskom magnetu u budućnosti. Što mu se više približavamo, to je sila jača. Definitivno se čini bližim nego prije.'
Zakonodavci i političari prekasno su se počeli baviti tim pitanjem, rekao je. 'Mislim da su se vlade probudile... sada trče okolo smišljajući što učiniti. To je dobro - ljudi barem sada obraćaju pozornost', zaključio je Russell.