Svemirsko vrijeme moglo bi uzrokovati 'prebacivanje' željezničkih signala, šaljući jedan vlak prema drugom
Svemirsko vrijeme – promjene u atmosferi koje uključuju udare energije Sunca – u određenim uvjetima mogu poremetiti komunikacije i električne mreže. Znanstvenici su opetovano upozoravali da se Zemlja suočava s potencijalno katastrofalnom opasnošću od solarnih oluja, dovoljno snažnima da sruše velik dio infrastrukture o kojoj ovisimo.
Najnovije upozorenje, piše Independent, dolazi od znanstvenika koji upozoravaju da bi opasnost mogla biti dovoljna da izazove neispravan rad željezničkih signala, što bi moglo dovesti do željezničkih nesreća.
Istraživači su modelirali kako geomagnetski inducirane struje iz solarnih oluja mogu uzrokovati opasnost, promatrajući dvije rute: dionicu Prestona za Lancaster glavne pruge Zapadne obale i liniju Glasgow - Edinburgh. To su samo dvije linije koje se uvelike oslanjaju na taj željeznički signal. U Ujedinjenom Kraljevstvu postoji više od 50.000 signalnih kolosijeka koji kontroliraju željezničke signale pomoću električnog kruga.
U novoj studiji otkrili su da bi svemirsko vrijeme moglo promijeniti te krugove. Modeli sugeriraju da bi se to moglo dogoditi svakih nekoliko desetljeća, kažu istraživači.
'Ključno je naglasiti da naše istraživanje sugerira da svemirsko vrijeme može okrenuti signal u bilo kojem smjeru, pretvarajući crveni signal u zeleno ili zeleni signal u crveno. To je očito vrlo značajno iz sigurnosne perspektive', rekao je Cameron Patterson sa Sveučilišta Lancaster.
'Izgradnjom računalnog modela signalnih kolosijeka, a koristeći realistične specifikacije za različite komponente sustava, otkrili smo da svemirsko vrijeme na tim kolosijecima u Ujedinjenom Kraljevstvu može izazvati kvarove svakih nekoliko desetljeća', objašnjava Patterson.
On je prethodno radio na istraživanju koje je sugeriralo da bi solarne oluje mogle dovesti do kvarova na 'dobru stranu', gdje se signali mijenjaju iz zelene u crvenu. Oni su manje opasni, jer će vlakovi ostati na stajalištu. Novo istraživanje, doduše, sugerira i kvarove na 'pogrešnu stranu', koji mijenjaju signale u zeleno. Štoviše, oni zahtijevaju manje snage da bi se aktivirali, što sugerira da bi se kvar mogao dogoditi uslijed solarne oluje manje snage.
'Naše istraživanje pokazuje da svemirsko vrijeme predstavlja ozbiljan, iako relativno rijedak, rizik za sustav željezničke signalizacije, što bi moglo uzrokovati kašnjenja ili kritičnije sigurnosne implikacije', rekao je Patterson, dodajući: 'Ovu prirodnu opasnost treba shvatiti ozbiljno. Po svojoj prirodi teško je planirati događaje s velikim učinkom i niskom učestalošću, ali njihovo ignoriranje rijetko je najbolji put naprijed.'