Američka tvrtka General Dynamics Land Systems (GDLS) predstavila je prijedlog nadogradnje serije glavnih američkih borbenih tenkova M1 Abrams. Riječ je o svojevrsnom demonstratoru tehnologije nazvanom AbramsX te se reklamira kao privremeno rješenje između aktualne Abramsove inačice M1A2 SEPv3/SEPv4 i budućeg glavnog borbenog tenka. Donosimo više o tenku sljedeće generacije
Prema navodima GDLS-a, AbramsX ima automatski punjač, kupolu bez posade, hibridni električni agregat koji daje 50 posto veću učinkovitost goriva i smanjenu težinu za poboljšanu mobilnost. Na kanalu tvrtke GDLS na YouTubeu objavljen je video koji kombinira 3D grafiku i snimku demonstratora održive tehnologije. Tvrtka u opisu snimke ističe da je AbramsX lakši od prethodnih inačica tenkova M1 Abrams, osobito aktualne SEPv3, koja teži 73 tone, što značajno ograničava njegovu mobilnost i transportnu sposobnost.
GDLS, također, naglašava integraciju hibridnog motora kojim bi AbramsX trošio upola manje goriva od prethodnih varijanti, a dodaje i to da on pomaže u prikrivanju buke. Pritom taktički domet novog tenka ostaje isti kao i kod njegovih prethodnika iz obitelji Abrams. Valja naglasiti da hibridni pogonski sklop Abrams X podržava ranije usvojenu strategiju američke vojske za uvođenjem klime i potpune elektrifikacije budućih tenkova.
Dobro upućeni portal Military Matters sugerira da je hibridni pogon dizajniran na temelju najnovijeg Cumminsovog borbenog motora ACE. Radi se o modularnom sustavu koji omogućuje postizanje energetske učinkovitosti između 750 i 1500 konjskih snaga, ovisno o broju cilindara (3, 4 ili 6). Iako nije preciziran točan broj posade, portal tvrdi da je ona reducirana na tri člana, za razliku od prethodnih inačica Abramsa koje zahtijevaju četveročlanu posadu. Neovisni analitičari vjeruju da je na tenk postavljen novi top XM360 kalibra 120 milimetara. Kao sekundarno naoružanje trebala bi poslužiti Kongsbergova oružana stanica na daljinsko upravljanje s automatskim topom kalibra 30 milimetara. AbramsX je vjerojatno opremljen i integriranim sustavom aktivne zaštite Trophy.
Tenk ima module s optičkim i infracrvenim senzorima za zapovjednika i topnika. Na snimci se vide videokamere integrirane u trup tenka te će vjerojatno omogućiti pogled od 360 stupnjeva. Stručnjaci smatraju da će se slika, s elementima proširene stvarnosti, emitirati na ekranu instaliranom u kacigama članova posade. GDLS tvrdi i da će AbramsX primijeniti tehnologije umjetne inteligencije, iako nije pružio dodatna pojašnjenja za to.
Zasad je poznato to da AbramsX koristi sustav MUM-T, a koji revolucionira autonomiju misije. Udruživanje autonomnih vozila s posadom i besposadnih vozila povećava učinkovitost misije uz veću svijest o situaciji i sposobnost donošenja odluka. Uz to, uključivanje bespilotnih autonomnih sustava u planiranje misije proširuje njezine parametre u taktičku sferu te istovremeno smanjuje rizik za ljudska i tehnološka sredstva u neizvjesnim ili neprijateljskim okruženjima. Spajajući ljudsku s umjetnom inteligencijom u procesima planiranja i donošenja odluka, MUM-T pomaže osigurati točnost, operativnu fleksibilnost i kontinuitet strojnog učenja.
Podsjetimo, M1 Abrams je glavni američki borbeni tenk treće generacije, a dizajnirao ga je Chrysler Defense (sada General Dynamics Land Systems) i nazvan je po generalu Creightonu Abramsu. Zamišljen je za moderno oklopno kopneno ratovanje, a s težinom od gotovo 68 tona jedan je od najtežih tenkova u službi. Posljednjih godina opsežno je poboljšan kompozitnim oklopom, boljom optikom, digitalnim sustavima i ubojitijim streljivom.
Europske obrambene tvrtke su, inače, ove godine predstavile svoje buduće koncepte tenkova. Među njima se ističu EMBT kao zajednički projekt francuskog Nextera i njemačkog Krauss Maffei Wegmanna, a tu je i novi, inovativni tenk Panther KF51 njemačkog koncerna Rheinmetalla.