U sklopu austrijske nacionalne zrakoplovne smotre AirPower11 u Zeltwegu izložen je avion kojim je Rudolf Perešin 25. listopada 1991. prebjegao iz redova JNA i sletio u Klagenfurt. U katalogu smotre opisan je kao 'originalni MIG21, koji je jedan od rata umoran jugoslavenski pilot – tijekom jugoslavenske krize – spustio u zračnu luku Klagenfurt'
Uz čitav niz izložaka modernog te povijesnog zrakoplovstva na otvorenim površinama austrijske nacionalne zrakoplovne smotre AirPower11, dio prostora zrakoplovne baze u Zeltwegu istodobno je ustupljen zasebnoj sezonskoj izložbi vezanoj uz povijest zrakoplovstva u Austriji.
Ona je u razdoblju od 1. svibnja do 23. listopada ove godine posjetiteljima u Zeltwegu izložila niz tipova vojnih zrakoplova i helikoptera austrijske Druge republike, ali i dvije manje tematske izložbe – kao prvo, pregled istaknutih osoba i vojnih letačkih postrojbi s prostora Austrije tijekom posljednjih 100 godina, te kao drugo, izložbu povodom dvadeset godina od provođenja vojno-sigurnosne akcije osiguravanja austrijske državne granice prema bivšoj Jugoslaviji u kojoj se spremao rat.
Budući da Republika Austrija nema zaseban muzej zrakoplovstva, ova je izložba u Zeltwegu ujedno jedina te vrste u državi. Održava se sezonski, jer vojni prostori u kojima je smještena nisu pogodni za zimsko izlaganje eksponata. Iako se još od 2005. godine nastoji kombinacijom djelovanja ratnoga zrakoplovstva i jedne namjenske građanske inicijative osnovati zaseban i trajan tematski muzej, po uzoru na sličnu švicarsku instituciju, dosad tu baš i nije bilo sreće. Pritom, jer nije sporno to da Austrija treba što je bolje prezentirati svoju zanimljivu povijesnu građu, nedvojbeno se upravo u sklopu te druge pridružene podizložbe (vezane uz bivšu SFRJ) nalazi i najsporniji predmet čitavoga događanja u Zeltwegu u sezoni proljeće/ljeto 2011. godine.
Naime, kao dio obilježavanja dvadesete godišnjice austrijskoga osiguravanja granice prema bivšoj Jugoslaviji izložen je i borbeni zrakoplov MI 21 registarskoga broja 26112, s jugoslavenskim oznakama – a radi se upravo o onoj borbenoj letjelici kojom je Rudolf Perešin 25. listopada 1991. prebjegao iz redova Jugoslavenske narodne armije i sletio u zračnu luku Klagenfurt. Izložak, u katalogu zrakoplovne smotre AirPower11 opisan kratko kao 'originalni MIG21, koji je jedan od rata umoran jugoslavenski pilot – tijekom jugoslavenske krize – spustio u zračnu luku Klagenfurt', na prvi pogled ne odaje da se radi o predmetu žestokog međunarodnog spora o vlasništvu.
U tom smjeru spuštanja lopte idu i izjave voditelja projekta AirPower11, brigadnog generala Karla Grubera, koji ističe da je taj zrakoplov dugo bio u Vojnopovijesnome muzeju u Beču, a da je dopremljen u Zeltweg tek kao dio nove izložbe. Pritom, on se nada da će ta letjelica ostati trajnim dijelom spomenute izložbe.
Iako to nije prvo austrijsko javno pokazivanje spomenutog zrakoplova, jer je on nakratko bio izložen u Beču nakon dopreme u tamošnji vojno-povijesni muzej, radi se o višestruko spornome događaju. Zrakoplov, koji je posljednjih više godina bio pohranjen u Beču, tijekom tog perioda je navodno prošao i svojevrsnu obnovu i održavanje. U takvom je sada relativno reprezentativnome stanju uključen u sezonsku izložbu zrakoplovne tehnike u Zeltwegu, predstavljenu uz otvaranje zrakoplovne priredbe AirPower11, zajedno s osobnom opremom tada zarobljenog Rudolfa Perešina. Za to vrijeme i dalje traje dug i žestok međunarodni spor o vlasništvu nad zapravo spornim zrakoplovom.
Dok Srbija očekuje njegovo vraćanje kao samoproglašena jedina nasljednica bivše Jugoslavije, sličan je zahtjev u više navrata iznijela i Republika Hrvatska. Brigadni general Gruber ističe da se na političko-pravnoj razini i dalje vode razgovori. Po njemu, za Austriju je danas politički teško donijeti odluku – treba li ga predati Srbiji, kao mogućem slijedniku negdašnje Jugoslavije, ili Hrvatskoj. Upravo zbog te dvojbe on smatra da je možda pravi politički kompromis u njegovom ostanku u Austriji. No, gledajući realno, to je rješenje koje teško da može zadovoljiti ikoga osim možda muzejsku scenu Republike Austrije.
Spomenuti je MIG izuzetno bitan dio hrvatske zrakoplovne povijesti - kao potencijalno prvi borbeni zrakoplov novoustrojenog Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, ali i predmet prvoga u kratkome nizu bjegova iz Ratnoga vazduhoplovstva bivše države, kojima su piloti donijeli u Hrvatsku i prve komade ozbiljne zrakoplovne opreme, toliko potrebne za obranu domovine u ratu koji se očigledno spremao.
Ne upuštajući se dublje u pravne diskusije, a želeći i trajno zadržati muzejski eksponat, austrijski je stav tu prilično jasan – prvo neka se okonča postupak sukcesije bivše SFRJ, a onda bi se navodno u sklopu konačne podjele imovine bivše države riješio i povratak Perešinova aviona MIG21, kome već. Usprkos prividnoj lakoći austrijskoga stava, naravno, pritom se računa na praktično zadržavanje zrakoplova uslijed vječnog trajanja sukcesijskih svađa, koje su na području podjele vojne imovine nekadašnje JNA jedva i započele.
Istaknimo tu i činjenicu da se u slučaju aviona MIG21 izloženog u Zeltwegu, kojim je Rudolf Perešin prebjegao u Austriju 1991. godine, radi o jednom od iznimno maloga broja predmeta za koje Hrvatska inzistira na povratku u naravi – isključujući mogućnost neke kompenzacije ili isplate novčane protuvrijednosti. Nadajmo se da pitanje aviona MIG21 oznake 26112, sada u Zeltwegu, neće do kraja upasti u rupu političke nebrige koja već godinama guta ukupnost nastojanja za rješavanjem sukcesije vojne imovine prikupljene u dugim godinama postojanja Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije.