Vatroslav Grubišić, dugogodišnji djelatnik uglednoga Instituta Franhofer i sudski vještak u Njemačkoj za pitanja pogonske čvrstoće materijala i konstrukcije, čije savjete godinama koriste moćni industrijski koncerni poput BMW-a, Daimler Benza, Fiata, Forda i Volkswagena, komentira željezničku nesreću kod Kaštela u kojoj je živote izgubilo šesetero ljudi
'Slažem se da sredstvo kojim su prskane tračnice može biti primarni uzrok ili jedan od uzroka izlijetanja nagibnog vlaka u Rudinama. No moram reći i da dosad nisam upoznat s tim da je neka željeznička nesreća u svijetu prouzročena na takav način', rekao je Grubišić za Slobodnu Dalmaciju. No nužno je, dodaje, ispitati sve ostale parametre, odnosno utvrditi brzinu vlaka, provjeriti cijeli nagibni mehanizam, ležajeve, kotače, osovine, amortizere, zatim temperaturu, prugu, dinamiku iskakanja... Tek nakon toga, ističe, moći će se utvrditi točan uzrok ili uzroci iskakanja.
'Nanošenje tekućine moglo je smanjiti trenje i promijeniti uvjete kočenja, kao što, primjerice, može učiniti led na tračnicama, samo što su u takvim slučajevima ljudi pripremljeni na to da su tračnice skliske pa se one posipaju pijeskom, a u ovom slučaju nitko nije očekivao da se neće moći zakočiti', objašnjava Grubišić.
Kod nagibnog vlaka, dodaje, brzina koju može podnijeti u zavoju veća je nego kod običnih vlakova, a uobičajeno je da je vanjska strana tračnica podignuta. U takvim bi uvjetima nagibni vlak, kaže Grubišić, mogao proći zavoj, čak i uz probleme s kočenjem, pri brzini od 80 do 90 kilometara na sat.
Problem bi, dakle, mogao biti ako vanjska strana tračnica u zavoju nije podignuta, što je, napominje, u Hrvatskoj čest slučaj ili to što je granična brzina već bila dostignuta jer se i prije zavoja nije moglo kočiti. Sve to, napominje Grubišić, treba detaljno ispitati.
Grubišić je još 2003. upozoravao Vladu da ne kupuje nagibne vlakove kanadskog proizvođača Bombardier jer imaju problema s osovinama te zato što naše pruge nisu prilagođene tim vlakovima pa prijeti opasnost od njihova iskakanja.
Godinu dana nakon njegovih upozorenja Hrvatska je kupila osam Bombardierovih nagibnih vlakova, a njemačke željeznice 192 vlaka. Nijemci su nakon njegovih upozorenja proveli kontrolu osovina i našli pukotine te su ih potom ojačali za 15 posto kako bi se spriječili lomovi. I Hrvatske željeznice su, nakon Nijemaca, nagibne vlakove poslale na ultrazvučno ispitivanje, a brzina vlakova je smanjena i prilagođena hrvatskim uvjetima.
Grubišić ističe da vjeruje da se HŽ pridržavao tih zaštitnih mjera, no ipak je simptomatično da se iskakanje s tragičnim posljedicama dogodilo, kako je on i upozoravao.
'Nužno je prikupiti sve podatke o vlaku i nesreći, a povjerenstvo koje je za to zaduženo mora biti i stručno i neovisno. Bojim se da dokazi ne nestanu jer se u Hrvatskoj i dosad, nažalost, događalo da osnovni dokazi nisu bili dostupni', zaključuje Grubišić.