Je li SAD podržavao hrvatsku nabavu aviona F-16 od Izraela pa se predomislio u zadnji čas ili je bio protiv toga od početka, jedno je od mnogih pitanja u propalom poslu s Izraelcima koja zbunjuju javnost već danima. Zbog kritika na račun vođenja tog posla u Saboru je živce izgubio i ministar obrane Damir Krstičević. Tportal je pregledao dosad objavljene dokumente i informacije o održanim sastancima te donosi najspornije detalje zbog kojih su neformalno 'zaratili' Hrvatska i SAD
Prvo treba objasniti da niti vlada SAD-a niti tvrtka Lockheed Martin nikada nisu bili protiv toga da Hrvatska kupi avione F-16. Iz Ministarstva obrane i Vlade, a i nekih njima sklonih medija, ta se neistina plasira kako bi se zatim mogla demantirati izjavama ili službenim dopisima kojima bi se onda diskreditiralo objektivne medije i krivicu svalilo na SAD koji se, prema tim tvrdnjama, iznenada predomislio iako je do zadnjeg časa podržavao hrvatsku nabavu aviona F-16.
>>> [VIDEO] Krstičević bacio maketu aviona i vikao na Vidovića pa se branio: Ja sam ratnik, to se ne radi vojniku!
Istina je da su i američka vlada i predstavnici Lockheed Martina od početka pružili podršku hrvatskoj kupovini F-16 jer će na tom poslu, bez obzira kupi li Hrvatska nove ili polovne F-16, i dobro zaraditi i osigurati dugoročan izvor zarade od Hrvatske koja bi se tim poslom dugoročno vezala za Lockheed Martin po pitanju održavanja, rezervnih dijelova, remonta i svega drugoga što bi se trebalo raditi na avionima tijekom njihovog životnog vijeka.
Takva podrška američke strane istaknuta je u svim dosad objavljenim dokumentima i ona uopće nije upitna niti je itko ikada rekao da su Amerikanci protiv toga da Hrvatska nabavi avione F-16.
Ono čemu se SAD protivio od početka to je da Izrael proda Hrvatskoj avione F-16 u verziji Barak, koja uključuje izraelsku nadogradnju. Amerikanci su Izraelcima uvjetovali prodaju time da iz tih aviona, koje su tijekom 30 godina korištenja nadograđivali, izvade svoju tehnologiju, čime bi oni prestali biti Barak i postali bi 'obični' F-16.
Svi dosad objavljeni dokumenti to potvrđuju, jer se u svima njima navodi zabrinutost Amerikanaca za sposobnost Izraela da dobije odobrenje za transfer tehnologije trećoj strani (Third Party Transfer, TPT), odnosno Hrvatskoj, a u jednom od objavljenih mailova izričito se kaže kako Izraelci to odobrenje nisu dobili te da je vrlo vjerojatno da ga neće ni dobiti. To potvrđuje i dopis koji je veleposlanstvo SAD-a poslalo hrvatskim medijima 12. prosinca, kao i nekoliko izjava veleposlanika Roberta Kohorsta na tu temu.
hrvatska više puta bila upozorena
Kronologija sastanaka i dokumenata o nabavi F-16 Baraka od Izraela
kolovoz 2017. - predstavnici Lockheed Martina upozoravaju državnog tajnika u MORH-u Zdravka Jakopa kako izmjene na izraelskim F-16 nisu usklađene s proizvođačem te da bi to moglo imati negativan utjecaj na održavanje, nabavu dijelova i obuku. Upozorili su da SAD nikada nije izdao odobrenje za prijenos tehnologije trećoj strani (TPT) iz Izraela u neku NATO-vu državu te savjetuju da Hrvatska kupi F-16 od Grčke, objavio je Jutarnji list.
studeni 2017. - početkom mjeseca predstavnici Lockheed Martina rekli su pomoćniku ministra obrane Robertu Mikuliću kako oni nisu upoznati s modifikacijama koje su Izraelci napravili na svojim avionima F-16 Barak te da to može predstavljati problem za izdavanje dozvole za TPT. Također su rekli da tvrtka nikada neće odobriti povećanje sati naleta koje bi obavila izraelska strana (SLEP program), a što je bilo nužno napraviti jer su istekli resursi na tim avionima.
studeni 2017. - krajem mjeseca predstavnici američkog veleposlanstva u Zagrebu su pomoćniku ministra Petru Mihatovu izrazili zabrinutost zbog moguće hrvatske odluke o kupnji aviona na temelju nepotpunih informacija te je rečeno kako je upitna tehnička suglasnost koju za izdavanje dozvole za TPT daje Lockheed Martin.
6. prosinca 2017. - iz američkog veleposlanstva šalju mail pomoćniku ministra obrane Petru Mihatovu u kojem navode kako Izrael nije dobio odobrenje Lockheed Martina za prodaju nadograđenih aviona Hrvatskoj te da je moguće da to odobrenje neće ni dobiti.
18. siječnja 2018. - u privitku maila pomoćniku obrane Petru Mihatovu od Amerikanaca stiže non-paper (koji nosi nadnevak 17. siječnja) u kojem se savjetuje da se s ponuđačima provjeri koje su konfiguracije aviona i što na njima treba napraviti te se navodi hodogram kako bi cijeli posao trebao izgledati, u kojem bi se odobrenje za TPT trebalo ishoditi prije odluke o pobjedniku natječaja. Hrvatska to nije poslušala, nego je odluku donijela u ožujku, a Izrael nije uspio ishoditi odobrenje za TPT.
3. prosinca 2018. - pismo Lockheed Martina Hrvatskoj u kojem ta tvrtka navodi da je 15. studenog održan sastanak s višim predstavnicima vlada SAD-a i Izraela kako bi se pokrenuo program TPT-a u skladu s politikom vlade SAD-a. Lockheed Martin nudi svoju pomoć s TPT-om, predstavlja svoje rješenje koje je u skladu s politikom vlade SAD-a te apelira na fleksibilnost Izraelaca. Kažu i kako čekaju odgovor izraelske strane. Pismo je objavio Večernji list.
Iz objavljenih dokumenata vidljivo je i da Amerikanci u više navrata nude svoju pomoć Hrvatskoj i Izraelu kako bi se posao uspješno priveo kraju, uz naglasak da to treba biti provedeno 'sukladno politici američke vlade'. Daju i savjete Hrvatskoj o tome što treba pitati ponuđače i na što treba obratiti pažnju.
Ustrajanje Hrvatske na tome da se za propast posla okrivi SAD, koji se, eto, iznenada predomislio i odjednom uskratio odobrenje Izraelu, u najmanju je ruku čudno, s obzirom na to da je SAD najveći i najvažniji hrvatski obrambeni partner. Izrael si možda i može priuštiti svađu sa SAD-om jer je njihova dugogodišnja veza puno kompleksnija od one koju sa SAD-om ima Hrvatska, a i Izrael je Americi iznimno važan partner na Bliskom istoku, no Hrvatska nije u takvoj poziciji i posljedice ponašanja hrvatskih dužnosnika već su vidljive.
>>> Da je Hrvatska poslušala ove savjete, posao s avionima ne bi doživio fijasko
>>> Dokument o F-16: Amerikanci još prije godinu dana upozorili Hrvatsku
>>> Klisović o mailu američkog veleposlanstva: Krstičević je očito htio nešto sakriti
U Hrvatskoj je, zbog toga što su iz MORH-a i Vlade krivicu, manje ili više otvoreno, svalili na SAD, na djelu tihi rat mailovima i dokumentima kojima SAD prokazuje neistine koje u javnost plasiraju hrvatski dužnosnici. Ono što dokazuju tim dokumentima to je da su cijelo vrijeme Hrvatskoj savjetovali oprez i upozoravali na to da Izrael praktički nema šanse prodati avione koje je ponudio na natječaju, a ne da su se odjednom predomislili. No s hrvatske strane na ta se upozorenja nisu osvrtali. Zašto nisu, a znali su da bez američkog odobrenja od posla neće biti ništa, pitanje je za milijun kuna na koje iz MORH-a ne daju konkretne odgovore, već samo opetovano odgovaraju da je natječaj transparentno proveden i da je Izrael obećao ishoditi odobrenje od SAD-a te da nema nikakve štete ni krivnje na hrvatskoj strani.
S obzirom na očitu impresioniranost ekipe iz MORH-a Izraelcima, jedna od mogućnosti je da su vjerovali da će Izrael moći izlobirati odobrenje, uzdajući se u njihove odlične odnose sa SAD-om. No i tu ostaje pitanje zašto su vjerovali Izraelcima, a ne Amerikancima, koji su im nedvosmisleno i u više navrata poručivali da od tako zamišljenog posla neće biti ništa. Drugu mogućnost, to da je u dogovaranju posla bilo korupcije, trebao bi provjeriti USKOK.
Da su Amerikanci jako nezadovoljni ponašanjem hrvatskih dužnosnika, pokazuje i to što je veleposlanstvo SAD-a tražilo i dobilo posebnu dozvolu iz Washingtona da može reagirati na izjave hrvatskih i izraelskih predstavnika nakon njihova sastanka u MORH-u. Dozvolu su morali tražiti zato što u SAD-u traje blokada vlade, tzv. shutdown, za vrijeme koje rade samo najnužnije državne službe. Tako su u reagiranju od 11. siječnja, dan nakon sastanka izraelskih i hrvatskih predstavnika u MORH-u, iz američkog veleposlanstva neuvijeno poručili 'sve ovo vrijeme bili smo jasni u vezi svih uvjeta'.
Kako će se sukob riješiti i je li ishitrena najava ministra obrane Damira Krstičevića da je Hrvatska najbliže kupovini potpuno novih F-16 od SAD-a dio hrvatske isprike najjačem obrambenom partneru, može se samo špekulirati, no ostaje činjenica da izjavama i pisanom dokumentacijom, koja vjerojatno curi s američke strane, SAD jasno poručuje kako se neće dati kriviti za nešto što je, očito, krivica Hrvatske i Izraela.