Propalu nabavu aviona, kao i odgovornost ministra obrane Damira Krstičevića, komentirao je saborski zastupnik SDP-a i član Odbora za obranu Joško Klisović
U ponedjeljak je Vlada na sjednici poništila odluku o izboru izraelske ponude za nabavu borbenih aviona, nakon čega je Krstičević najavio mogućnost izravnog dogovora sa SAD-om oko nabave manjeg broja ali novih aviona, a navečer ga je premijer Andrej Plenković demantirao rekavši kako nikakva odluka nije donesena.
Klisović smatra kako to pokazuje da se Vlada zaplela i stvorila kaos iz kojeg će teško izaći.
'Činjenica da je premijer imao potrebu demantirati ministra politički je problem. Ministar se javno očitovao o svojim preferencijama oko toga koji zrakoplov treba uzeti. Ja kao građanin Republike Hrvatske mogu kazati da bih volio američke zrakoplove, jer to znači investiciju u strateško partnerstvo s SAD-om i NATO-om. Ja kao građanin Hrvatske mogu to reći, no ministar koji je zadužen za javnu nabavu zrakoplova ne može u trenutku kad ona nije ni počela reći da preferira F-16. To je unaprijed preferiranje jednog ponuđača i ministar pokazuje da ekipa s njim na čelu neće biti u stanju voditi eventualni novi posao', rekao je Klisović na N1.
U razgovoru se dotakao i vjerodostojnosti Krstičevića i njegovih suradnika u MORH-u, koji tjednima tvrde kako ne znaju zašto su se Amerikanci predomislili oko odobrenja za prodaju izraelskih aviona, cijelo vrijeme prikazujući kako je posao propao upravo zbog toga što se SAD predomislio. No, izjave američkog veleposlanika Roberta Kohorsta, kao i non-paper od 18. siječnja 2018. kojeg je tportal dobio na uvid, dokazuju da je hrvatska strana dugo prije donošenja odluke u ožujku znala da postoji problem oko američkog odobrenja bez kojeg Izrael ni ne može prodati avione Hrvatskoj.
U tom je kontekstu komentirao i e-mail koji su još u prosincu 2017. iz američkog veleposlanstva poslali ministrovu pomoćniku za obrambenu politiku Petru Mihatovu, a u kojem ga, vezano za dobivanje tzv. TPT-a (Third Party Transfer, prijenos trećoj strani) jasno upozoravaju na mogućnost da Izrael neće uspjeti dobiti dozvolu proizvođača aviona Lockheed Martina za produženje resursa na avionima, bez čega oni ne bi mogli letjeti, a koji je objavio portal Index.
'Predlažemo da hrvatsko Ministarstvo obrane zatraži dokaz da je Izrael dobio dozvolu Lockheed-Martina za kupnju i naknadnu prodaju kompleta za nadogradnju pojedinih zrakoplova. Temeljeno na diskusijama između Pentagona i Lockheed-Martina, čini se da ta dozvola nije dana i moguće je da uopće ne bude dana. Bez odobrenja Lockheed-Martina za prodaju, Hrvatska bi mogla kupiti avione kojima nikad neće biti omogućeni dodatni sati leta. Bit će nam drago prenijeti bilo kakve poruke ili uspostaviti drugu komunikaciju na ovu temu', piše, među ostalim, u mailu upućenom Mihatovu 6. prosinca 2017., gotovo četiri mjeseca prije nego je Vlada donijela odluku o nabavi aviona 29. ožujka.
Klisoviću nije uvjerljiva priča da ministar nije bio upoznat s tim američkim stavom.
'Treba provjeriti vjerodostojnost toga maila, a MORH nije demantirao sadržaj, iz čega zaključujemo da je točan, ali ga je proglasio nerelevantnim. Kad takvo nešto proglašavate nerelevantnim, pokušavate nešto sakriti, opravdati se, skinuti odgovornost sa sebe. Ne može se ignorirati ovakav mail, jer to je onda grubi nemar, a treba preuzeti i političku odgovornost', zaključio je Klisović.
Ponovio je kako su oporbene stranke tražile odgovornost ministra Krstičevića putem medija te da sada trebaju odlučiti koje će konkretne poteze povući u Saboru, iako nije želio potvrditi sprema li se zahtjev za izglasavanjem nepovjerenja ministru.