HAJDAŠ DONČIĆ PRIJETI

'Dat ću ostavku ako monetizacija ne prođe!'

05.10.2014 u 17:56

Bionic
Reading

Vjerojatno najveći i najvažniji projekt u Hrvatskoj u ovom trenutku priprema ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić. Riječ je o monetizaciji autocesta, koja je stavljena na razinu posljednje slamke spasa za državni proračun zbog željenog prihoda od 20-ak milijardi kuna. Istovremeno se priprema i referendum protiv monetizacije, pa će ovo pitanje svakako biti možda i najvažnija operativna odluka Vlade u posljednjoj godini mandata. O monetizaciji je ministar progovorio za Novi list

Prema računici, cestarina na autocesti od Rijeke do Zagreba danas bi bila veća od 90 kuna, a od Zagreba do Splita iznosila bi 22O kuna, pod uvjetom da je monetizacija bila provedena prije 10 godina i da se visina cestarine u tom razdoblju usklađivala s inflacijom. No ako se pita ministra prometa Sinišu Hajdaša Dončića, računica nije tako jednostavna i ne znači da će građani teško platiti monetizaciju.

'Nije riječ o jednostavnom usklađivanju cestarine s inflacijom na godišnjoj razini, nego o formuli koja obuhvaća više parametara, prije svega indeks proizvođačkih cijena, indeks potrošačkih cijena i kretanje obujma prometa, koji se različito vrednuju. Cestarina se uopće ne mora prilagođavati inflaciji ako se, primjerice, ostvari dovoljan rast prometa i prihoda. Idemo prema rješenju po kojem se kod godišnjeg pada prihoda i prometa na razini od jedan posto, visina cestarine neće mijenjati, jednako i ako se ostvari rast od jedan posto. Ali ako imamo pad prihoda od pet posto, oko 50 posto tog gubitka kroz subordinirani zajam država vraća koncesionaru do trenutka povratka prihoda. Tako je i s druge strane, kod rasta prihoda od pet posto država automatski dobiva 30 posto od tog dodatnog prihoda. Želimo imati sigurnost kod rasta prometa, točnije da država ima pravo dobiti dio dodatnih prihoda koji se dugoročno može očekivati, posebice oživljavanjem prometa u Turskoj i Srbiji te realizacijom jadransko-jonskog pravca. Ne mogu više o detaljima, jer nam slijedi pregovarački postupak s ponuditeljima', kazao je Hajdaš Dončić za Novi list.

Međutim, iako Hajdaš Dončić ide dalje s monetizacijom, zaustaviti bi ga moglo ako protivnici tog procesa prikupe potpise za referendum, a očekuju da bi čak milijun građana moglo dati svoj potpis.

'Tih milijun potpisa možda nije nerealna brojka. No mi smo proveli jedno istraživanje i pokazalo se da 20 posto ispitanika uopće ne koristi autoceste, dodatnih sedam posto koristi jednom godišnje, a 18 posto dva do tri puta godišnje. Dakle, gotovo 50 posto anketiranih građana se gotovo uopće ne služe autocestama, a upravo oni imaju najnegativnije mišljenje o koncesiji, odnosno monetizaciji. Previše se bave emocijama i nije im jasno prezentirano o čemu se radi. Vlada je raspisala natječaj za posebnog savjetnika, analizirana su tri modela i zaključeno je da je koncesija jedini mogući model za monetizaciju. Obveznice HAC ne može izdati, trenutačno ni po važećim zakonima. Ako ih izda država, govorimo o pet milijardi eura zaduživanja za potrebe HAC-a, što je sada u mjerama fiskalnog deficita apsolutno nemoguće. To bi automatski značilo manje novca za školstvo, zdravstvo, mirovine, socijalne naknade ili investicije. Negdje se jednostavno mora rezati i to je jedina realna alternativa', poručuje ministar prometa.

Postoji mogućnost da nakon svega bude donesena politička odluka da se odustane od monetizacije. Hajdaš Dončić u tom je slučaju spreman na odlazak.

'Ako ugovor dovedemo do kraja i on bude dobar po Hrvatsku, sa zadovoljavajućom cijenom, a ipak politička odluka bude negativna, tada ću zbog svog integriteta morati napustiti mjesto ministra. Vodio sam taj projekt godinama i primam za to najveće udarce. Ako se na kraju od monetizacije odustane, a istodobno ponuda za RH bude dobra, zahvalit ću se i otići prije kraja mandata. Ali neću od toga raditi cirkus ni sazivati konferencije za novinare', poručuje ministar prometa.

Cijeli razgovor s Hajdašem Dončićem pročitajte OVDJE.