Zašto nitko nije koristio klonove Twittera koji su imali čak bolje tehnološke mogućnosti od njega? Zašto ne treba razvijati tehnologiju radi tehnologije? Jedna je od ključnih stvari na koju često zaboravimo kada startamo projekt – dodatna vrijednost
Nakon inicijalne ideje, kao i prve provjere ima li ta ideja ikakve šanse na tržištu, ušminkali smo proizvod, ali i napravili mali marketinški i komunikacijski plan. Sljedeća stvar na koju se treba usredotočiti je stvaranje dodatne vrijednosti za startup. Često na to ne obraćamo posebnu pozornost iako je od vitalnog značaja. Osobno sam nekoliko puta upao u zamku i spotaknuo se na tu točku zbog koje sam kasnije imao puno problema. Uzrok ovoga je uvijek bila prevelika fokusiranost na prvobitnu ideju umjesto na stavke koje će napraviti razliku od konkurencije atraktivnim proizvodom ili uslugom za ciljanu grupu.
S pet ključnih pitanja do dodatne vrijednosti
S vremenom, naučio sam se da, kada želim kreirati dodatnu vrijednost nekom proizvodu ili usluzi, prvo trebam sebi postaviti pet osnovnih pitanja:
1.Je li željena dodatna vrijednost zbilja potrebna korisniku?
2.Hoćete li tom vrijednošću nekoga napraviti produktivnijim?
3.Je li ta vrijednost dugoročna tj. hoće li potreba za njom nestati za šest mjeseci?
4.Je li dodatnu vrijednost koju želite kreirati jednostavno razumjeti?
5.Jesu li mi potrebna dodatna sredstva kako bih omogućio dodatnu vrijednost?
Što time možemo postići?
Jedan od ključnih ciljeva kreiranja dodatne vrijednosti našem startupu je jezgrovito stvaranje atraktivnog proizvoda ili usluge koji će nas diferencirati od konkurencije i korisnicima ponuditi 'nešto više'. Dodatnom vrijednošću proizvoda moramo nadmašiti traženu cijenu, ali i ostati usmjereni na realne potrebe korisnika. Dobro je stvoriti temeljne dodatne vrijednosti u što ranijem stadiju projekta, zajedno s vizijom o tome u kojem će smjeru ići njihov razvoj tijekom razvoja projekta.
Neke od tradicionalnih dodatnih vrijednosti koje se koriste su: jamstvo, dostava, ekskluzivno pakiranje proizvoda, korisničko iskustvo, a u posljednje vrijeme i dvosmjerna komunikacija na društvenim medijima. No, osobno na ovo više ne gledam kao na dodatne vrijednosti, već kao na nešto što u današnje vrijeme mora postojati po defaultu. Treba pružiti nešto inovativnije i bolje! Dobra stvar kada svojem proizvodu kreirate originalnu i stabilnu dodatnu vrijednost je i što izravne usporedbe vaših korisnika s konkurencijom činite težima, što vam opet direktno povećava profitne marže.
Dobra i loša praksa
Kada sam 2009. godine Ivanu predložio organiziranje Tweetokracije - prve radionice u Hrvatskoj (ali i Europi u to vrijeme) za korporativno korištenje Twittera, ideja dodatne vrijednosti je bila fokus na male grupe polaznika kojima bi se dalo više pažnje nego na klasičnim konferencijama i seminarima te im se maksimalno prenijelo znanje. U to vrijeme je to bila ogromna prednost koju nam je konkurencija lako preuzela, što je neminovno dovelo da danas ima više desetina kopija Tweetokracije širom Hrvatske. Klasični primjer kako sam loše kreirao dugoročnu dodatnu vrijednosti proizvodu.
Uz ovaj primjer kreiranja dodatne vrijednosti iz osobne prakse, dao bih i jedan pozitivni - kada sam na trapericama specijalno dizajniranim za iPhone korisnike stavio džep koji je bio obložen mikrofibrom. Pored osnovne funkcionalne i zaštitne namjene imao je i dodatnu vrijednost da se stavljanjem i vađenjem iPhonea iz džepa očisti touchscreen na iPhoneu od mrlja koje su ostavili prsti. Ovime su se traperice totalno distancirale od konkurencije, a ta dodatna vrijednost je stvarala čak i marketinške prednosti.
Kreiranje dodatnih vrijednosti je proces koji kontinuirano traje i nikada ne završava. Jako je teško, često i nemoguće, jednom kreiranu vrijednost, bez ikakvih intervencija, održati dugi niz godina. Nužno je stalno usavršavanje i prilagođavanje novonastaloj tržišnoj situaciji. Prema mome mišljenju, o razvijanju dodatnih vrijednosti moramo voditi računa gotovo kao i o razvoju tehnologije, ali se na kraju isplati.
A što vi mislite, ________________??