U padu nadstrešnice na željezničkom kolodvoru u Novom Sadu u petak je poginulo 14 ljudi, a troje ih je teško ozlijeđeno. U subotu je na društvenim mrežama objavljena druga uznemirujuća snimka tragedije na kojoj se može vidjeti važan detalj koji javnost nije imala prilike vidjeti na prvoj snimci - s kojeg je kraja počelo urušavanje
Nakon pregleda videa jasno se vidi da je urušavanje krenulo prvo od desnog kraja nadstrešnice, nakon čega se urušava i ostatak. Betonska nadstrešnica pada i čelični utezi koji je drže popuštaju prije nego što padne.
One se odvajaju od krova za koji su bile pričvršćene, i kao i nadstrešnica popuštaju prvo one s desne, a zatim one s lijeve strane, piše Blic.
Srbija zavijena u crno
U djeliću sekunde nadstrešnica se potpuno urušila te uzrokovala smrt 14 ljudi - među njima i dviju djevojčica Tine (9) i Sare (5) - i teške ozljede troje ljudi koji se još uvijek bore za život.
Od 14 poginulih pet osoba još nije identificirano, osam ih je državljana Srbije, a jedna je iz Sjeverne Makedonije, priopćio je u petak navečer predsjednik Srbije Aleksandar Vučić.
Strašna tragedija zavila je Srbiju u crno. Zbog teške nesreće proglašen je Dan žalosti u subotu u cijeloj zemlji, dok će u Novom Sadu on trajati tri dana. Dan nakon tragedije, brojni Novosađani su žrtvama odavali počast paljenjem svijeća i polaganjem cvijeća nedaleko od mjesta nesreće.
Ispitano 26 osoba
Ministar unutarnjih poslova Ivica Dačić rekao je za RTS da je jučer, u vezi s padom nadstrešnice željezničke stanice u Novom Sadu, ispitano 26 osoba, a da će danas biti ispitano još pet. Govoreći o dokazima, Dačić je rekao da se 'nalaze na sigurnom mjestu i da ih policija čuva'.
'Ovo je jedan od najtežih dana u poslijeratnoj povijesti Novog Sada. Užasna je tragedija. Izražavam sućut obiteljima nastradalih', rekao je premijer Srbije Miloš Vučević.
Građani žele da odgovorni odgovaraju, kineska tvrtka 'pere ruke' od cijelog slučaja?
Istovremeno građani traže da se odgovorni za ovu tragediju izvedu pred sud. Neovisni mediji i oporba pokrenuli su pitanje odgovornosti za nesreću, podsjećajući da je zgrada željezničkog kolodvora prvi put renovirana 2021., a nakon par mjeseci je ponovno krenulo renoviranje iste stanične zgrade, da bi bila otvorena 5. srpnja ove godine.
Navodi se da je rekonstrukciju obavljala kineska kompanija, da je cijena cijelog projekta ostala tajna, a sam objekt je nekoliko puta svečano otvaran. Konzorcij kineskih firmi CRIC-CCCC priopćio je da betonska nadstrešnica željezničkog kolodvora koja se urušila u Novom Sadu nije bila predmet radova u okviru rekonstrukcije postaje, u skladu s odobrenom građevinskom dozvolom. To je ponovio i predsjednik Srbije Vučić koji je rekao da traži političku i kaznenu odgovornost za nesreću.
'Znam samo da 60 godina tu nadstrešnicu nismo renovirali, kada smo sve renovirali, samo nju nismo, zašto – ne znam, netko će valjda pružiti odgovore', naveo je Vučić i dodao da su posebno krivi oni što su projektirali i izvodili radove.
Inženjer upozoravao na nepravilnosti?
Prvi je u novosadskoj policiji saslušan ministar prometa, građevinarstva i infrastrukture Goran Vesić. Rekao je da ministarstvo građevinarstva, prometa i infrastrukture 'u potpunosti surađuje s tužiteljstvom kako bi se razjasnili uzroci ove strašne tragedije'.
Inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do ožujka 2023. godine radio na rekonstrukciji zgrade Željezničkog kolodvora u Novom Sadu, kaže da su radovi izvođeni i na nadstrešnici te da nije istina ono što ministar Goran Vesić kaže.
Đajić je, gostujući na N1 televiziji, rekao da na dopise koje je slao na brojne adrese, da ploče s pročelja zgrade treba maknuti i vidjeti što je iza njih, nitko nije odgovorio. Na jednoj od fotografija koje je objavio u svom izvješću, rekao je, vidi se da iza jedne od tih ploča ima dijelova betona, a dio betona nedostaje i umjesto toga su se 'zgužvale vreće cementa kako bi se stavilo manje betona unutra'.
Đajić je radio kao savjetnik prometnog instituta CIP na izradi projekta rekonstrukcije zgrade Željezničke stanice u Novom Sadu.
Procurili dokumenti
Prema dokumentaciji koju je u javnost pustio Prometni institut CIP, u izradi projekta nije sudjelovao nijedan građevinski inženjer specijaliziran za konstrukciju, što je izazvalo sumnje u kvalitetu i sigurnost izvedenih radova.
Na projektu su, prema dostupnim podacima, bila angažirana četiri arhitekta za unutarnje uređenje prostora i instalacije, dok je glavni projektant osoba s licencom odgovornog projektanta za prometnice. Građevinska inženjerka Andrijana Milovanović upozorava da ovakav pristup projektiranju objekta sa zahtjevnim konstrukcijskim elementima bez stručnog nadzora konstrukcijskog inženjera predstavlja ozbiljan rizik.
'Na ovom popisu potpisnika ne vidim nijednog inženjera za konstrukcije, što je apsolutno nedopustivo za ovakve radove', izjavila je Milovanović za Nova.rs. Ona dodaje kako bez proračuna konstrukcije nije moguće garantirati sigurnost, pogotovo kada se nadstrešnica sastoji od visećih elemenata. Prema njenim riječima, nadstrešnica je bila 'obješena o krov' i oslanjala se na krovni prepust i vješalice koje su prilikom urušavanja popustile.
Uklanjanje dokaza s platforme i interneta?
Sumnje u cijeli slučaj dodatno pojačava činjenica da su svega nekoliko sati nakon nesreće iz platforme Agencije za privredne registre izbrisani svi relevantni podaci o izvođačkim radovima na rekonstrukciji stanice. Istovremeno, s interneta su uklonjene slike i članci koji su ranije veličali 'novi izgled' nadstrešnice.
Naim Leo Beširi iz Instituta za europske poslove primjećuje kako se ovaj obrazac uklanjanja informacija ponavlja kod brojnih infrastrukturnih projekata u Srbiji koji su dodijeljeni kineskim izvođačima. 'Projekti koje izvode kineske kompanije u Srbiji najčešće su obavijeni velom tajne, od uvjeta ugovora do izvora financiranja', ističe Beširi.
Upitan što može poručiti uplašenim i ljutim građanima, pogotovo nakon svega što je dosad otkriveno, gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić iz redova Srpske napredne stranke (SNS) Aleksandra Vučića, rekao je: 'Nema što, moraju vjerovati u državu i u sustav.'
Njegova poruka mnoge je zapanjila, a on također ostaje pri stavu Ministarstva da nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije, kao i da im mora vjerovati. Na pitanje hoće li netko podnijeti ostavku, Đurić kaže: 'Da mi prvo završimo i utvrdimo što se dogodilo, tek onda možemo pričati.' Najavio je i pomoć stradalima kao i pomoć obiteljima ozlijeđenih.