SVS

E, sad te dobro vidim

22.04.2010 u 10:00

Bionic
Reading

Bilo da ste jedan od onih vozača kojima vožnja unatrag nije najmilija stvar na svijetu, bilo da smatrate kako bi se taj manevar mogao i jednostavnije odraditi, oduševit će vas novi izum tvrtke Gentex - display kamere za vožnju unatrag u retrovizoru

Iako su u posljednjih 10 godina automobili postali pravi mali domaćini mnoštva elektronskih naprava, mnoge od njih vozač ne vidi, njihovo djelovanje ne osjeća ili ga jednostavno nije briga. Tko želi znati kako radi 'drive by wire' sustav? Slažemo se, dok radi, nije briga niti nas. Parking senzori pak, s druge strane, olakšavaju svakodnevni život. Ako niste baš totalno dekoncentrirani, mogućnost da uz njihovu pomoć oštetite automobil prilikom parkiranja vrlo je mala. Nevidljive napravice koje su prvo zaživjele na stražnjim, a potom i na prednjim branicima automobila svojim pištanjem vrlo vam jasno daju do znanja kad je vrijeme da prebacite u rikverc ili prvu brzinu i smotate ili stanete. Kao i sve drugo u automobilskoj industriji, i oni su prvu primjenu imali na velikim lukzusnim limuzinama, a onda su se počeli spuštati u svijet običnih automobila, za čiju kupnju nije potrebno izdvojiti svotu novca za koju je moguće dobiti prosječnu nekretninu u Hrvatskoj. Nakon njih vaše parkiranje su počele olakšavati kamere. Naravno, opet na skupim automobilima. Koliko god bile kul, činjenica je da su senzori u prednosti jer, za razliku od kamera, rade i kad pada kiša, snijeg ili kada su prljavi. Osim toga, kamere jednim dijelom i odmažu jer se vozači u pravilu koncentriraju na njihovu sliku koja se prikazuje na displayu smještenom na vrhu središnje konzole. No tu dolazi Sljedeća Velika Stvar u automobilima, koja će, vjerujte nam, za pet do sedam godina biti uobičajena kao danas klima-uređaj.

Jednostavno i genijalno

Riječ je o kameri za vožnju unatrag čija se slika prikazuje u lijevom dijelu unutarnjeg retrovizora. Stvar je vrlo jednostavna – ubacite u rikverc (bez obzira o kakvom se mjenjaču radi – automatskom ili ručnom) i 3,5-inčni (ili 89-milimetarski) LCD skriven u retrovizoru odjednom počne prikazivati sliku koju zahvaća širokokutna kamera koja snima pod kutom od 130 stupnjeva. Ubacite u prvu ili bilo koju drugu brzinu namijenjenu za kretanje automobila prema naprijed i display nestaje, a vaš retrovizor ponovno postaje samo vaš retrovizor. Jednostavno, a kao i sva takva rješenja – genijalno. Gledate sliku kamere, a u isto vrijeme gledate i sliku koju vam pruža retrovizor. Jer, budimo iskreni, sve se manje vozača danas okreće preko ramena prilikom vožnje unatrag, kako bi trebalo. Cijelu stvar je osmislila tvrtka Gentex koja se inače bavi proizvodnjom retrovizora. Gentex navodi kako se princip rada bazira na 'revolucionarnoj tehnologiji premaza i osvjetljenja'. Osim u nekoliko automobila relativno dostupnih džepu (KIA Sorento i Soul, Toyota Verso, Suzuki Grand Vitara), ovaj je sustav zasad izrazito rijedak. Ako želite, možete ga naručiti i ugraditi u bilo koji automobil, proizvođač jamči da je kompatibilan sa svim postojećim kamerama. No sigurni smo da će biti SVS, jer KIA u Americi već ugrađuje ovaj sustav u nekoliko svojih automobila, među kojima je i Morning, automobil koji se u Europi prodaje pod imenom Picanto po najnižoj cijeni od 59.900 kuna. Ako može preko Bare, zašto ne bi moglo i kod nas?