Kraljevsko ratno zrakoplovstvo (RAF) uskoro će početi u letu testirati nove radare ECRS Mk2 na svojim višenamjenskim borbenim avionima Eurofighter Typhoon. Nova faza testiranja omogućit će stručnjacima iz britanske podružnice europske multinacionalne tvrtke Leonardo da detaljno prouče njihovo ponašanje u zraku i provedu visokokvalitetnu integraciju sa sustavima aviona. Doznajemo više o novom radaru koji bi trebao osigurati odvraćanje potencijalnih agresora i poraziti protivnika
Brojni specijalizirani mediji objavili su vijest da je prošlog tjedna prvi put poletio prototip budućeg zajedničkog radarskog sustava ECRS Mk2 te će biti integriran u Eurofightere dijela europskih korisnika tih aviona. Točnije, nove radare dobit će samo Njemačka, Italija, Španjolska i Velika Britanija jer su one nabavile Eurofightere iz takozvane druge i treće proizvodne tranše, a Austrija je, primjerice, nabavila sve svoje lovce tog tipa u prvoj tranši.
Valja pojasniti da je proizvodnja Eurofightera podijeljena u tri tranše, a riječ je o razlikama između proizvodnje i financiranja koje ne impliciraju povećanje sposobnosti platforme sa svakom novom tranšom. Treba reći i da Eurofightere koriste i Kuvajt, Oman, Saudijska Arabija te Katar, a oni su dio druge tranše, međutim zasad se ne spominje ugradnja novih radara u avione navedenih ratnih zrakoplovstava s Arapskog poluotoka.
Prototip radara trenutno je instaliran na testnom Typhoonu iz sastava RAF-a u konfiguraciji Tranche 3, što će omogućiti visokokvalitetnu kombinaciju svih elemenata zračne detekcije. Inače, prvo testiranje radara obavljeno je iznad zajedničkog postrojenja tvrtki BAE Systems i Leonardo u Wartonu na sjeverozapadu Engleske.
Prvi let prototipa ECRS Mk2 slijedi program integracije zemaljskim testiranjima ostvarenima suradnjom britanskog ministarstva obrane, RAF-a i obrambenih tvrtki BAE Systems i Leonardo UK. Prva ugradnja radara obavljena je u siječnju ove godine, a već šest mjeseci kasnije tvrtke su objavile da su zemaljska ispitivanja dovršena. Ugovor o razvoju i integraciji novih radara samo u britanske Eurofightere stajat će oko 2,5 milijardi funti.
Poraz suparnika bilo gdje u svijetu
Proizvođač novog radara ističe da je evolucija Eurofighterovih zračnih sposobnosti izrazito važna kako bi se osigurao nastavak odvraćanja potencijalnih agresora i poraz protivnika na bilo kojem mjestu u svijetu, bilo u interesu Ujedinjenog Kraljevstva ili u čvrstoj potpori NATO-u. Zračni komodor Nick Lowe, voditelj RAF-a za isporuku borbenih zračnih sposobnosti, kazao je, prema pisanju portala European Security & Defence, da je prvi let prototipa novog radara u testnoj letjelici pozitivan korak prema spomenutoj evoluciji.
Stručnjaci iz britanskog ministarstva obrane dodaju da će novi radar transformirati Eurofighterove sposobnosti nadzora u zraku i pružiti mu iznimne borbene mogućnosti. Dodaju i da paralelno s ispitivanjima napreduje proizvodni dizajn ECRS Mk2, ističući da razvoj u potpunosti koristi britanske vještine projektiranja radara svjetske klase.
Tvrtka Leonardo UK otkrila je da su procesor, prijemnik te jedinica za napajanje i kontrolu antene (APSC) rekonstruirani iz dizajna prototipa kako bi se poboljšali kapacitet, sposobnosti i performanse nove serije radara u skladu s novom antenom i poboljšanim mogućnostima elektroničkog ratovanja. Prema najavama iz Leonarda, njihova ugradnja u britanske Eurofightere trajat će do kraja ovog desetljeća.
Opisuju ih kao potencijalno najnaprednije radare s aktivnim elektronički upravljanim antenskim nizom (AESA), a koji je standard u najsuvremenijim borbenim avionima. Korisnici će putem širokopojasnog niza moći pronalaziti dodatne mete i pasivno detektirati protivničke emisije kroz daleko širi raspon frekvencijskog spektra.
Borbene mogućnosti
Konkretno, uz poboljšane tradicionalne radarske načine rada i funkcije, ECRS Mk2 će imati sposobnost stvaranja lokalne zračne nadmoći (SEAD) izbjegavanjem, potiskivanjem ili uništavanjem neprijateljskog integriranog sustava protuzračne obrane (IADS). Također, novi radar će pružati veću slobodu manevriranja tijekom misija i simultani rad funkcija zrak-zrak, zrak-zemlja i elektroničkog ratovanja. Uz to, bit će omogućeno preciznije navođenje projektila proširenog dometa.
Zasad je poznato da će ECRS Mk2 imati veći i snažniji otvor blende na radaru AESA, visoko usporedive module za prijenos i prijem te rotirajući repozicioner za maksimalno pozicioniranje snage u promatranom polju (FoR), što bi trebalo pružati 50 posto više informacija od tradicionalnog fiksnog radara AESA. Naime rotacijski mehanizam trebao bi osiguravati dodatne kutove za zahvaćanje neprijatelja tijekom bliske borbe ili za vrijeme jurišnih napada na kopnene mete.
Pored toga, novi radar bit će sposoban provoditi širokopojasne elektroničke napade, a imat će i mogućnost jasnije borbene identifikacije. Putem višekanalnog prijemnika i procesora, podaci o misiji moći će se učitavati za sve vrste misija i to s povećanim kapacitetom, a među poboljšanjima je i podsustav obrambene pomoći (DASS) s većom brzinom i memorijom te digitalnim prijemnikom za djelovanje u složenim skupovima prijetnji.
Analitičari ocjenjuju da bi novi radar mogao postati oružje za elektronički napad, pri čemu pilot može modulirati i fokusirati svoju emisiju u jednu snažnu zraku. Samim time, ECRS Mk2 postaje svojevrsno mikrovalno oružje visoke gustoće koje može 'spržiti' interni sklop neprijateljskog projektila ili radara. Tvrde i da ova sposobnost smanjuje potrebu aviona da nosi samozaštitne ometače, premda je takav scenarij, s obzirom na značajan napredak u elektromagnetskom spektru kod Kineza i Rusa, malo vjerojatan.
Očekuje se da će Eurofighter Typhoon ostati u službi do 2060. godine. Niz daljnjih modifikacija i nadogradnji dio je plana dugoročne evolucije. Buduće tehnologije uključuju bolje podatkovne veze i povezivost, a sve kako bi bile kompatibilnije s bespilotnim letjelicama, budućnošću borbenog zrakoplovstva.