Ministarstvo obrane izvijestilo je da od nedjelje, 1. prosinca hrvatsko nebo više neće štititi hrvatski avioni MiG-21, nego mađarski borbeni avioni Gripen i talijanski Eurofighteri
'Od nedjelje 1. prosinca 2024. godine Air Policing, mirnodopska zadaća nadzora i zaštite zračnog prostora, privremeno će se (do kraja 2025., odnosno početka 2026. godine) obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske, talijanskim Eurofighterima i mađarskim Gripenima. Republika Hrvatska neće imati trošak, tj. ta se usluga ne plaća. I druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju obuke svojih pilota Air Policing, odnosno formiranje dežurnog borbenog dvojca, privremeno su povjeravale svojim saveznicama', izvijestili su iz MORH-a.
No, istina je da je Hrvatska sama kriva za ovu situaciju zato što se desetljećima nije odlučivala za nabavu novih aviona, a kad se napokon u to krenulo, posao je propao 2018. zato što hrvatski dužnosnici nisu slušali upozorenja iz SAD-a da neće moći dobiti izraelske avione F-16 Barak u toj konfiguraciji. Tek je nekoliko godina kasnije donesena odluka o nabavi francuskih Rafalea, o čemu je ugovor potpisan prije tri godine.
>>> Tko je kriv za fijasko s nabavom borbenih aviona? Kako god okrenete, prvi čovjek pobjedničke hrvatske vojske
Višedesetljetnim odugovlačenjem, kao i zbog propalog posla s Izraelcima, Hrvatska se dovela u situaciju da borbenim avionima MiG-21, koji su čuvali hrvatsko nebo od Domovinskog rata do danas, ističu svi resursi te da moraju 'u mirovinu', a da zbog malog broja pristiglih aviona Rafale nije moguće istovremeno kvalitetno provoditi obuku pilota i osigurati tzv. dežurni dvojac (dva aviona uvijek spremna poletjeti u slučaju izvanrednog događaja), pa se zaštita hrvatskog neba mora privremeno prepustiti susjednim državama.
Iz MORH-a su izvijestili da će Mađari i Talijani čuvati hrvatsko nebo cijelu sljedeću godinu. Dosad je u Hrvatsku isporučeno sedam Rafalea, od ukupno 12 koliko ih je Hrvatska kupila, a do polovice sljedeće godine trebalo bi biti isporučeno preostalih pet, pa bi do kraja sljedeće godine Hrvatska trebala moći osigurati borbeni dvojac, a da joj ostane dovoljno aviona za obuku pilota.