čuvanje uspomene

Hrvatski MiG-ovi odlaze u muzeje, a legendarni pilot kaže da bar jedan treba nastaviti letjeti

16.12.2023 u 08:47

Bionic
Reading

Ministarstvo obrane namjerava po isteku resursa donirati određeni broj aviona MiG-21 civilnim institucijama kao muzejske eksponate, no naš proslavljeni borbeni pilot Ivan Selak smatra kako postoje mogućnosti da se barem jednom MiG-u produlji letenje koje završava dolaskom Rafalea

Po dolasku višenamjenskih borbenih aviona Rafale u redove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ), svi avioni MiG-21 bit će prizemljeni, a namjera je određeni broj prizemljenih rashodovanih MiG-ova donirati civilnim institucijama, u skladu s dosadašnjom praksom donacije otpisanog naoružanja i vojne opreme za muzejske eksponate, doznaje Hina u Ministarstvu obrane (MORH). Pritom u MORH-u ne preciziraju o kojim je institucijama riječ, koliko će MiG-ova donirati ustanovama ili organizacijama te postoje li zainteresirani za takav oblik suradnje vojnog i civilnog sektora.

Ranije umirovljeni MiG-ovi , njih ukupno 11, postavljeni su kao eksponati širom Hrvatske. Jedan primjerak s otvorenom kabinom smješten je u Aero parku Vrsar, dok je jedini borbeni avion HRZ-a s oslikanim nosom, zvan 'Zubo', postavljen kao eksponat na aerodromu Pribislavec kod Čakovca.

Jedan od rashodovanih MiG-ova postavljen je u parku ispred zgrade zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje, a jedan se nalazi u Spomen parku 153. brigade Hrvatske vojske u Velikoj Buni. Po jedan primjerak tog aviona sovjetske proizvodnje je eksponat u Muzejima Domovinskog rata u Vukovaru i Turnju kod Karlovca, dok jedna 'dvadesetjedinica' čuva u Gornjoj StubicI uspomenu na Rudolfa Perešina, borbenog pilota poginulog tijekom operacije 'Bljesak'.

Dvije dvosjedne inačice 'čuvaju' ulaze u 91. krilo HRZ-a na Plesu te 93. krilo u Zemuniku, s time da jedan jednosjedni MiG, ispred ulaza u pulsku vojarnu, evocira uspomenu na čuveni prelet pilota HRZ-a Danijela Borovića u veljači 1992. iz Bihaća u Puli, čime je pribavljen naš prvi borbeni mlažnjak. U Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC) na Plesu nalazi se pak MiG naziva 'Osvetnik Dubrovnika', kojim je također legendarni pilot Ivan Selak u svibnju 1992. iz nekadašnje JNA preletio u Hrvatsku.

Selak u razgovoru za Hinu ocjenjuje kako se MORH prema MiG-ovima, kao dijelu naše nedavne prošlosti, odnosi 'maćehinski' i da nema sluha za brojne pokrenute inicijative da se borbeni zrakoplovi na zalasku tridesetogodišnje karijere zaštite kao svojevrsna povijesno-tehnička baština pa čak i da jedan MiG nastavi letjeti prigodom obilježavanja obljetnica.

Sugovornik ističe da se barem jednom MiG-u mogu produljiti resursi i da takvo što stoji dosta novaca, ali dodaje kako poznaje desetak mogućih donatora, među njima i naših vrhunskih sportaša i umjetnika, koji su spremni dati vlastiti novac kako bi udahnuli život u našu zrakoplovnu baštinu. Pritom ukazuje da je i njegov 'Osvetnik Dubrovnika' obnovljen njegovim zalaganjem i nesebičnim radom zaposlenika pa i umirovljenika ZTC-a.

''Da nije bilo prekovremenog rada djelatnika ZTC-a koji obnovu 'mojeg' MiG-a nisu naplatili, on bi nakon 15 godina truljenja na ledini nastavio propadati. Štoviše, 'Osvetnik Dubrovnika' je zaslugom zaposlenika doveden u predletno stanje i uspješno je testiran njegov motor pa sam uvjeren da je taj avion mogao letjeti i dalje'', kaže Selak koji je godinama testirao MiG-ove za potrebe HRZ-a.

Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
  • Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
  • Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
  • Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
  • Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
  • Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine
    +5
Ivan Selak i MiG-21 HRZ-a na Plesu 2014. godine Izvor: Pixsell / Autor: Boris Ščitar

Proslavljeni pilot, koji je čitavu svoju letačku karijeru proveo na MiG-u 21, tvrdi kako postoje zainteresirani i za održavanje legendarne 'kockice' u letnom stanju. Taj dvosjed, kojim je Selak također upravljao, mogao bi sudjelovati u preletima povodom obilježavanja važnih obljetnica iz Domovinskog rata i sličnim prigodnim programima. No MORH, prema njegovim iskustvima, nije odveć zainteresiran za promociju domaće zrakoplovne tradicije i kulture.

Svoja iskustva potkrijepljuje akcijom pokrenutom radi obilježavanja sjećanje na pilota Zlatka Mejaškog koji se kao običan vojnik dragovoljno pridružio Hrvatskoj vojsci još dok nije bilo mlaznih aviona u HRZ-u. Uz Općinu Barilović, u tom projektu eksponirao se violinist Mario Rucner koji je MORH-u slao dopise i razgovarao s nadležnima kako bi se u Mejaškovom rodnom mjestu postavio jedan otpisani MiG. Ipak, iz MORH-a je, prema Selakovim saznanjima, poručeno da Mejaški nije poginuo u borbenoj zadaći, iako je smrtno stradao 1995. pri uvježbavanju borbenih zadaća, manje od dva tjedna pred početak 'Bljeska'. Selak kaže da je Rucner zbog MORH-ove nezainteresiranosti namjeravao nabaviti rashodovani MiG u Češkoj i dopremiti ga labudicom u Mejaškovo rodno mjesto o svojem trošku. Ipak, Selak je ocijenio kako čitav projekt valja zaustaviti, smatrajući kako je sramotno da nadležna institucija nema sluha za poginulog heroja.

MiG-21 Rudolfa Perešina i prepoznatljiva 'kockica'
  • MiG-21 'kockica'
  • MiG-21 Rudolfa Perešina
  • MiG-21 'kockica'
  • MiG-21 Rudolfa Perešina
  • MiG-21 'kockica'
MiG-21 Rudolfa Perešina i prepoznatljiva 'kockica' Izvor: Pixsell / Autor: Robert Anić

''Oni koji bi trebali imati najviše razumijevanja za heroje Domovinskog rata, njih jednostavno nije briga za očuvanje sjećanja na njih. Bojim se da će i uskoro prizemljeni MiG-ovi ostati zaboravljeni na nekoj blatnoj ledini do njihovog potpunog raspadanja, a neraskidivi su dio naše ne tako davne povijesti'', kaže Selak. Sugovornik se snažno zalaže za osnivanje muzeja zrakoplovstva u kojem bi bilo mjesta za klipne avione tipa An-2 i Utva-75 s kakvima je počelo naše ratno zrakoplovstvo, kao i za helikoptere Mi-8 i Mi-24 te spomenute MiG-ove.

''Mi imamo tradiciju, na žalost ne i kulturu, za razliku od Slovenaca koji imaju reprezentativni muzej zrakoplovstva. Dakle, eksponate imamo, ali volje i kulture, kao i pijeteta spram kolega koji su na ovim letjelicama ginuli nema'', zaključuje Selak. MiG-21 je višenamjenski nadzvučni laki lovac-presretač koji se proizvodio u nekadašnjem Sovjetskom Savezu od 1959. do 1985. godine, a koristilo ga je više pedesetak zemalja širom svijeta. Hrvatska je počela nabavljati MiG-ove 21 pred kraj 1993. te ih je ukupno pribavila njih 40, uglavnom iz Ukrajine, a jednog čak iz Kirgistana. Hrvatske MiG-ove zamijenit će 12 Rafalea koji se očekuju tijekom 2024. i početkom 2025. godine. (napisao: Vanja Majetić/Hina)