Tema emisije Nedjeljom u 2 na HRT-u bila je eutanazija, a mišljenja su sučelili pjesnikinja Monika Herceg te pisac i publicist Boris Beck. Treba li ljudima koji nepodnošljivo pate pomoći da dostojanstveno umru ili je sadašnja praksa dobra?
Sve više zemalja u Europskoj uniji legalizira eutanaziju. Uskoro bi to trebala učiniti i susjedna Slovenija, pa se postavlja pitanje, treba li i Hrvatska pomoći ljudima koji nepodnošljivo pate zbog neke bolesti i kod kojih nema nade u izlječenje, da na neki način dostojanstveno odu s ovoga svijeta.
Stavove na tu temu sučelili su pisac i publicist Boris Beck te pjesnikinja Monika Herceg, koja kaže kako bi, kad bi se našla u takvoj situaciji, uključila svoje najbliže u takvu odluku.
'Moramo zaštititi i državu kao sekularnu tvorevinu i ja duboko vjerujem u taj sekularizam i ne želim da ni na jedan način bilo koja odluka, pa tako o eutanaziji, bude donošena na bilo koji način koji je pogrešan. Sekularna država prva je postavka koja govori da mi moramo onda omogućiti eutanaziju', ustvrdila je Herceg.
Herceg smatra da referendumu na ovu temu treba prethoditi javna rasprava. 'Ne vodimo računa o činjenici da se kod nas može dogoditi da bolesnik odbije liječenje, što je zapravo svojevrsna eutanazija. Netko tko odbije liječenje, ako je riječ o bolesti koja je u napredovaloj fazi ili je smrtonosna, dogodi se zapravo ishod smrti. Tako da mi već imamo dijelom taj korak prema tomu, a također čini mi se da smo i 2015. uveli u zakon po kojem netko može odlučiti za nekoga drugoga'.
'Ni jedna religija ne može svoja uvjerenja stavljati ispred tuđih uvjerenja'
Pjesnikinja smatra da je pravo na odluku o eutanaziji pravo samoodređenja. No to se kosi sa stavom Katoličke crkve.
'Ni jedna religija ne može svoja uvjerenja stavljati ispred nečijih tuđih uvjerenja. Moje uvjerenje je to da je život moj, da ja zaista mogu s njim što želim. Ja živim svoj život tako da svaki dan djelujem u skladu sa svojim načelima i da se i sada dogodi ta situacija, ja bih bila mirne duše otišla... Živimo u sustavu, evo Hrvatsku uzimamo za primjer, u kojoj se događa što se događa već nekoliko desetljeća, sustavno se potkradalo zdravstveni sustav i danas netko, ako mu i život ovisi o tome, ne može otići na taj pregled jer će čekati predugo. Znači, ako si ga ne može platiti, što se događa? Ta je osoba osuđena na smrt', poručila je Herceg.
Kontroverzna je i tema eutanazije djece, koja je dopuštena u Nizozemskoj uz uvjet da trpe nepodnošljivu patnju, bez nade za oporavak i da se njihovi roditelji slože.
'U ovom trenutku zamisliti da donesem takvu odluku, ali s druge strane, ne znam ni što bih učinila da moje dijete trpi nezamislivu bol i da ja znam da će ono otići', komentirala je književnica.
Beck: Eutanazija vuče korijene iz nacističke Njemačke
Njezinom stavu protivi se Boris Beck, pisac i publicist koji dolazi iz miljea bliskog Crkvi. Među svojim argumentima, ističe kako je program eutanazije u nacističkoj Njemačkoj involvirao veliki broj liječnika.
'Nekoliko stotina tisuća ljudi je bilo usmrćeno u organizaciji države zato što su bili duševni bolesnici, kriminalci, homoseksualci, ili hendikepirani u nekom pogledu. Ono što je mene fasciniralo je, osim te, naravno, njemačke efikasnosti, bila je uloga liječnika. Vrlo malo tih liječnika je poslije rata bilo suđeno, i to možda samo zbog nekih masovnih eutanazija djece, i zapravo to je sve pošlo ispod radara', kaže Beck, ističući da ovaj primjer upućuje na podjele među ljudima, koji smatraju da postoje manje vrijedna ljudska bića, tzv. untermensch. 'Narod zna što voli, puni arenu, napunit će referendum i napunit će mrtvačnicu, nije problem', rekao je Beck, dodajući kako mu je teško to shvatiti.
'Ako mi zaista složimo život tako da je život u našim rukama i da ga mi moramo provesti veselo, bezbrižno, dostojanstveno, i ako mi zaključimo u jednom trenutku da to ne možemo biti, onda imamo potpuno pravo na samoubojstvo. Iako ovdje ne pričamo o samoubojstvu, svatko je uvijek slobodan da se ubije. Ne postoji zakon protiv samoubojstva', dodao je Beck.
Pisac i publicist upozorava i da eutanazija traumatizira onoga tko je provodi. 'Eutanazija je slična prevara kao recimo izraz tipa "humano preseljenje". Da vas ne pobijem, ja ću vas protjerati. I kod nas smo imali zagovornika humanog preseljenja. Pa bolje da ostanu živi kako tako. Dakle, eutanazija je humano preseljenje iz života u smrt, vi patite, pa ću vas ja ubiti da ne patite, pa hvala', kaže Beck.