PRESRETAČ U NOVOJ ULOZI

Francuzi šalju Ukrajincima svoje modernizirane lovce Mirage: Kako će im pomoći u srazu s Rusima

09.10.2024 u 12:57

Bionic
Reading

Francuska je u utorak objavila da će tijekom prvog kvartala iduće godine donirati Ukrajini zasad nepoznat broj svojih lovaca Mirage 2000-5F. Premda je riječ o izvorno presretačkoj inačici, službeni Pariz najavio je da će donirani lovci biti modernizirani za specifične ukrajinske potrebe gađanja kopnenih ciljeva. Evo što sve znamo o varijanti koja će prije otpreme dobiti i napredne sustave za elektroničko ratovanje, ali i na koji bi način ti mlažnjaci mogli djelovati u simbiozi s već isporučenim višenamjenskim lovcima F-16

Nakon što je predsjednik Francuske Emmanuel Macron početkom prošlog lipnja najavio da će njegova zemlja donirati Ukrajini neodređen broj mlaznih lovaca Mirage-2000, francuski ministar obrane Sébastien Lecornu obznanio je da će ti primarno lovci dobiti novu opremu za misije zrak-zemlja i protuelektroničko ratovanje. Lecornu je u objavi na društvenim mrežama precizirao da će se avioni modernizirati u bazi francuskih zračnih i svemirskih snaga Cazaux nedaleko od Bordeauxa.

Francuski ministar obrane dodao je da se nastavlja obuka ukrajinskih pilota i pratećeg zemaljskog osoblja za održavanje ovih borbenih letjelica. Radi se o projektu započetom u ožujku ove godine, a čiji je cilj bio davati ukrajinskim pilotima i tehničarima osnovne upute o obrambenim misijama. Francuska je sve do ove Lecornuove objave, zbog operativne sigurnosti, tajila u kojoj se bazi obučavaju ukrajinski zrakoplovci. Osim toga, istaknuo je da će organizirati njihovu šestomjesečnu obuku za upravljanje Mirageom 2000-5F.

Lovci Mirage 2000-5F razvijeni su kao odgovor na zaostajanje francuske industrije u pogledu borbenih aviona koji mogu koristiti raketno oružje s aktivnim radarskim navođenjem protiv zračnih ciljeva i prošireni komplet preciznog naoružanja. Modifikacija 5F zapravo je imala cilj modernizirati avioniku i integrirati rakete zrak-zrak MICA s opcijom aktivnog radarskog i infracrvenog navođenja.

Projektili MICA zamijenili su projektile Magic 2 s infracrvenom tražilicom i Matra Super 530 s poluaktivnim radarskim navođenjem. No kašnjenje u razvoju projektila s aktivnim radarskim pretraživačem spriječilo je Francusku da se pravovremeno pridruži klubu korisnika FOX-3, odnosno ratnim zrakoplovstvima koja koriste te projektile zrak-zrak srednjeg dometa s aktivnim radarskim navođenjem (ARH).

Zaljevski rat i sukobi na Balkanu kao opomena Francuzima

Trenutno taj klub danas čine Amerikanci s projektilom AIM-120, Rusi s raketom R-77 i Kinezi s projektilom PL-12, a pridružili su im se i Japanci s raketom AAM-4 te Izraelci sa svojim Derbyjem, kao i Južnoafrikanci s raketom R-Darter. Tim se zemljama pridružio i konzorcij šest europskih država (Francuska, Njemačka, Italija, Španjolska, Švedska i Velika Britanija) sa svojim projektom MBDA Meteor. Ove modele karakteriziraju izvrsna manevarska sposobnost i veliki potisak, a njihove dimenzije omogućuju nošenje velikog tereta čak i na lakšim lovcima.

Projektili iz obitelji FOX-3 predstavljaju važan stupanj razvoja u modernoj zračnoj borbi i označavaju ključnu promjenu u usporedbi s projektilima koji su trenutno u igri. Prethodno su rakete srednjeg dometa s poluaktivnim radarskim sustavom za samonavođenje (SARH) trebale osvijetliti cilj dok ga ne pogode, što je avion koji je lansirao takav projektil stavljalo u ranjiv položaj zbog potrebe da stalno drži metu na ciljniku. Za razliku od sustava SARH, aktivni radarski pretraživač ne zahtijeva praćenje cilja nakon lansiranja projektila, već djeluje u formatu 'ispali i zaboravi'.

  • +4
Mirage Izvor: Wikimedia Commons / Autor: SRA BETHANN HUNT, USAF

Modernizacija Miragea 2000 započela je 80-ih godina prošlog stoljeća, a prvi avion s ažuriranom opremom predstavljen je 1989. godine s ciljem budućeg lakšeg razvoja i integracije dodatnih tehnologija. Inačica iz 2000-ih prvenstveno je razvijana za inozemne kupce te je ponudila veće mogućnosti usred pojave novih lovaca, posebice modela F-16, koji je postao jedan od najprodavanijih američkih aviona u svijetu.

Unatoč tome, Francuzi su isprva ignorirali ovu modifikaciju. Međutim Zaljevski rat i sukobi na Balkanu istaknuli su značajno zaostajanje sposobnosti francuskih lovaca u odnosu na ostala ratna zrakoplovstva, što je u konačnici potaknulo francusko zapovjedništvo na ponovnu procjenu mogućnosti i sposobnosti. Proizvođač Miragea, tvrtka Dassault Aviation, počela je 1993. pritiskati francusku vladu da sklopi ugovor za avione Mirage 2000-5F, koje je ta korporacija planirala nadograditi s postojećih modela Mirage 2000C proizvedenih između 1982. i 1986. Taj je pritisak bio potaknut nedostatkom izvoznih narudžbi, a u Dassaultu su računali na osiguravanje vladine narudžbe ne samo da bi se osigurala potrebna sredstva, već i zbog dodatne reklame za strane naručitelje.

Integracija američkog naoružanja

Službeni Pariz podlegao je Dassaultovim uvjeravanjima te je platio modernizaciju 37 Miragea 2000C na razinu 5F, što je trebalo biti privremeno rješenje prije dolaska nove generacije borbenog aviona Rafale. Francuzi su usvojili prve varijante 5F 2000. godine, nakon čega su za kupnju 'zagrizli' Grčka, Katar i Ujedinjeni Arapski Emirati, s time da je potonja država otišla korak dalje i naručila inačicu 2000-9 s boljim radarom, preciznijom avionikom, rekonfiguriranim naoružanjem i povećanim operativnim dometom.

U inačicu 5F ugrađen je Thomsonov doplerski radar CSF, koji može zahvaćati više ciljeva istovremeno, a pokazalo se da uspješno djeluje u kombinaciji s raketama MICA s infracrvenim i elektromagnetskim tražilicama, za razliku od zastarjelih projektila Super 530D i Super 530F, kakve je nosio Mirage 2000C. Treba reći i da je glavna vidljiva razlika između inačica C i 5F u tome što novija varijanta nema nosnu Pitotovu cijev, odnosno posebno konstruiranu kratku i šuplju cijev koja se stavlja s vanjske strane zrakoplova u smjeru relativne struje zraka i kojom se mjeri brzina letjelice.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Knaal 13

Također, inačica 5F dobila je sustav Link 16, a on joj omogućuje primanje i prijenos relevantnih podataka između prijateljskih letjelica, a i prilagodbu oružja pri lansiranju na velike udaljenosti. Istom mrežom Mirage 5F može primati podatke o potencijalnim metama putem NATO-ovih aviona za rano upozoravanje i kontrolu u zraku (AWACS). Uz to, varijanta koju bi trebali dobiti Ukrajinci ima i višenamjenski pulsirajući doplerski radar RDY-2, koji detektira zračne ciljeve na udaljenosti do 120 kilometara, kao i do 40 kilometara kada su u pitanju ciljevi na zemlji. Taj radar može istovremeno pratiti do 24 cilja i gađati njih četiri istovremeno, a nudi učinkovito otkrivanje protivnika na niskim visinama u slučaju smetnji sa zemlje.

Valja naglasiti da je Mirage 2000-5F, kakve bi Ukrajinci trebali dobiti početkom iduće godine, dizajniran i korišten samo kao lovac presretač i nije bio namijenjen za korištenje streljiva zrak-zemlja. Ipak, još uvijek nije službeno objavljeno kojim će naoružanjem modificirani avion moći gađati ciljeve na zemlji. Može se pretpostaviti da je prvi kandidat za tu ulogu francuska bomba AASM, s kojom ukrajinski piloti već imaju iskustva. Prema procjenama Ukrajinaca, inačica 5F bit će prilagođena za korištenje američkih precizno navođenih bombi s kompletima JDAM, koje ukrajinsko ratno zrakoplovstvo također aktivno koristi.

Vojni analitičari ocjenjuju da će francuski Miragei biti značajan dodatak ukrajinskoj floti sastavljenoj od aviona iz sovjetske ere i američkih F-16 koji su stigli iz Nizozemske i Danske, a oni iz Norveške tek trebaju doći. Prema procjenama stručnjaka, Mirage 5F mogao bi se izravno nadopunjavati s F-16, a njegova primarna uloga mogla bi biti presretanje krstarećih projektila i većih, odnosno razornijih bespilotnih sustava.