Iako je od objave rezultata izbora u kojima je aktualni predsjednik Ivo Josipović izgubio, prošlo tek 24 sata, vjerojatno su u njegovu timu, ali i SDP-u, krenule analize gdje je pošlo po krivu. Gdje je Josipović pogriješio odlučili smo upitati i tri PR stručnjaka koji imaju iskustva u radu na izbornim kampanjama
Najveći problem Josipoviću je bio uteg Vlade, odnosno povezanost s Kukuriku koalicijom. Iako se sam Milanović pokušao držati što dalje od kampanje, Josipović se nikada nije otvoreno distancirao. Dapače, nakon prvog kruga sve je više dopuštao da u javnost izlaze prvaci SDP-a i Kukuriku koalicije koji su porukama kontra HDZ-a samo još više agitirali HDZ-ovo biračko tijelo, ali ne i ljevicu.
Problem Vlade u kratkom razgovoru za tportal istaknula je i Rašeljka Maras, koja je svojedobno radila na kampanji Domagoja Ivana Miloševića na HDZ-ovim unutarstranačkim izborima.
'Mislim da je njegov poraz imao malo veze sa samom kampanjom. Najveći problem bio je uteg Vlade. Mislim da je sama kampanja bila korektna i da je Josipović tijekom kampanje zadržao pristojnost. Posebno u predsjedničkim kampanjama je ključno da se zadrže prostojnost i ljudska razina jer imamo percepciju da je predsjednik određena moralna vertikala', kazala je Maras za tportal.
Za nešto oštrije riječi u kampanji bili su zaduženi visoki dužnosnici SDP-a koji su, pogotovo nakon prvog kruga, izlazili u javnost s optužbama upućenim HDZ-u.
Maras kaže da je tu očito došlo do 'šuma u komunikaciji' jer bi se kada netko u utrku kreće kao nečiji kandidat, trebalo unaprijed dogovoriti kako će svi zajedno nastupati prema van.
Podsjetimo, Josipoviću su na kampanji radili Krešimir Macan i njegova Manjgura, Bruketa & Žinić, Millenium promocija čiji je suvlasnik i Božo Skoko, Mrak usluge Marka Rakara te Preclarus agencija Drenislava Žekića. Uz to, bili su tu ljudi iz SDP-a i drugih stranaka Kukuriku koalicije, ali i njegovi suradnici iz Ureda predsjednika.
No, prema neslužbenim informacijama koje su već počele curiti, Josipovićeva kampanja imala je problem što su postojale barem tri 'linije zapovijedanja' - jedna od ljudi iz SDP-a, jedna od profesionalaca koje je angažirao sam Josipović i treća koju su činili ljudi iz Ureda predsjednika. Ako se na takvu situaciju primjeni ona narodna 'sto babica, kilavo dijete', onda je jasno da stožer nije mogao funkcionirati kako zapravo treba.
Josipović je, kaže nam stručnjakinja za komunikaciju Aleksandra Kolarić, potpuno krivo procijenio političku situaciju, što ga je ovoga puta koštalo izbora.
'Za Josipovićev poraz zaslužni su prvenstveno nedovoljno prepoznatljiv rezultat mandata i nedovoljno čvrsti stavovi koji su i vlastitim glasačima zvučali previše kalkulantski i oprezno, a nedovoljno motivirajuće za lijevo glasačko tijelo. Tu je i ogroman uteg Vlade i premijera, ali i političke procjene Josipovića u posljednjih šest mjeseci pokazale su se pogrešnima i rezultirale i pogrešnom kampanjom. Ivo Josipović uspio je pobijediti sam sebe', kaže nam Kolarić.
Kao što su i ranije za tportal procjenjivali komunikolozi, Josipoviću je u nekim sučeljavanjima jednostavno nedostajalo energije.
'Varirao je u sučeljavanjima. Bilo je situacija kada je bio dobar i kada je bio loše pripremljen. Svaka kampanja je izuzetno naporna i ljudski je da ponekad kiksaš', kaže Rašeljka Maras.
No za direktora i vlasnika tvrtke Apriori komunikacije Danijela Koletića, problem je malo veći od nedostatka energije.
'U drugom dijelu kampanje mogle su se jasnije definirati komunikacijske poruke. Kada usporedimo, kampanja Kolinde Grabar Kitarović bila je od početka do kraja jasno definirana i nisu se poruke mijenjale, retorika je ostala ista. Za razliku od Josipovića koji je trebao mijenjati retoriku u drugom krugu. Međutim, on nije jasno pokazao 'snažnu mušku ruku'. Ljudima u krizi bilo je potrebno pokazati snagu domoljublja, pripadnosti, jer EU pruža mnogo toga, ali ljudi to ne osjećaju. Jesu li za to krive procedure ili neznanje, to ne znam. Bez obzira na to što ni Kolinda to nije inicirala u prvom krugu, bilo je tu lapsusa, ona je ipak pokazala komunikacijskim porukama snagu i ulila je ljudima u ovo vrijeme apatije novu nadu svojim retoričkim izričajem', kazao je Koletić za tportal.
S druge strane, Josipović se fokusirao na ustavne promjene što, po mišljenju Kolarić, i nije bio najbolji potez.
'Ustavne promjene nisu bile dovoljno jednostavno i razumljivo iskomunicirane i nije bilo plastično pokazano što one znače za običnog čovjeka, a to je sve rezultat nepripremljenosti i prekasnog ulaska u samu kampanju', zaključuje Kolarić.