Naftne kompanije vrlo su suzdržane u prvim komentarima današnje Vladine odluke o povećanju trošarina na motorne benzine i dizelska goriva za 20 lipa po litri te najavljuju da će odluke o politici cijena derivata donijeti kad prouče Vladinu odluku
'Trošarine na gorivo su pod punom nadležnosti Vlade, a na što naftne kompanije nemaju utjecaj. U tom smislu ne možemo komentirati Vladine odluke po ovom pitanju', odgovorili iz najveće hrvatske naftne kompanije INA-e na upite kako komentiraju Vladinu odluku.
Iz Lukola Croatia najavljuju da će svoju poslovnu odluku o politici cijena naftnih derivata u novonastalim okolnostima povećanja trošarina donijeti poslije uskrsnih blagdana.
Slično poručuju i iz Petrola u kojem kažu da odluku Vlade RH još proučavaju te da će odluku donijeti kada budu poznati svi izračuni.
Iako naftne kompanije za sada ne izlaze s konkretnijim podacima kako će 20 lipa po litri veće trošarine na benzine i dizelska goriva utjecati na cijene na njihovim benzinskim postajama, dosadašnja iskustva pokazuju da to u konačnici osjete građani kroz više cijene derivata.
Tako saborski zastupnik HDZ-a, bivši ministar financija Ivan Šuker procjenjuje da se cijena goriva neće povećati za 20 lipa po litri, kako to kaže Vlada, već za 25 lipa po litri, jer se tu dodaje i PDV.
Vlada je danas u okviru dodatnih mjera za smanjenje proračunskog deficita izmijenila Uredbu o trošarinama na motorne benzine, plinsko ulje i kerozin za pogon, a te će izmjene stupiti na snagu prvi dan od dana objave u Narodnim novinama.
Izmjenom Uredbe je trošarina na olovni benzin povećana sa 4.100 kuna na tisuću litara na 4.300 kuna, na bezolovni benzin s 3.460 kuna na 3.660 kuna, a na plinsko ulje za pogon sa 2.660 kuna na tisuću litara na 2.860 kuna.
Tim se povećanjem od 20 lipa po litri benzina i plinskog ulja za pogon (dizelskih goriva) do kraja ove godine očekuje povećanje prihoda državnog proračuna za oko 350 milijuna kuna, pa bi ukupni prihod od trošarina na energente u ovoj godini iznosio 6,94 milijarde kuna, procjenjuju u Vladi.
Inače, početkom veljače ove godine na snagu je stupio novi Zakon o tržištu nafte i naftnih derivata kojim je uređeno slobodno formiranje cijena derivata, pa naftne kompanije mogu mijenjati cijene svakodnevno, ili čak i tijekom dana.
U Ministarstvu gospodarstva kažu kako je, s obzirom na slobodno formiranje cijena, teško izračunati koliki udio u maloprodajnoj cijeni goriva imaju trošarine i PDV.
Maloprodajna cijena goriva sastoji se od proizvođačke (veleprodajne) cijene, potom trošarine za pojedini naftni derivat te PDV-a. Kako se cijene slobodno formiraju teško je izračunati omjere, kažu u resornom ministarstvu dodajući kako je poznat iznos trošarina i PDV-a, za što je nadležno Ministarstvo financija.
Po neslužbenim izračunima nekih naftnih kompanija, trenutno u strukturi maloprodajne cijene goriva obveze prema državi državi, koje uključuju i trošarine i PDV, imaju udio od prosječnih 52 do 58 posto (ovisno o vrsti derivata).
Tako primjerice kod najprodavanijeg benzina, eurosupera 95, čija se cijena trenutno na hrvatskom tržištu kreće od 10,35 kuna po litri pa do 10,59 kuna, udio koji se odnosi na obveze prema državi iznosi oko 53 posto. No, nakon povećanja trošarina, očekuje se da će taj udio rasti.