Stuttgart je jedan od najbogatijih njemačkih gradova. Ujedno je i povijesno utočište konzervativne Kršćansko-demokratske unije. Već deset godina gradske vlasti planiraju postojeću željezničku prugu zamijeniti modernim podzemnim sustavom. No kada su radovi započeli prošlo ljeto, stanovnici Stuttgarta organizirali su masovne prosvjede i blokirali radove
S21 ili Stuttgart 21 započeo je kao građevinski projekt čiji je cilj modernizacija željeznice, a čiju izgradnju podupiru političke elite glavnog grada njemačke pokrajine Baden-Württemberg. Grad je odlučio zamijeniti povijesne željezničke stanice s podzemnim sustavom. Na realizaciji ovog projekta radi se već više od desetljeća, a taj je period obilježen brojnim polemikama i savladavanjima zakonskih prepreke koje su otežavale izgradnju.
Mnogi u Stuttgartu kažu da je projekt preskup te da se željeznička mreža može renovirati na jeftinije načine. Ono što ih dodatno brine jest da će se financirati iz proračuna. Protivnici također tvrde da se radi o podzemnim konstrukcijama koje su potencijalno opasne. Drugi kažu da će mnoge od novih linija biti neprikladne za teretne vlakove.
Prosvjedi protiv projekta S21 su kao hidra bez glave – prosvjednici nemaju zajednički nazivnik, kao što je klasa ili politička ideologija, čak ni njihove pritužbe nisu jednakog karaktera. Neki se bune zbog troškova, drugi bi samo htjeli očuvati postojeće stanje i obližnje parkove.
Neslužbeni vođa prosvjeda Gangolf Stocker priznao je da je sve to izvan kontrole. Prosvjednici su ujedinjeni samo u svom protestu protiv planova vlade.
Malte Plathe, anti-S21 aktivist, je rekao da se ovi prosvjedi mogu najbolje opisati kao 'open source'. Ne postoji politička ideologija koja drži vodu. Ljudi su fragmentirani, postoje različite skupine s različitim motivima - to je tzv. open source.
No, za razliku od slavnog njemačkog studentskog pokreta 1968. godine, današnji prosvjedi nude malo na putu cjelovitoj ideologiji kao alternativi za status quo. Umjesto toga, oni se samo fokusiraju na zaustavljanje trenutne akcije koja im je pri ruci.
Ivan Krastev, predsjednik Centra za liberalne strategije u Bugarskoj, ovakve prosvjede naziva 'negativnim koalicijama'.
'Naravno, željeznički kolodvor je izgovor za nešto veće', kaže Krastev.
Krajem prošlog mjeseca održana je zadnja sjednica oko projekta S21. Rezultirala je odlukom da se radovi nastavljaju kao što je i planirano. Tako su i projekt i prosvjedi opet u tijeku.
Tradicionalna konzervativna država Baden-Württemberg, čiji je glavno grad Stuttgart, održat će izbore u ožujku, a neki promatrači vjeruju da bi nepopularan željeznički projekt mogao utjecati na podršku kancelarki Angeli Merkel i kršćanskim demokratima. No jedno je sigurno: i projekt i prosvjedi će se nastaviti bez obzira na ishod izbora.