NAKON HAVARIJE TRAJEKTA U SPLITU

Hrvatska obala nije zaštićena!

23.03.2010 u 17:06

Bionic
Reading

Nakon havarije trajekta Tin Ujević u splitskoj gradskoj luci i onečišćenja splitskog akvatorija, ni 24 sata od događaja, svi su jedinstveni u konstataciji da smo ovaj put imali sreće, no pitanje je što će biti u nekoj budućoj havariji i incidentu

Iako je onečišćenje plaže Bačvice za građane Splita na simboličkoj razini ravno katastrofi, ono što je važnije od emocija je pitanje što sve plovi Jadranskim morem i kakvo je osiguranje i zaštita od potencijalno opasnijih i većih incidenata?

Lovro Rumora

O tome smo razgovarali i s čelnikom Zelene liste u Splitu, poznatim ekološkim aktivistom Lovrom Rumorom. On tvrdi da Jadran zapravo nije dobro zaštićen. 'Odavno već odgovorne u ministarstvima upozoravamo na situaciju oko zaštite Jadrana. Incidenti i havarije su realnost i uvijek će se događati. U smislu prevencije se ne može puno toga napraviti, u Jadran uplovljavaju plovila koja zadovoljavaju ekološke i sigurnosne standarde, ali i plovila koja su prijetnja i potencijalne ekološke bombe. Ono što mi trebamo napraviti jest kvalitetno se pripremiti za takvu situaciju. Hrvatska, nažalost, nema scenarij i simulaciju kao odgovoriti na takvu prijetnju', tvrdi Rumora

'Mi moramo imati plovila i sredstva za brze intervencije u cilju redukcije štete. U tom dijelu se može najviše napraviti. U slučaju drastične havarije velikog tankera ili neke druge ekološke prijetnje, hrvatska obala i otoci nisu zaštićeni ni osigurani. Posljedice mogu biti katastrofalne, pa je neophodno pripremiti se i zaštititi najveći resurs naše zemlje', zaključuje Rumora.

Sretna okolnost u ovom incidentu je činjenica da se to dogodilo u gradskoj luci i tvrtka Cian je relativno brzo reagirala sa svoja dva plovila. Pitanje je što bi bilo da se to dogodilo u luci na Hvaru, Supetru ili dalekom Lastovu. Isto tako su i vremenske prilike bile naklonjene radnicima na zaštiti i čišćenju luke, ali moglo je biti i drukčije.

Split se još guši u smradu nafte

Mada je teško za povjerovati, punih 26 sati nakon havarije trajekta Tin Ujević, nad Splitom se još uvijek širi intenzivan neugodni miris 33 tone nafte koja je iscurila u akvatorij gradske luke, ali i okolo. Taj miris se osjeća nad čitavim gradom od Meja na zapadu do Žnjana na istoku.
Nejasno je samo dali kišica koja pada posljednjih nekoliko sati pogoduje hlapljenju goriva ili suprotno. Isto tako bonaca na moru je sretna okolnost jer se naftno zagađenje ne širi, ali zato se nad gradom zadržava zrak pun benzinskih para. Vjerujemo da će na ova pitanje odgovoriti stručnjaci ovih dana. Do tada zatvorite prozore i čekajte buru.

Lovro Rumora još dodaje da Cian i nije kvalitetno opremljen ni educiran za ovako specifične situacije i u tom segmentu se mora još mnogo napraviti. U tom smislu je jasan i zapovjednik JVP Split Felicijo Parčina koji napominje da gradska luka u Splitu mora imati posebno plovilo za ovakve situacije.

Resorni ministar Božidar Kalmeta odlučno sa sebe skinuo odgovornost, ustvrdivši da je u ministarstvu sve funkcioniralo. 'Zahtjev za ostavku je ispolitiziran jer, kad je u pitanjuministarstvo, sve je apsolutno funkcioniralo, od svih objekata,sigurnosti plovidbe do svega ostaloga. Pa nisam ja vozio brod. Ne moguja biti odgovoran za to što netko vozi brod ili auto ili kamion. Malo je to too much', poručio je Kalmeta Udruzi zelenih koja je zatražila njegovu ostavku.

No iako za sebe smatra da nije kriv, sve više ovakvih incidenata s manje ili više sretnim ili nesretnim epilogom pokazuje da nešto u sustavu ipak ne funkcionira kako treba. Stoga bi se Kalmeta, umjesto odgovornošću, prije svega trebao pozabaviti kvalitetnijom prevencijom i zaštitom najvećeg hrvatskog resursa.