Francuska je ovih dana diskretno nastavila s nadogradnjom svoje flote jurišnika Mirage 2000D RMV, kojom se produžuje radni vijek tih lovaca bombardera. S obzirom na hitnu potražnju Ukrajine za modernim borbenim letjelicama, ovaj potez može ukazivati na spremnost Pariza da prebaci dodatne avione Mirage 2000-5F Ukrajini kako bi Kijev ojačao svoje zračne sposobnosti
Francuski mediji izvijestili su da će Zračne i svemirske snage Francuske dobiti ukupno 50 aviona Mirage 2000D, nadograđenih u okviru programa za produžetak operativnih sposobnosti Rénovation Mi-Vie (RMV), što je dva više od ranije planiranog. Krajem proteklog ožujka francusko Ministarstvo oružanih snaga izjavilo je da je 47 moderniziranih Miragea isporučeno tijekom 2024. godine te da su još tri nadogradnje planirane ove godine.
Inače, službeni Pariz ovu nadogradnju nije spomenuo u obrambenom proračunu za 2025. godinu, već se isključivo zadržao na isporuci 14 Rafalea za potrebe Zračnih i svemirskih snaga Francuske. Valja reći i to da je program nadogradnje na standard RMV više puta odgađan, unatoč tome što je francusko ratno zrakoplovstvo ocijenilo da je za modernizacija neophodna da bi se zadržale obrambene sposobnosti dok iz Dassaultove tvornice ne stignu novi Rafalei.
Projekt nadogradnje pokrenut je 2018. s revidiranim ciljem modernizacije 55 od 71 Miragea 2000D, kojima je tada upravljala 3. lovačka eskadrila s bazom u Mont-de-Marsanu, gdje je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u listopadu 2023. preuzelo svoj prvi Rafale. Međutim Pariz je u međuvremenu smanjio broj moderniziranih primjeraka na 48, a do konačnog prilagođavanja na njih 50 došlo je bez prethodne javne objave.
U nedavnom parlamentarnom izvješću, Frank Giletti, zamjenik izvjestitelja za program opremanja i modernizacije francuske vojske, preporučio je povećanje broja moderniziranih aviona na 50, što su vojni analitičari ocijenili kao jedan od poteza Pariza za slanje dodatnih primjeraka Miragea 2000-5F u Ukrajinu.
Poboljšan softver misije i novije rakete
Dvosjed Mirage 2000D, konvencionalni jurišni zrakoplov za sve vremenske uvjete, ušao je u službu 1993. Pokreće ga motor Snecma M53 P2 i daje 9,7 tona potiska, s maksimalnom brzinom od 1,4 maha, plafonom od 15.240 metara i maksimalnom težinom uzlijetanja od 16.500 kilograma. Avion je dužine 14,54 metra, s rasponom krila od 9,13 metara i visinom od 5,10 metara. Njegovu posadu čine pilot i časnik za oružane sustave.
Program RMV, pokrenut da bi se riješila zastarjelost sustava i produžila operativna relevantnost zrakoplova nakon 2030. godine, uključuje integraciju topovske kapsule CC422 kalibra 30 milimetara, a izvedene iz kapsule CC420, kakvu je koristio Mirage F1. Zemaljski testovi obavljeni su 2018., nakon čega su uslijedili integracijski testovi predserije 2019. i validacija u letu 2020. godine. Prema planu, topovska kapsula postavljena je na lijevu prednju stanicu trupa Miragea 2000, a kod modela F1 nalazila se ispod oba krila.
Nadogradnja također zamjenjuje rakete Magic II projektilom MICA za samoobranu i uključuje taktičku podatkovnu vezu Link 16, nove VHF-FM radijske postaje i ažuriranu avioniku. Zrakoplov je sada kompatibilan s ciljnom jedinicom Thales TALIOS, a ona zamjenjuje ranije sustave kao što su ATLIS II, PDL CTS i Damocles. TALIOS podržava i ciljanje i taktičko izviđanje sa slikama u boji visoke rezolucije i ugrađenom umjetnom inteligencijom.
Uz to, standard RMV uključuje poboljšan softver misije, zaslone osjetljive na dodir, bolje navigacijske sustave i otvorenu arhitekturu koja može integrirati dodatne sustave. Zrakoplov je sada osposobljen za nošenje širokog spektra precizno navođenog streljiva, uključujući GBU-12, -16, -22, -24A/B, -48, -49 i -50, AASM, krstareće SCALP-EG i laserski navođene rakete. Ugrađeni kontejner TALIOS omogućuje zemaljskim operaterima za koordinaciju paljbe videoprijenos u stvarnom vremenu preko sustava ROVER.
Testiranje modernizacije u borbenim zonama
Proces nadogradnje koordinirala je Glavna uprava za naoružanje (DGA) te je zadužila Dassault Aviation i MBDA Missile Systems za modernizaciju 55 zrakoplova. Aktivnosti testiranja i ocjenjivanja započele su 2016. i provedene su u DGA-inom centru za testiranje leta (DGA-EV) korištenjem četiri zrakoplova Mirage, uključujući Mirage 2000D i Mirage 2000B, a odnosilo se na integraciju nove avionike, vanjskih spremnika i elektroničkog obavještajnog tereta.
Specijalizirani portali navode da su avioni Mirage u prosincu 2021. izveli više testnih letova s TALIOS-om i novim spremnicima goriva. Dodaju i da su dva Miragea bila u srpnju 2021. raspoređena u Džibutiju te su ispitivali nadograđenu opremu u specifičnom afričkom okolišu. Ova ispitivanja, navode stručnjaci, potvrdila su nove konfiguracije u uvjetima visoke temperature, uključujući korištenje topovske kapsule CC422 i sustava TALIOS. Flota moderniziranih Miragea 2000D također je podržavala operacije iz zračnih baza u Jordanu i Nigeru, a tijekom 2022. godine bili su raspoređeni u sahelskoj regiji, iako konkretna zemlja domaćin nije otkrivena.
Očekuje se da će flota Miragea 2000D RMV ostati u službi najmanje do 2035. Nakon tog datuma Rafale će postati jedini višenamjenski lovac u francuskoj službi. Francuske zračne snage planiraju održavati ukupno 225 borbenih zrakoplova, kako je navedeno u Bijeloj knjizi o obrani i nacionalnoj sigurnosti iz 2013., uključujući 180 Rafalea i 45 Miragea 2000 te varijante RMV i 2000-5F. Program RMV, procijenjen na 530 milijuna eura za 55 zrakoplova, namijenjen je osiguravanju kontinuiteta strukture snaga uz upravljanje dostupnošću i troškovima flote Rafalea. Također je osmišljen da uzme u obzir gubitak, što je istaknuto padom Miragea 2000D u Maliju u srpnju 2021. zbog tehničkog kvara.
Otvoren put za osnaživanje Ukrajine
Testne postrojbe i borbene eskadrile primijetile su da je manje od 30 posto Miragea 2000D prethodno imalo punu konfiguraciju potrebnu za sve operativne misije. Modernizacija standardizira opremu, rješava ta ograničenja i osigurava da zrakoplov može ispuniti širi raspon zadaća, uključujući blisku zračnu potporu, dubok udar i taktičko izviđanje. Izvori iz francuskih zračnih snaga navode da će kompletna flota biti modernizirana do kraja 2026. godine.
Nadogradnja otvara Francuskoj mogućnost da nastavi Ukrajini isporučivati Mirage 2000 u inačici 5-F. Riječ je o modelu koji je opremljen Thalesovim radarom RDY, a on može pratiti više ciljeva odjednom u svim vremenskim uvjetima, što ga čini pogodnim za borbu zrak-zrak. Inačica 5-F nosi i rakete MICA za napad na neprijateljske avione i krstareće rakete SCALP-EG za precizne napade na ciljeve na zemlji.
S najvećom brzinom od 2,2 maha i borbenim radijusom od oko 1000 kilometara, ovaj mlažnjak nudi Ukrajini značajan poticaj u obrambenim i ofenzivnim operacijama. Njegov sustav Link 16, kompatibilan s NATO-om, omogućuje koordinaciju u stvarnom vremenu sa savezničkim snagama, značajku koja nadopunjuje rastuću ukrajinsku flotu zrakoplova zapadnih opskrbljivača.
Francuska potpora Ukrajini proteže se izvan aviona Mirage 2000 dodatnom opremom, predviđenom za isporuku u nadolazećim mjesecima. Tijekom nedavnog razgovora s ukrajinskim predsjednikom Volodimirom Zelenskim, njegov francuski kolega Emmanuel Macron naznačio je da Pariz ubrzava isporuke bespilotnih letjelica, uključujući modele za izviđanje i napade, a sve da bi se povećala svijest Ukrajine o bojnom polju i kapacitet napada. Projektili, poput vođenih bombi AASM Hammer, koje se već koriste na ukrajinskim MiG-ovima 29, također su dio ovog paketa, s planovima da se u potpunosti integriraju u flotu Miragea.