KOLIKO IH JE, A KOLIKO JE PUNIONICA

Istražili smo hrvatsko tržište električnih automobila

01.11.2015 u 10:41

Bionic
Reading

Na hrvatskim cestama trenutno je 440 registriranih električnih vozila, doznajemo u Ministarstvu unutarnjih poslova. Osim ekološke osviještenosti, ljudi se za elektro-automobile odlučuju jer ih je jeftinije održavati, a mogu se puniti i kod kuće. Međutim, previsoka cijena i ostali razlozi hrvatske kupce odbijaju od te vrste prometala. Unatoč tome, u Hrvatskoj se planira povećati broj punionica, a posljedično, vjeruje se, i broj korisnika električnih automobila.

Cijene električnih automobila kreću se od 19 tisuća eura, koliko je Smart Forwo, čije je vrijeme punjenja 7 sati, do gotovo 300 tisuća eura koliko iznosi WV Golf, čije je vrijeme punjenja 13 sati. Cijene automobila variraju ovisno o snazi motora te dosegu kilometara koje automobil može prijeći kada je napunjen do kraja.

Tihi i brzi automobili s jednostavnim punjenjem

'Električni automobili su veoma brzi i tihi, uzrok tome je zakrivljena osovina koja se u njima nalazi, a jedna od prednosti svakako je mogućnost da se baterija puni kod kuće. Pa tako vožnja do najbrže benzinske postaje s tim automobilom postaje stvar prošlosti. Dovoljno je da ga preko noći ostavite uključenog u struju u vašoj garaži i idućeg dana je spreman za vožnju', navodi Bradley Berman, novinar portala plugincars.com koji već pet godina piše o električnim automobilima.

Isti autor navodi kako je električna energija koju automobil utroši na vožnju od 160 kilometara, za jednu četvrtinu manja od goriva koje utroše 'klasični' automobili, a za istu kilometražu. Kako električni automobili nemaju ugrađen auspuh, tako nema ni izbacivanja štetnih plinova u okoliš.

Postoje mane koje ne treba zanemariti

U Norveškoj se trenutno koristi 50 tisuća električnih automobila, što je nešto više od 33 posto od ukupnog broja registriranih vozila u toj zemlji. S druge pak strane, na velikom automobilskom tržištu SAD-a registrirano je tek 0,8 posto električnih automobila.

'Istraživanje Saveza znanstvenika SAD-a pokazuje kako sami električni automobili ne uzrokuju zagađenja okoliša, koliko to čine tvornice koje ih proizvode', navodi Alex Planes, američki novinar portala fool.com. i stručnjak za analizu tehnologije i energiju.

Osim toga, kada su napunjeni do kraja, električni automobili mogu prijeći oko 426 kilometara, dok automobili na pogonska goriva s punim spremnikom mogu prijeći gotovo 500 kilometara. Kada se baterija u potpunosti isprazni, potrebno je čekati 4 i pol sata da bi automobil bio napunjen i spreman za vožnju, kritički ističe Planes.


Novi državni poticaji za građane

Prva besplatna punionica za električne automobile u Hrvatskoj otvorena je 2011.godine u Zagrebu, a do danas ih je otvoreno ukupno 71 u 27 gradova. 'U razdoblju od srpnja 2011. godine do rujna 2015. godine na svim punionicama u portfelju HT-a, registrirano je 875 punjenja, isporučeno je 6.312 kWh električne energije, čime je osigurano preko 50.000 kilometara vožnje električnim automobilima', priča Dino Novosel, viši stručnjak za korporativnu strategiju.

Nove punionice dio su mreže od 20 punionica koje je instalirao i u pogon pustio HT, koji ujedno osigurava aktivan pristup za 31 javnu dostupnu punionicu, izvijestila je nacionalna novinska agencija HINA.
Već danas korisnici električnih automobila mogu koristiti punionice putem RDIF kartica pomoću kojih mogu koristiti uslugu punjenja potpuno besplatno. U skorije se vrijeme očekuje usavršavanje ICT sustava koji će, osim naplate punjenja automobila, omogućiti i korisničku podršku.

Ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović u sklopu provođenja mjera energetske učinkovitosti predstavio je bespovratne državne poticaje za kupovinu električnih vozila. Tako se za građane osigurano 5,5 milijuna, a za tvrtke 2 milijuna kuna. Jednako tako, od ove se godine sufinancira i kupnja električnih skutera, motocikala i četverocikala s poticajima od 7.500 do 30.000 kuna.