OD LOŠEG GORE

Je li kampanja za Europski parlament najdosadnija ikad?

12.04.2013 u 07:00

Bionic
Reading

Kampanja za izbore za Europski parlament, koji su zakazani za nedjelju, 14. travnja, jedva je primjetna. Mogli bismo reći kako je otpočetka dosadna. Analitičari sumnjaju da velike stranke žele umrtviti kampanju kako bi njihovi stranački vojnici izašli na izbore i donijeli im pobjedu. Izborna kampanja za Europski parlament tako sve više podsjeća na predigru za lokalne izbore koji su na rasporedu 19. svibnja. Poruke koje se čuju s predizbornih skupova uglavnom nemaju veze s europskim temama. Karamarko govori o Tuđmanu i Titu, a Milanović o Ruži Tomašić

Spotova na televiziji i internetu gotovo da nema, a rijetki su i reklamni panoi s kojih se agitira za biračku naklonost. Tu, naravno, prednjače najjači, koji rutinski odrađuju posao. Nogometnim rječnikom, tri boda su unaprijed upisana: u ovom slučaju, SDP-u šest, a HDZ-u pet. SDP se za mjesta u Europskom parlamentu bori pod sloganom 'Hrabro u Europu'.

Poruka koju odašilje SDP je dvojbena jer ostavlja dojam da se u Europi vodi nekakav rat, pa SDP-ovci i njihovi koalicijski partneri moraju biti hrabri i odlučni na putu po plaću u Bruxellesu i Strasbourgu. Jedino racionalno objašnjenje može biti da je poruka namijenjena euroskepticima: 'Samo hrabro, ne bojte se, mi smo tu, bit će sve u redu.' Spomenimo da je kreativna rješenja za vladajuće osmislio nagrađivani dvojac iz agencije Bruketa&Žinić. Odlučili su se na jednostavnu kombinaciju pitanja i odgovora gdje pitaju građane tko nam treba u Europskom parlamentu, 'zastupnici ili spavači' i slično, kao da je to neki izbor. Izgleda da nikada u životu nisu vidjeli zastupnika koji spava.

HDZ se, s druge strane, sam pobrinuo za kampanju te u toj stranci nisu angažirali nikakvu agenciju. Epilog je isti. I oni, poput koalicije okupljene oko SDP-a, vjeruju da će u Europskom parlamentu voditi nekakve bitke, pa u prvi plan ističu snagu kao da će izabrane poslati u Afganistan ili Siriju, a ne u Bruxelles i Strasbourg. Program iste koalicije zove se 'Hrvatski glas u Europi'. Na promidžbenim plakatima pojavljuje se i poruka 'rješenje je desno'. Desna orijentacija 'lajtmotiv' je stranke otkad ju je preuzeo Tomislav Karamarko, pa nije izostala ni ovoga puta.

I iz HDZ-a i iz SDP-a uvjeravaju nas da će za kampanju potrošiti manje od zakonskog ograničenja od milijun i pol kuna, štoviše, iz HDZ-a poručuju kako će to biti manje od milijun kuna. Uz dvije najveće hrvatske stranke i koalicije okupljene oko njih, pravu kampanju za europske izbore vode tek Laburisti te Ivan Jakovčić, čiji je životni cilj postati zastupnik u Europskom parlamentu. Iako je oko sebe okupio kvalitetnu ekipu, teško je očekivati proboj u Strasbourg. Jedan od razloga je i činjenica da je cijela zemlja jedna izborna jedinica, u kojoj se dijeli tek 12 mandata, što je manjim strankama prioritete automatski prebacilo na lokalne izbore. Izbori za Europski parlament će im poslužiti kao najbolje moguće istraživanje popularnosti koje su mogli zamisliti.

Jedini koji još imaju kakvu takvu šansu osvojiti mandat su Laburisti – stranka u usponu. Oni su svoju reklamnu kampanju koncentrirali na oglase na televiziji i radiju te na društvene mreže. Zbog ograničenih financijskih sredstava nisu išli na promidžbenu kampanju putem reklamnih panoa. Kampanju vode pod sloganom 'Za vaš glas u Europi', a koriste i 'Čuvajmo naše vrijednosti'. Stranka će u kampanji ukupno potrošiti do 250.000 kuna, od kojih je oko 50.000 donacija od članova i simpatizera, a preostalih 200.000 je financirala stranka.

Zaključno, uzimajući u obzir dosadašnja iskustva vezana uz izbore za Europski parlament u drugim zemljama Europske unije, ni Hrvatska ne odudara od utvrđenog predloška. Građani su nezainteresirani i loše informirani o izborima za Europski parlament, a najveće stranke to namjeravaju iskoristiti.