Tri tjedna od početka izborne kampanje za Europski parlament, kandidati su gotovo nevidljivi. Bilo zbog čudnovatih pravila medijskog praćenja, složenosti koalicija, bilo zbog glavinjanja oko početnika, do birača ne dopire mnogo - tek pokoje sporadično sučeljavanje vodećih kandidata. Nema čak ni ispeglanih lica na uličnim plakatima. Hoće li oglašavanja uopće biti, i po kojoj cijeni?
Od šest natjecateljskih lista koje su primile upit tportala o načinima i troškovima oglašavanja u kampanji za EU izbore, jedino HDZ nije dostavio odgovore. Ostali su otkrili projekcije troškova oglašavanja, koji će za neke u konačnici biti znatno veći od navedenih zbog naknada za PR i marketinške agencije, ovisno o njihovom angažmanu tijekom kampanje koja završava23. svibnja. Natjecatelji već do 17. svibnja moraju DIP-u dostaviti preliminarne troškovnike i izvješća o donacijama. U suprotnom, koalicijskim listama prijeti kazna od 50 tisuća do pola milijuna kuna, a listama grupa birača od 30 do 50 tisuća kuna.
Kukuriku koalicija
Koalicija SDP-HNS-IDS-HSU na oglašavanje planira potrošiti oko 600.000 kuna, no to ne uključuje troškove za agenciju Bruketa&Žinić. Od milijun i pol kuna s uračunatim PDV-om, koliko kandidacijske liste smiju potrošiti na izbornu promidžbu, oko 300.000 kuna otišlo bi na jumbo plakate, a jednako toliko za sve ostale reklame.
Takvi zaključci daju se iščitati iz odgovora Nikoline Antić iz Ureda poslovnog direktora SDP-a, u kojem stoji da je za oglašavanje putem billboard plakata planirano '20 posto ukupnog budžeta', te da je isto toliko planirano 'i za ostatak medijskog oglašavanja' - spominju se radijske postaje, novine i portali, ali ne i TV.
Navodi se još i da dizajn plakata i svih ostalih oglasa za medije priprema agencija Bruketa&Žinić, te da će oglašavanje početi 'početkom svibnja'.
Hrvatski laburisti
Hrvatski laburisti predviđaju da će na oglašavanje, koje je u njihovom slučaju počelo 21. travnja, potrošiti oko 550.000 kuna.
Jumbo plakate nemaju u planu, a izrada i štampanje plakata veličine B1 (98 x 68 cm) u oko 2.000 komada koštat će oko 10.000 kuna. Autor dizajna plakata je Studio za grafički design Dva M, a tiskat će ih tiskara Kasanić. Autor oglasa u tiskanim i elektronskim medijima je agencija Manjgura. Njihovi troškovi nisu navedeni.
'Također ćemo svoje kandidate reklamirati u medijima', najavila je Maja Ilčić, voditeljica Središnjeg ureda stranke, precizirajući da će se oglašavati na radio postajama, u lokalnim novinama, portalima i televizijama, ali ne specificirajući planirane troškove.
329906,329819,329696 ,329554Partnerstvo hrvatskog centra
Nacionalni forum i pridružene stranke primarno će se oglašavati online i u elektronskim medijima, najavljuje Ivan Gabrić, sin šefa stranke i voditelja liste Nikice Gabrića. Ukupni troškovi procjenjuju se na 350.000 kuna, od čega je trećina za radijsku kampanju, trećina za online i trećina za POS materijale (majice, kartoline) i potencijalnu TV kampanju.
'Trenutno je aktivna YouTube kampanja s PreRoll oglasima, koji se mogu prekinuti nakon pet sekundi. Izuzetno smo sretni da je preko 50.000 ljudi u manje od 24 sata pregledalo video do kraja!', naveo je Gabrić junior, zadužen za segment oglašavanja.
Planira se i oglašavanje putem Facebooka i bannera, a ako se 'finacijska struktura promijeni', mogući su i billboardi te novinski oglasi. Radijsko oglašavanje ići će od 12. do 23. svibnja, a moguća je i 'limitirana' kampanja na Novoj TV. Kreativni autor kampanje je Boris Malešević iz DesignSystema.
Savez za Hrvatsku
Savez za Hrvatsku još uvijek je u procesu donošenja konačnih odluka o oglašavanju, čiji bi troškovi u konačnici mogli varirati između 200.000 i 500.000 kuna, rekao je Željko Cvrtila, predsjednik Akcije za bolju Hrvatsku i izbornog stožera sedmeročlane koalicije.
Cvrtila kaže da će se Savez prvenstveno oslanjati na vlastitu infrastrukturu, marketinške i PR stručnjake koji su aktivno uključeni u osmišljavanje kampanje. Savez cilja na jumbo plakate i čak pola milijuna letaka - potonji su već tiskani u 50.000 primjeraka, koje članstvo dijeli građanima.
Oko dizajna jumbo plakata, radijskih jingleova i TV spotova pregovaraju s agencijom čiji će identitet otkriti ako i kad suradnja zaživi.
ORaH
ORaH nema predviđen budžet za tiskanje plakata, jer smatraju da 'politiku čine ljudi i ideje, a ne plakati i radijske reklame'. Neće imati ni plaćenih oglasa u tiskanim i elektronskim medijima.
Kampanja se vodi isključivo putem društvenih mreža, tribina i uličnih akcija, a svi ti načini su besplatni i interaktivni, navela je glasnogovornica stranke Zorica Živković Farina, dodajući da fotografije kandidata s porukom na društvenim mrežama izrađuju ORaHovi volonteri.
'Oglašavanje nije predviđeno jer smatramo da je situacija u RH teška i zato bismo, da i imamo novca, imali skromnu kampanju. Politika su ljudi i ideje, a ne oglasi i spotovi, od kojih su naši ljudi izmučeni ekonomskom krizom iritirani', poručila je Živković Farina.