RETRO

Kako je rođeno domaće šopingiranje

30.05.2010 u 12:00

Bionic
Reading

Dok čitamo deprimirajuće vijesti o sve većoj zasićenosti hrvatskog tržišta trgovačkim centrima, vrijedi se prisjetiti romantičnih početaka kupovine u obliku koji danas poznajemo

Poduzeće Kastner i Öhler, nazvano prema prezimenima austrijskih trgovaca osnivača s kraja XIX. stoljeća, čiji trgovački lanac i danas predstavlja ugledno  ime europskog biznisa, stvorilo je dvadesetih i tridesetih, u razdoblju pauze između dva masovna krvoprolića,  na mjestu današnje Name u Zagrebu prvo  domaće shopping mjesto modernog tipa.

Prodavač je glumac
Svakodnevna opskrba 'domaćinstva' odvijala se uglavnom u malim trgovinama i neuglednim skladištima ograničenog fonda artikala i komunikacijom preko pulta.  Sama fizička pojava Kastnera i Öhlera, s višekatnicom u Ilici 4, pročelja sličnijeg londonskom Harrodsu te kupolama s kojih je na sve strane Zagreba bilo vidljivo ime, bilo je

Zagrebačka Nama

nešto novo. Dijelom zahvaljujući i  prostranosti, 'Kastner i Öhler' uvodi koncept samoposluživanja u kojem  kupac bez pritiska od strane prodavača šetnjom među stalažama samostalno razgledava i bira željenu robu. S kupcem oslobođenim prepreke pulta i trgovca kupovina je postala aktivniji doživljaj. Kućni red robne kuće, objavljen 1934. godine, svjedoči o visokim standardima: 'Njegovo veličanstvo mušterija ima uvijek pravo (...) dobro bi bilo kada  bi svaki prodavač, što se tiče uljudnosti, pomislio na glumca koji s istom umjetnošću mora odglumiti i ugodnu i neugodnu ulogu (...) pred mušterijom se ne jede, ne oslovljava se sa ti, ne razgovara se s kolegama, ne telefonira, ne popravlja se toaleta, ne manikira i ne češlja.'

Grudnjaci za vitke i jače
 U 27 različitih prodajnih odjeljenja mogla se nabaviti  odjeća za sve uzraste,  donje rublje, oprema za ljetovanje,  higijenske potrepštine, posteljina, kozmetika, kuhinjski pribor, sitnice za uređenje interijera, luksuzna alkoholna pića, čokoladne delikatese, a od 1936. stiže i elektrotehnička roba poput radioprijemnika... Razvijanje ponude prema sve raščlanjenijim željama potrošača 

Oglas robne kuće 'K&Ö' u reviji Svijet 1933. godine

ilustrativno je na primjeru ženskog donjeg rublja -  za 48 dinara nabavit se može 'najnoviji držač za grudi za slabo razvijene osob,e cijela košarica našivena ekri čipkom, a držač iz roza tulla, vrlo praktična fasona za vitke dame', a za 38 dinara 'držač za grudi iz batista, u boji, s pojasom, osobito prikladan za jače dame'. Zanimljvo je primijetiti da su i tada, kao što je i danas slučaj, hrvatski kupci najviše pažnje pridavali poznatim stranim brendovima, pa se i 'Kastner i Öhler' prilagođavaju željama, ali i slaboj kupovnoj moći: 'Računamo oštro i dajemo mušterijama sve prednosti koje jedna velika trgovačka kuća dati može. Ono što je moderno u Londonu, Parizu i Beču, dobijete u istoj kakvoći i kod nas. Samo jeftinije.'

Marketing i kataloška prodaja
Najveći uspjeh ostvarivao je svjež koncept kataloške prodaje primijenjivan u  najagilnijim poduzećima.  'Sve što je potrebno pristojno obučenom gospodinu ili elegantnoj dami pruža vam u divnom izboru velegradske trgovačke kuće katalog Kastnera i Öhlera. Katalog šaljemo na zahtjev badava na ogled', upozoravao je reklamni materijal. Katalozi su izdavani četiri puta godišnje,

Oglas robne kuće 'K&Ö' u reviji Svijet 1934. godine

pokrećući dorađeni lanac distribucije prikazan simpatičnim grafikama - nakon što 'skladna' obitelj nasmijanog tate, majke i kćeri prouči katalog, omotnicom pošalje želje u Kastner i Öhler u kojem 230 namještenika točno slaže paket koji će obitelj učiniti još sretnijom, on automobilom odlazi na vlak, a umjesto kupca stiže zajedno sa svom ostalom poštom. Uz sve to, 'stručni pakeri garantuju da ćete robu primit tako, kao da ste ju kupili preko puta'.