Kanadska tvrtka De Havilland Aircraft pokrenula je krajem ožujka program novog kanadera DHC-515 Firefighter, a trebao bi biti dostupan kupcima iz Europe već 2025. godine. Proizvođač tvrdi da je riječ o tehnički najnaprednijem višemisijskom amfibijskom zrakoplovu za gašenje požara na tržištu, a tportal donosi njegove karakteristike
'Nakon opsežnog poslovnog i tehničkog pregleda sa zadovoljstvom možemo objaviti da smo pokrenuli program DHC-515 Firefighter, što uključuje pregovore s našim europskim kupcima i povećanje proizvodnje', kazao je izvršni direktor tvrtke De Havilland Canada Brian Chafe.
Planovi predviđaju početak isporuke novih kanadera do sredine desetljeća za početne narudžbe koje čekaju dovršetak pregovora između kanadske vladine ugovorne agencije (CCC) i zainteresiranih vlada europskih zemalja, uz Kanadu i Sjedinjene Američke Države, najvećih kupaca popularnih protupožarnih aviona. U De Havillandu dodaju da će se budući kanaderi sklapati u pogonima tvrtke u Calgaryju te da se predviđa potreba za zapošljavanjem dodatnih 500 radnika kako bi se na vrijeme isporučilo prva 22 primjerka modela DHC-515.
Novi DHC-515 nadovezuje se na ugled renomiranog modela CL-415, koji se prestao proizvoditi 2015. godine, ali uključuje nove tehnologije i materijale što proširuju operativni okvir najpopularnijeg vatrogasnog aviona na svijetu. DHC-515 će se proizvoditi pod okriljem kanadske tvrtke Viking Air nakon što je 2016. otkupila sva proizvodna prava na dizajne kanadera koje je dotad proizvodio koncern Bombardier. Kako je novi vlasnik stekao certifikat OEM (Original Equipment Manufacturer), avioni će se isporučivati s punim tvorničkim jamstvom u kombinaciji s Vikingovim uslugama podrške kupcima.
Hiperrealistični simulator
Budući kanader DHC-515 trebao se, inače, pojaviti na tržištu pod nazivom CL-515, ali je pandemija koronavirusa odgodila njegovo lansiranje. Kao višenamjenski zrakoplov nudi mogućnost fleksibilnog gašenja požara iz zraka te se, u kombinaciji s unutarnjim spremnicima za vodu, može opremiti dodatnim opcijama poput prskalica protiv insekata i povećanim vratima za unos tereta u slučaju katastrofa, ali i opremom za hitnu medicinsku evakuaciju.
Kao prava višenamjenska platforma, DHC-515 Firefighter uključuje novu tehnologiju i materijale koji proširuju operativni okvir, a proizvođač će kupcima osigurati i tvornički odobreni hiperrealistični simulator letenja Full Motion Level D. Tu su i najsuvremeniji navigacijski instrumenti koji povećavaju sigurnost i poboljšanje situacijske svijesti, a bit će ugrađena dva turboprop motora što troše od 25 do 40 posto manje goriva od mlazne konkurencije, iako nije preciziran proizvođač pogonskog sklopa. Aktualni kanader CL-415 koristi dva motora Pratt & Whitney Canada, a svaki ima 2380 konjskih snaga.
DHC-515 će biti sposoban prenositi gotovo 700.000 litara vode u zonu požara dnevno, a njegovi spremnici mogu se napuniti vodom iz mora, rijeka i jezera za 12 sekundi. Također, novi kanader bit će u mogućnosti puniti se u nemirnim vodama s valovima do dva metra uzrokovanim jakim vjetrovima, tipičnima za megapožare. Za sigurnije gašenje na planinskom terenu s vrhunskom preciznošću tu su i prepoznatljiva krila sa zaobljenim završecima (tzv. winglet) i već spomenuta snažna pogonska grupa. Kanadska ministrica međunarodne trgovine Mary Ng istaknula je da je najava o pregovorima o prodaji novih kanadera pokazatelj da agencija CCC podržava domaće inovatore u povećanju i dosezanju novih tržišta te da imaju pozitivan globalni utjecaj.
'Ne samo da je ovo sjajna vijest za kanadski izvoz, već i za sve zemlje koje će imati koristi od tehnološkog napretka i rješenja svjetske klase', kazala je Ng.
Od njih šest, dva su prizemljena
Hrvatska ima šest aviona CL-415, od kojih su dva prizemljena, a služe za gašenje velikih šumskih požara, traganje i spašavanje, pomorsko izviđanje, prijevoz osoba i tereta te zaprašivanje iz zraka. U najvećoj mjeri naši kanaderi služe za gašenje požara, a ovih dana, kao i mnogo puta dosad, pomagali su susjednim zemljama, ovaj put u Sloveniji.
Riječ je o moderniziranoj verziji modela CL-215 po cijeni od oko 40 milijuna dolara bez dodatne opreme i rezervnih dijelova. Model CL-415 ima spremnik za 6137 litara vode, a punjenje, kao i u sljedbeniku, traje 12 sekundi kroz crpke presjeka veličine dvaju prosječnih dlanova. Maksimalna brzina iznosi 365 kilometara, krajnji dolet je 2427 kilometara, a može gasiti požar do četiri sata tijekom jednog leta. Duljina polijetanja je 700 metara, a slijetanja 670 metara, dok duljina skupljanja vode iznosi 1340 metara.
Naši kanaderi CL-415 lete u sastavu Protupožarne eskadrile 93. zrakoplovne baze Zadar, a prvi je nabavljen još 1996. Drugi kanader došao je tri godine kasnije, a 2000. i treći. Flota se 2002. opremila četvrtim modelom CL-415, a dva ranije nabavljena CL-215 vraćena su proizvođaču kao kompenzacija za nove koji su stigli 2009. i 2010. godine.