Agencija ‘Best’ provela je istraživanje na uzorku od 4180 ispitanika koje je pokazalo da Željko Kerum uvjerljivo vodi”, tekst je to plaćenog oglasa koji je izborni stožer aktualnog splitskoga gradonačelnika objavio samo dva dana uoči početka izborne šutnje, a tri dana uoči izlaska Splićana na birališta
Ni rezultata, ni preciznih postotaka, ni detalja o uzorku, niti bilo kojeg drugog podatka koji prate istraživanja renomiranih agencija koje testiraju puls birača. Tek tvrdnja da Kerum “uvjerljivo vodi” koja bi, u samo povečerje izborne kampanje, trebala splitskom poteštatu donijeti koji glas više u tijesnoj utrci koju vodi za ulazak u drugi krug. Jeftin trik ili dalekosežan potez koji će Kerumu donijeti odlučujuće poene?
Prije ovo prvo. Agencija “Best” jednostavno ne postoji. Ako je suditi po podacima Ministarstva pravosuđa, ni jedna tvrtka pod tim imenom nije registrirana u nekom od trgovačkih sudova na teritoriju Hrvatske. Osim jedne u Osijeku, a ta se bavi uzgojem stoke, peradi i drugih životinja, piše Slobodna Dalmacija
Agencija “Best” nema ni svoju web-stranicu, što je u eri interneta neizostavan dio ozbiljnog poslovanja.
Nitko od marketinških stručnjaka s kojima smo kontaktirali nikada nije čuo za tu agenciju, ni jedna od političkih stranaka nikada nije s njom radila, nigdje u medijima nije objavljeno neko njezino istraživanje...
No, nisu fantomske agencije jedini problem koji prati političare i njihove ankete uoči svakih izbora. Iako se svi trse pokazati ankete koje im idu u prilog, nadajući se da će im one donijeti koji glas, njihov konačni utjecaj na stvarnog birača prilično je beznačajan.
Prof. dr. Vesna Lamza-Posavec, znanstvenica s Instituta “Ivo Pilar” koja se bavila proučavanjem dosega predizbornih istraživanja javnog mišljenja, tvrdi da ne postoje nikakvi znanstveni dokazi da rezultati raznih anketa imaju ikakav značajniji utjecaj na ishod izbora.
Političko tržište
− Pitanje je prate li birači ankete, jesu li upoznati s njihovim rezultatima i vjeruju li im. Na one koji su već prije čvrsto odlučili za koga će glasati ankete uopće ne utječu, tek možda na neodlučne, i to u udjelu od jedan posto ili čak manje – ističe prof. dr. Lamza-Posavec.
Ankete, prema njezinim riječima, imaju najviše utjecaja na političare i njihovu retoriku, a vrlo malo − ako ikako − na birače.
S tom se ocjenom slaže i prof. dr. Anđelko Milardović iz Centra za politološka istraživanja.
− Ako postoji političko tržište koje će glasati za ili kontra Keruma, ni jedna agencija ne može promijeniti te stavove – ističe prof. dr. Milardović.
Ankete, prema njegovim riječima, služe kako bi proizvele pristanak: one pokušavaju nagovoriti potrošača, odnosno birača, da na političkom tržištu kupi određeni proizvod, odnosno da glasa za određenoga kandidata.
− Ako je agencija koja je provela neko istraživanje fantomska, onda je isključivi cilj objavljivanja takve informacije manipulacija biračima – zaključuje prof. dr. Milardović.