Iako je kobni retardant u srpnju 2008. uveden u registar Zavoda za toksikologiju i njegova je uporaba dopuštena do ulaska Hrvatske u EU, njegov uvoznik tvrtka Intrade Zavodu nikada nije dostavila deklaraciju proizvoda i jamstvo za upotrebu tog spoja
Tako nije ni potpuno poznat kemijski sastav retardanta TG-300 koji je najvjerojatnije nakon što je nanesen na prugu prouzročio iskakanje nagibnog vlaka u Rudinama kod Kaštel Starog.
'Nikada nisu dostavljeni ni rezultati sigurnosno-tehnološkog vještačenja o spornom retardantu', tvrdi Večernjakov izvor. Zbog toga će i daljnje vještačenje biti otežano.
Posao bi istražiteljima, dodaje, uvelike olakšao i uvoznik retardanta kada bi dostavio njegovu deklaraciju. Trebat će se, dodaje, izolirati svi spojevi te utvrditi kako oni zapravo djeluju na određenim temperaturama na pruzi što još nije poznato.
Usto, nitko od djelatnika tvrtke Intrade nije imao položen ispit za rukovanje kemikalijama.
'Retardant TG-300 upotrebljavao se ilegalno!' bez imalo dvojbe tvrdi i naš ugledni toksikolog prof. dr. Franjo Plavšić, ravnatelj Hrvatskog zavoda za toksikologiju. Točno je da je tvrtka Intrade dostavila Zavodu dokument, tzv. Sigurnosno-tehnički list, kako bi se proizvod uvrstio u registar otrova, odnosno kemikalija.
Taj je dokument bio kvalitetno napisan i mi smo ga prihvatili. Ali, tvrtka nikada u Zavod nije dostavila ni deklaraciju o proizvodu koja mora biti prilijepljena na proizvod ni uputu o načinu njegove primjene, što je potpuno suprotno zakonu. Bez žiga Zavoda za toksikologiju na deklaraciji i na uputi kemikalija ne smije na tržište', govori prof. Plavšić za Večernji.hr.
Dr. Darka Hamel, v. d. predstojnika Zavoda za zaštitu bilja, rekla je da su u Hrvatskoj registrirana dva proizvoda za suzbijanje korova na željezničkim prugama, flazasulfuron i blifosat, a da retardant TG-300 u nas nije registriran ni za suzbijanje korova ni za sprečavanje požara na željezničkim prugama.