HDZ-OVE SPLETKE VODE ŠKVER U PROPAST

Kruno Peronja prkosi Jadranki Kosor

07.06.2011 u 13:56

Bionic
Reading

Nadzorni odbor tvrtke Jadroplov danas u 16 sati sastat će se u Zagrebu i ponovno raspravljati o ugovoru za gradnju dvaju brodova u splitskom brodogradilištu. Slamka spasa za splitski škver, posao vrijedan ukupno 70 milijuna dolara, došla je u pitanje nakon što je NO Jadroplova jučer, unatoč obećanju premijerke Jadranke Kosor, odbio financirati brodove po modelu koji je dosad bio uobičajen

Ovakva odluka Jadroplova izazvala je paniku i bijes u Brodosplitu, gdje su radnici najavili zauzimanje tvrtke. Već ih je pet stotina (oko petnaest posto) poslano na čekanje, a s propašću jedinog izvjesnog posla komotno bi se mogao staviti ključ u bravu, što bi uoči izbora osim socijalnog postao i veliki politički problem za Jadranku Kosor

A tko stvara problem? Ni manje ni više nego Kruno Peronja, HDZ-ovac s dvadeset godina stranačkog staža, kojega je Kosor prije mjesec dana smijenila s mjesta predsjednika županijskog ogranka stranke. Peronja je već godinama predsjednik Nadzornog odbora Jadroplova, uspješne tvrtke u kojoj država ima oko 73 posto vlasništva, a nedavno je otkriveno da je pod istragom jer je bivšim članovima Uprave Stipi Papiću i Matku Viceliću omogućio da primaju plaću od preko 50 tisuća kuna iako je odlukom Vlade ona morala biti ograničena na 17 tisuća.

Uvrijeđen zbog smjene u HDZ-u i preplašen zbog istrage, Peronja očito kalkulira i prkosi Jadranki Kosor. U kuloarima se već mjesecima tvrdi da bi posao sa škverom za Jadroplov bio neisplativ, pa on kao predsjednik Nadzornog odbora ne želi staviti svoj potpis bez direktnog naloga s više razine. Izgubio je poziciju u HDZ-u, zašto da riskira još jednu kaznenu prijavu?

Uprava Brodosplita jučer se oglasila priopćenjem u kojem izražava iznenađenje time što nije prihvaćen već postignuti dogovor. Dosad je, naime, bilo uobičajeno da se izgradnja broda financira u tri rate (prilikom postavljanja kobilice, obrade metalurgije i primopredaje), dok u Jadroplovu sada pristaju jedino na plaćanje nakon primopredaje broda. Škver nema novca za praćenje izgradnje pa bi, ukoliko odluka ostane na snazi, to značilo da je posao definitivno propao.

Dva broda koja bi se po modelu '1 plus 1' gradila u Brodosplitu ugovorena su po cijeni od 35 milijuna dolara, iako je na svjetskom tržištu njihova realna vrijednost oko 30 milijuna dolara. S druge strane, u kalkulacijama koje su izrađene u škveru stoji da bi troškovi njihove izgradnje iznosili najmanje 46 milijuna dolara, što znači da bi država morala dodatno pokriti gubitak od 11 milijuna dolara po brodu. Ovdje ne bi trebalo biti problema jer je u programu restrukturiranja koji je prihvatila Europska komisija predviđeno oko 600 milijuna kuna za pokrivanje gubitaka sve dok škver ne preuzme novi vlasnik, tvrtka DIV iz Samobora, te dok se ne provede restrukturiranje i smanjenje broja radnika.

S druge strane, osim države vlasnici Jadroplova su i preko dvije i pol tisuće malih dioničara, koji su već najavili podizanje kaznenih prijava ukoliko se sklopi posao koji bi za njihovu tvrtku bio štetan. I Kruno Peronja, dakle, ima svoje adute, bit će zanimljivo vidjeti kako će se obrazložiti eventualno popuštanje i promjena jučerašnje odluke Nadzornog odbora. Ne uspije li Jadranka Kosor nekako slomiti Peronju, ode splitsko brodogradilište u propast.