REPORTAŽA IZ UKRAJINE

Lako je zapeti u Čopu

15.10.2011 u 10:27

Bionic
Reading

Ujutro, oko sedam sati ljudi u Čopu dolaze u restoran i bar Karpati na posebno spremljenu kavu. Na starom crvenom aparatu marke Brasilia sredovječna konobarica iz limene zdjele žlicom grabi prah kave, ulaže u patronu i furi vrućom vodom

Kad se gusta crna tekućina iscijedi u šalicu prelijeva ga u drugu, pa pari. Tako razrijeđen napitak popije pedesetak gostiju Karpata na glavnom gradskom trgu i razilaze se po radnim mjestima, preko puta u banku, svježe ožbukanu zgradu državne uprave ili na vlak za Užgorod, sjedište ove oblasti na jugozapadu Ukrajine.

Niže Glavnom ulicom, prema kraju Čopa, u drugom restoranu bez istaknutog naziva i s gipsanim lavovima pred ulazom, kuhar radi već u devet sati. Kuha juhu od puretine i peče odrezak, sa salatom. Zajedno s pićem ovako obilan doručak stoji oko 50 kuna. Sve bitno u Čopu smješteno je između ta dva restorana, u Golovnoj ulici, dobro očuvanoj kaldrmi. Na policijskoj stanici natpis govori da je mjesto oslobođeno od fašizma 1944. godine. U zgradi pokraj, gdje je sada kulturni centar, tada su se okupljali pripadnici radničke armije, piše na tabli iznad ulaza.

LAKO JE ZAPETI U ČOPU

U utorak dopodne, u centru gostovalo je kazalište Bavka iz Užgoroda s dječjom interaktivnom predstavom 'Nasmiješeni klaun'. Roman Kadar, u glavnoj ulozi, uz asistenciju Svjete Kotik i Tanje Sudareve, u lutkarskim ulogama mačke i miša, razveselio je mališane, pomalo snene od tmurnog jesenjeg vremena. Kazališna trojka u Čop je svratila u okviru svoje turneje po užgorodskoj Zakarpatskoj oblasti. 'Nedavno smo bili i u Subotici, Sarajevu i Beogradu', navodi Kotik, čije ime na ukrajinskom znači mačka.

Kao gradić na jugoistočnoj granici s Mađarskom Čop je prvo ukrajinsko odredište za putnike željeznicom iz Budimpešte. Međugradski vlak Budimpešta - Kijev - Moskva izravna je veza za daljnje putovanje, ali tko ga propusti, čekat će u Čopu. Putujući, primjerice, iz Osijeka, na taj brzi vlak koji u Budimpešti starta u 18,40 sati vrlo lako je zakasniti. Dovoljno je da vlak iz smjera Osijeka na budimpeštanski Deli stigne s dvadeset minuta zakašnjenja, kao što se redovno događa, pa da putnik već nema dovoljno vremena podzemnom prevaliti osam stanica do Keletija gdje ravno u 18,40 sati nemilosrdno starta kompozicija za Kijev.

'Budimpešta nije povezni kolodvor', objasnila bi ljubazno plavokosa službenica informacijskog ureda Keletija. Tada treba tražiti potvrdu o kašnjenju vlaka, ispisanu na specijalnom formularu mađarskog željezničkog poduzeća MAV, i ući u prvi vlak za Miškolc ili Debrecen, odakle put vodi do čvorišta Nyigeryhaza.

ZABRANJENO JE PRENOSITI DROGU I EKSPLOZIVNA SREDSTVA

Kolodvorska zgrada Nyigeryhaze sagrađena je 2003. godine, s prostranim stakleno-željeznim konstrukcijama umjesto zidova, na kojima se nemilice gubi unutrašnja toplina, na vanjskih plus tri stupnja Celzijusa. Prometnik obavijesti o polazećim vlakovima s razglasa ponavlja uzastopce tri puta, pa tko to ne želi slušati može uskočiti u autobus tvrtke Szaboszobols volan zrt. Susretljivi vozač i kondukter tog žutog autobusa, kapaciteta trideset sjedećih mjesta, priznat će željezničku kartu i putnika povesti do Zahonyja na granicu. Kolodvorska stanica u Zahonyju noću je zaključana, ali odspavati se može u vagonima raspoređenim po brojnim peronima.

Rano, u šest sati vlak iz Zahonyja kreće i već za pola sata stiže u Čop, gdje je carinski terminal s natpisom o dopuštenim i zabranjenim stvarima. 'Uvaga! Zabranjeno je prenositi drogu, eksplozivne, radioaktivne predmete.' U nastavku navedene su dopuštene količine cigareta – 200 komada, duhana – 200 grama, žestoka pića – litra, pivo – pet komada, vino – litra...

Budući da se u Čopu veza čeka sve do popodneva, prtljagu valja ostaviti u garderobi 'kameri' gdje ta usluga košta 15 grivnji, oko 10 kuna. Također, na jednoj od petnaest blagajni treba kupiti novu rezervaciju za kijevski vlak, jer je prethodna propala. Zanimljivo, rezervacija za spavaća kola odavde mnogo je jeftinija, samo 10 eura, a od Budimpešte stoji 35 eura, nerazmjerno duljini puta. Nakon te procedure, preporučuje se oparena kava u Karpatima i namještanje sata na računanje istočnoeuropskog vremena.