Istraživanje hrvatskog telekoma

'Ljudi čeznu za time da ih netko doista pita kako su, a onda i sasluša. To je pitanje koje bismo trebali više koristiti, ali na pravi način'

06.12.2022 u 16:00

Bionic
Reading

Kad ste posljednji put nekog iskreno pitali: 'Kako si?' To je naizgled obično pitanje, ne oduzima puno vremena, ali ljudima doista znači puno. Upravo to pitanje okosnica je božićne kampanje Hrvatskog Telekoma, u sklopu koje je i provedeno istraživanje o tome na koji način i koliko komuniciramo s bliskim osobama. Povodom toga održana je i panel-rasprava na kojoj je istaknuta važnost osobnog kontakta te iskrene i otvorene komunikacije

Čak deset posto ispitanika reklo je da se nema kome obratiti kad im je potrebna pomoć, pokazalo je istraživanje koje je u sklopu svoje božićne kampanje proveo Hrvatski Telekom. Blagdansko ozračje za većinu predstavlja 'najljepše doba u godini' te vrijeme obiteljskog okupljanja i druženja s prijateljima i bližnjima, stoga ne iznenađuje podatak da trećina ispitanika tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana češće komunicira s obitelji i prijateljima. Usprkos tome postoji velik broj onih koji se osjećaju usamljeno. To potvrđuje i izrazito visok broj od čak 50 posto ispitanika koji žele da ih se češće i iskreno pita kako su.

O važnosti interpersonalne komunikacije licem u lice govorilo se na panel-raspravi u organizaciji Hrvatskog Telekoma na kojoj su sudjelovali Nataša Jokić Begić, klinička psihologinja i profesorica s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Tanja Sever, klinička psihologinja u Psihološkom centru Sever, Neven Ricijaš, socijalni pedagog s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, i Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija u Hrvatskom Telekomu.

Govorili su o važnosti iskrene i otvorene komunikacije te pružanja podrške bližnjima kao jednom od ključnih preduvjeta za sreću, o tome kako se nositi s problemima, stresom i usamljenošću, onome što možemo učiniti za sebe i za druge da se osjećamo bolje te kako jedan mali poziv i razgovor mogu učiniti veliku razliku.

Jednim iskrenim 'Kako si?' drugoj osobi popravimo dan

Profesorica Jokić Begić istaknula je da je pitanje 'kako si' u hrvatskom kontekstu zbog toga što se koristi kao poštapalica prilikom pozdrava izgubilo na svojoj dubini. Ipak, kako kaže, u vremenu tijekom i nakon pandemije velik broj ljudi čezne za time da ih netko doista pita kako su, a onda i sasluša. 'To je pitanje koje bismo trebali više koristiti, ali na pravi način. Tako drugoj osobi taj jedan trenutak u danu učinimo ugodnim i onda je to trenutak pravog susreta', rekla je Jokić Begić.

Kada je pak riječ o komunikaciji s djecom, profesorica Sever smatra da je od velike važnosti da pitanje 'kako si' ne postavljamo u nizu s drugima. 'Kako si, jesi li napisao zadaću, sutra je fizika, jesi li je ponovio? - to djetetu znači da roditelja ne zanima kako je on doista. Stoga je jako bitno da roditelji postavljaju to pitanje u onim trenucima u kojima ih to stvarno zanima, da to i dijete tako shvati', ističe Sever. 'Tehnologija može biti most među generacijama, ali pri tome treba biti što više komunikacije uživo. Djeci treba omogućiti trajanje u odnosima, makar ti odnosi donosili i negativne emocije', poruka je profesorice Sever.

Mia Kovačić
  • Igor Vukasović
  • Igor Vukasović
  • Igor Vukasović
  • Igor Vukasović
  • Mia Kovačić
    +16
Božićna kampanja Hrvatskog Telekoma: Panel-rasprava o važnosti komuniciranja s bližnjima Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Da je užurbani način života samo djelomična prepreka druženju i komuniciranju uživo, smatra profesor Ricijaš. 'Sve tehnologije nam krate vrijeme i razvijaju se upravo zbog toga da možemo brže napraviti neke zadatke i poslati informacije', rekao je Ricijaš, ali pritom je istaknuo da poruke poslane digitalnim kanalima nikada ne mogu zamijeniti komunikaciju licem u lice zbog nedostatka neverbalnog dijela poruke. 'U digitalnim kanalima stvaramo most u kojem šaljemo i primamo poruke. Emotikonima pokušavamo nadomjestiti tu prepreku, ali komunikacija uživo potrebna nam je za cjelokupno emocionalno iskustvo', dodao je Ricijaš.

Domet online komunikacije je dijeljenje informacija

Ipak, kako kaže Vukasović, srećom je i dalje primarni način komunikacije s bliskim ljudima osobni kontakt. No, ističe, komunikacija digitalnim kanalima u sve je većem porastu, a istovremeno ljudima sve više nedostaju druženja s prijateljima i komunikacija licem u lice. 'Zabluda je to da je tehnologija sama po sebi loša. Stvar je u tome kako se ona koristi', istaknuo je Vukasović, naglasivši da je tehnologija, posebice za vrijeme pandemijskog lockdowna, izrazito pomogla ljudima da i dalje ostanu u kontaktu.

Profesor Ricijaš pak ističe da je izuzetno bitno osvijestiti što su prednosti, a što nedostaci online komunikacije. 'Online komunikacija je izvrsna za dijeljenje informacija i tu je zapravo njezin osnovni domet', kaže Ricijaš te dodaje da ona ne može pružiti trajno i cjelovito emocionalno iskustvo. 'Ljudi onda često pokušavaju u cybersvijetu doživjeti takva iskustva i povezanost s ljudima. Kako to nije moguće, onda postaju sve više emocionalno prazni. I tu se onda često prelazi u ekscesivni vapaj za komentarima, lajkovima i slično', dodao je Ricijaš.

S Udrugom kako si?, neprofitnom organizacijom čiji je cilj osnažiti javnost za suočavanje s različitim svakodnevnim teškoćama, Hrvatski Telekom kreirao je serijal od 15 videa te će oni pokrivati teme kao što su burnout, usamljenost i slično kako bi se skrenulo pozornost na ovu važnu, a često zapostavljenu problematiku. Videa su dostupna na kanalu Hrvatskog Telekoma na YouTubeu.