Recesija i posljedice koje ima po razvoj industrije, eksplozivan rast korisnika mobilnog broadbanda, ulazak novih igrača poput OTT pružatelja usluga koji iz temelja mijenjaju vrijednosni lanac industrije, novi izvori prihoda te nove prilike za smanjenje troškova i uštedu, ključne su teme kojima je posvećena osma Telekom Arena, koja se upravo održava u Zagrebu pod pokroviteljstvom Nokia Siemens Networksa
Iako mnogi smatraju da je vrijeme brzorastuće telekom industrije nepovratno završeno, mudrim i pravovremenim odlukama operatori mogu – uz već dostupna i dokazano učinkovita rješenja – pronaći nove izvore prihoda i ostvariti planirani rast.
Dvije su ključne dimenzije izazova s kojima se danas operatori na tržištu nose. Prva od njih su takozvane Over The Top (OTT) usluge, a druga, koja proizlazi iz OTT ofenzive je eksplozivan rast mobilnog podatkovnog prometa.
Tri su ključna načina na koja OTT playeri utječu na biznis operatora:
Infrastruktura: OTT usluge i sadržaji u prvom redu video, kao i primjerice usluge u oblaku, dovode do eksplozivnog rasta podatkovnog prometa. Prema zadnjim projekcijama Nokia Siemens Networksa, broj mobilnih broadband korisnika do 2020. godine u Hrvatskoj će se učetverostručiti, u opticaju će biti 10 puta više smartphonea koji će generirati 50 puta veći promet od onog koji generiraju danas. Za ekstremno povećanje podatkovnog prometa zaslužni su u prvom redu videosadržaji, ali i intenzivna upotreba društvenih mreža. Kako bi odgovorili na zahtjeve korisnika, operatori će morati kontinuirano povećavati kapacitete te optimizirati mrežne resurse uz istovremeno snižavanje cijena mobilnog broadbanda.
Promjena telekomunikacijskih navika korisnika: OTT playeri korisnicima nude mnoštvo usluga skrojenih upravo po njihovoj mjeri (Facebook, eBay, Amazon..), omogućavaju individualni i gotovo neograničen izbor aplikacija te svakodnevno nude pregršt multimedijalnih sadržaja. Korisnici stoga očekuju da odabranim aplikacijama, uslugama i sadržajima pristupe s bilo kojeg mjesta u bilo koje vrijeme i uz pomoć bilo kakvog uređaja, a o brzini i kvaliteti pristupa tim uslugama u potpunosti će ovisiti njihova odanost određenom operateru.
Poslovni modeli: Sve ovo neizbježno dovodi do promjene u postojećim poslovnim modelima telekom operatora na svim uslužnim i servisnim razinama. Naime, do sada su usluge i infrastruktura bili neraskidivo povezani i operatori su kontrolirali cijeli vrijednosni lanac. OTT playeri poremtili su upravo ovu simbiozu, što iz temelja mijenja postojeći poslovni model telekom biznisa. Čak su i do sada neprikosnovene glasovne usluge, koje generiraju glavninu prihoda operatora, dovedene pod znak pitanja uslijed sve popularnijih i neusporedivo jeftinijih online servisa i aplikacija (Skype, VoIP, Whats Up..). Tajna uspjeha OTT playera počiva u tome što najveći dio svojih prihoda ne ostvaruju direktno od krajnjih korisnika nego od trećih strana. Za razliku od njih, operatori svoje poslovanje temelje na prihodima koje ubiru od korisnika. Ukoliko ne pronađu nove izvore prihoda, njihova zarada će stagnirati.
Iz svega ovoga proizlazi da će najveći pritisak već u ovoj, kao i u godinama koje su pred nama, biti na mrežnim resursima operatera. Optimizacija mreža, učinkovita isporuka usluga i efikasno iskorištavanje resursa tako postaju temelj buduće uspješnosti operatera i zalog njihove budućnosti.
(Ne)lojalni korisnici
Operatori koji odluče ignorirati ovu činjenicu rapidno će gubiti korisnike, što je potvrdilo veliko godišnje istraživanje NSN-a u kojem je sudjelovalo 16 tisuća mobilnih korisnika iz svih dijelova svijeta. Čak 40 posto ispitanika u ovom je istraživanju priznalo da je promijenilo operatora, a još toliko njih planira to učiniti u narednih 12 mjeseci.
Prema istraživanju, glavni razlozi za odabir novog ili promjenu postojećeg pružatelja usluge svode se na tri parametra – pokrivenost, kvalitetne glasovne usluge i kvalitetan mobilni širokopojasni pristup. Oni korisnici koji ne budu zadovoljni kvalitetom (i cijenom) mobilnog broadbanda tvrde da će bez puno premišljanja promijeniti operatera.
Kvaliteta mobilnog širokopojasnog pristupa tako postaje temelj zadržavanja postojećih i privlačenja novih korisnika, ali i dodatni izvor prihoda.Naime, napredni korisnici telekom usluga, kakvih je u istraživanju bilo oko 40 posto, Nokia Siemens Networksu je kazalo kako su kvalitetniju uslugu spremni i platiti. Naime, oko 60 posto tih ispitanika je kazalo kako od svog operatera očekuje izvrsnu kvalitetu mreže pa čak i ako bi ih ista stajala više novca, a 45 posto njih je reklo da su spremni dodatno platiti posebne usluge kao što su, primjerice, sigurnosni paketi ili lokacijske usluge koje se temelje na GPS-u.
Rješenja koja donose rezultate
Kako bi na spomenute probleme ponudila konkretna rješenja koja dokazano donose rezultate, Nokia Siemens Networks vodećim je ljudima industrije prezentirala nekolicinu usluga i rješenja kojima se već služe brojne telekom kompanije diljem svijeta.
Managed services prva je od takvih usluga. Radi se o konceptu kojim se operator fokusira na svoja core područja, a ona od manjeg značaja prepušta drugim tvrtkama. Operaterima ova usluga dokazano omogućuje da smanje operativne troškove, da kontinuirano poboljšaju kvalitetu usluga, te da se fokusiraju na inovacije kojima će zadržati ili povećati korisničku bazu.
Nokia Siemens Networks, sa 190 ugovora za managed services kojima brine o telekomunikacijskim potrebama više od 700 milijuna korisnika, svjetski je broj jedan.
Liquid Net je pak revolucionarna tehnologija koju je inovirao Nokia Siemens Networks, a koja operatorima omogućuje da iskoriste puni potencijal postojećih mrežnih resursa. Liquid Net, naime, omogućava da se neiskorišteni kapacitet u jednom dijelu mreže preusmjeri u dio mreže u kojem je potrebniji, odnosno u onaj dio mreže gdje postoji potreba za većim internetskim prometom. Liquid Net tako kreira mrežu koja se može prilagoditi realnom stanju na tržištu kroz povećanje efikasnosti postojeće izgrađene infrastrukture. Ujedno, nova tehnologija omogućuje i niža ulaganja jer mrežu nije potrebno dimenzionirati prema maksimalnim zahtjevima tzv. peak demand, već je uz drugačiji način upravljanja moguće smanjiti ulaganja i do 80 posto, te potrošnju električne energije za čak 65 posto.
O temama i nastupu na Telekom Areni, članica uprave Nokia Siemens Networksa Zagreb, Nives Sandri je kazala: 'Kompanija Nokia Siemens Networks potpuno je fokusirana na partnersku ulogu u izgradnji kvalitetnog i održivog telekom sektora Hrvatske i regionalnih zemalja. Znanje i iskustvo stečeno na mnogobrojnim telekom tržištima diljem svijeta NSN-u omogućuju jedinstven uvid u potrebe operatera i korisnika, državne i lokalne uprave i to znanje želimo iskoristiti i ovdje. U mogućnosti smo kreirati specifična rješenja po mjeri korisnika, operatera, institucija i tijela državne uprave te tim rješenjima koja dokazano donose rezultate odgovoriti na veliki dio problema u svim segmentima telekomunikacijskog biznisa'.
TELEKOM TRŽIŠTE UKRATKO
•Kvaliteta i dostupnost mobilnog širokopojasnog pristupa ključni za budućnost operatora u Hrvatskoj i svijetu
•Do 2020. godine broj mobilnih broadband korisnika u Hrvatskoj će porasti četiri puta, mrežama će pristupati 10 puta više smartphonea koji će generirati 50 puta veći podatkovni promet od ovog koji generiraju danas (Izvor: NSN)
•Prije samo tri godine udio podatkovnog prometa u ukupnom prometu mobilnih mreža iznosio je 10% a danas je njegov udio 90% (Izvor: Vipnet)
•Do kraja 2010. godine, čak 41% domaćinstava u srednjoj i istočnoj Europi isključilo je fiksnu liniju i komunicira isključivo mobilnim vezama (Izvor: KPMG)
•Pružatelji OTT usluga (Facebook, eBay, Amazon, aplikacije...) maksimalno iskorištavaju mrežne resurse operatera pri čemu nemaju namjeru investirati u povećanje kapaciteta mreža kojima dolaze do korisnika
•Operatori već danas mogu primijeniti niz dokazano učinkovitih rješenja Nokia Siemens Networksa koja omogućuju smanjenje troškova, optimizaciju mrežnih resursa i rast korisničke baze