Novi zakon o posebnom porezu na luksuz, kojim su obuhvaćena i plovila, od njegova stupanja na snagu u kolovozu potpuno je zaustavio prodaju brodova, a hrvatske male brodograditelje doveo na rub bankrota
ŠIBENIK - Povećanje PDV-a i nove trošarine, kazao je Boris Vukušić, predsjednik Udruženja hrvatske male brodogradnje na sajmu nautike Adriatic Boat Show u Šibeniku, pogađa sve proizvođače plovila, a nekoliko malih škverova već je zatvoreno.
'Imamo 102 mala brodogradilišta koja zapošljavaju 2500 radnika. Tri-četiri su već zatvorena zbog ovog posebnog poreza, a i svi ostali su pred zatvaranjem pogona i otpuštanjem radnika. Za plovila koja koštaju do 50 tisuća kuna trošarine su 13 posto, a još je i PDV povećan. Kako se cijena plovila povećava, tako linearno rastu i trošarine. Prodaja brodova je stala, proizvodnja je u blokadi i posljedice će biti katastrofalne ako se zakon hitno ne promijeni', kazao je Vukušić
Predsjednik Udruženja hrvatskih malih brodograditelja na sastanku brodograditelja istaknuo je da je Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture te gospodarstva poslan prijedlog smanjenja trošarina i to po modelu da sva plovila do sedam metara dužine, a koja čine 75 posto svih plovila u Hrvatskoj, budu izuzeta od plaćanja trošarina.
Za plovila od sedam do osam metara plaćalo bi se 15 tisuća kuna, od osam do 10 metara 30 tisuća kuna, na plovila od 10 do 12 metara trošarina bi iznosila 60 tisuća kuna, od 12 do 15 metara 120 tisuća te bi se tako povećavala s dužinom broda. Prijedlog za smanjenje trošarina podržali su u ministarstvima mora i gospodarstva, no mali brodograditelji strahuju da će Ministarstvo financija, kojemu je jedini cilj što veće punjenje proračuna bez obzira na posljedice, na kraju napraviti neki treći prijedlog kojim će ih ponovno zakinuti.
'Strah me da od izmjena zakona 15. listopada neće biti ništa i da će biti sretni oni koji budu mogli prodati svoje hale za neke druge namjene', kazao je proizvođač plovila Josip Zanze, dok je Drago Tare nezadovoljno ustvrdio da se nije trebao slati prijedlog s izmjenama kojim će se određivati visina trošarina ovisno o dužini i snazi brodova, već je trebalo tražiti njihovo ukidanje, što su podržali i ostali mali brodograditelji.
No čelnici Udruženja i Klastera male brodogradnje ustvrdili su da su, nažalost, dovedeni u situaciju da se cjenkaju s državom, pri čemu će dio proizvođača uvijek ostati pogođen novim porezima. Upozorili su da će, ne bude li se hitno izmijenio zakon i smanjile trošarine, mali brodograditelji zatvoriti svoje pogone, država će umjesto punjenja proračuna ostati bez PDV-a i trošarina, a na burzama rada će dobiti 2500 novih nezaposlenih na koje će morati trošiti milijune.