najliberalnije austrija i njemačka

Nesreću kod Omiša izazvao je 80-godišnjak. Što o starijim vozačima kažu propisi u EU?

05.09.2024 u 17:01

Bionic
Reading

Strašnu nesreću na benzinskoj postaji kod Omiša izazvao je 80-godišnji vozač, a on je jedini i poginuo. Dok se još uvijek istražuju okolnosti pod kojima je došlo do nesreće, ponovno se otvorila rasprava o uvjetima koje za vozačku dozvolu moraju ispuniti stariji vozači

Prema pisanju medija, strašnu prometnu nesreću kod Omiša izazvao je 80-godišnjak rođen u Hrvatskoj, ali koji već desetljećima živi u Švedskoj. Okolnosti koje su dovele do toga da se s A1 zaleti na benzinsku postaju, zabije se u BMW ispred sebe, a onda i u agregat za istakanje goriva, još nisu poznate. Može se spekulirati da mu je, možda i zbog njegove dobi, pozlilo za volanom, no to su za sada samo spekulacije.

Ipak, cijela je situacija ponovno otvorila raspravu o uvjetima za produženje vozačke dozvole starijim vozačima. Rasprava je to koja je vladala i Bruxellesom prošle i početkom ove godine, no za sada nikakva pravila na razini EU-a nisu donesena. Europski parlament u veljači je usvojio svoje stajalište o reviziji direktive o vozačkim dozvolama, prema kojoj će vozači morati obnavljati svoju dozvolu svakih 15 godina, bez obzira na dob. Iako se tada predlagalo da se od vozača starijih od 70 godina traži obnavljanje dozvole svakih pet godina te da medicinski pregledi budu obavezni, to je odbijeno.

Tako da, dok ne dođe do dogovora na razini EU-a, svaka država članica ima svoja pravila za starije vozače i stjecanje, odnosno produljenje vozačke dozvole. Istražili smo tko ima najrigoroznije propise, ali i kako stvari stoje u Hrvatskoj.

Požar na odmorištu Mosor jug
  • Požar na odmorištu Mosor jug
  • Požar na odmorištu Mosor jug
  • Požar na odmorištu Mosor jug
  • Požar na odmorištu Mosor jug
  • Požar na odmorištu Mosor jug
    +31
Nesreća na odmorištu Mosor jug Izvor: Cropix / Autor: Ante Cizmic

Hrvatska

Kada su u pitanju pravila u Hrvatskoj, gornja dobna granica što se tiče vožnje ne postoji, a od 2015. neprofesionalni vozači s navršenih 65 godina više ne moraju na liječnički pregled. Za sve, neovisno o dobi, vrijedi odredba zakona: 'Vozačka dozvola za upravljanje vozilima AM, A1, A2, A, B, BE, F i G kategorije izdaje se s rokom važenja od 10 godina. Prilikom produljenja vozačke dozvole vozač je dužan podvrgnuti se zdravstvenom pregledu za vozača u slučaju kada je obveza zdravstvenog pregleda utvrđena zdravstvenim uvjerenjem na temelju kojeg je vozačka dozvola izdana.' Drugim riječima, na zdravstvene preglede vozači moraju ići samo ako su i inače trebali zbog svog zdravstvenog stanja.

Buru u javnosti ipak je podigao u svibnju donesen Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače. Odnosi se na sve, a ne samo na starije vozače, no prema pravilniku liječnici su dužni obavijestiti MUP o promjeni zdravstvenog stanja svog pacijenta zbog kojeg ne bi trebao sjesti za volan dulje od šest mjeseci. Primjerice, u slučaju da boluje od dijabetesa, to znači da ipak mora svakih pet godina na liječnički pregled.

Švedska

Kada je u pitanju Švedska, u kojoj je živio spomenuti vozač koji je izazvao nesreću kod Omiša, za izdavanje vozačke dozvole, osim punoljetnosti, ne postoji dobno ograničenje. Vozačke dozvole se, prema podacima OECD-a iz 2001., administrativno produžuju svakih deset godina, no za produženje nisu potrebni medicinski pregledi.

No ipak, prema pisanju Švedskog radija, Transportna agencija svake godine na temelju zdravstvenog stanja vozača opozove od 8000 do 9000 vozačkih dozvola. Naime, prema švedskim zakonima, liječnici su dužni prijaviti vozače koji više nisu sposobni upravljati vozilom zbog demencije, moždanog udara ili slabijeg vida, no upitno je koliko ih doista prijavi takve vozače.

Austrija

Austrija je jedna od država koje su se žestoko usprotivile ideji Europske komisije da stariji od 70 godina budu dužni svakih pet godina tražiti produljenje vozačke dozvole. Ona u Austriji vrijedi 15 godina, no za produljenje nije potreban pregled doktora. Medicinski pregled uvjet je samo prilikom prvog vađenja vozačke dozvole, iako u austrijskoj vladi napominju ako postoji bilo kakva sumnja u sposobnost za vožnju, tijelo za izdavanje dozvola zadržava pravo pribaviti službeno liječničko mišljenje o tom pitanju. Ako imatelj dozvole nije zdravstveno sposoban za vožnju, njegova dozvola može biti opozvana. Dozvole također mogu biti izdane na ograničeno vremensko razdoblje.

Njemačka

Njemačka je također jedna od zemalja koja nije bila oduševljena idejom Komisije. Kao i u Austriji, vozačke dozvole u Njemačkoj vrijede 15 godina i nakon toga se automatski produžuju. Za dobivanje vozačke dozvole potreban je pregled vida, no za produljenje se ne traži medicinski pregled.

Portugal

Portugal je jedna od država koja ima stroža pravila kada su u pitanju stariji vozači. Vozačke dozvole u načelu vrijede 15 godina, nakon čega se traži produljenje. No ako ste navršili 50 godina, morat ćete ponovno zatražiti izdavanje te opet sa 60, 65 i 70 godina. Nakon što se navrši 70 godina produljenje vozačke dozvole mora se tražiti svake dvije godine. Uz to, od 60. godine uz zahtjev se moraju priložiti rezultati medicinskog pregleda.

Mađarska

U Mađarskoj, prema podacima OECD-a, vozačka dozvola do 40. godine vrijedi deset godina, između 40. i 59. godine vrijedi pet godina, između 60. i 69. tri godine, a ako imate više od 70 godina, vrijedi dvije godine. Svaki put se za produljenje vozačke dozvole traži i pregled liječnika opće prakse.

Italija

Pregled liječnika potreban je i pri produljenju vozačke dozvole u Italiji. Do navršenih 50 godina vozačka dozvola vrijedi 10 godina, a od 50. pa do 70. godine pet godina, od 70. tri godine, a nakon 80. godine vozačka dozvola vrijedi dvije godine i svaki put se mora proći opsežan medicinski pregled.

Slovenija

Kada su u pitanju naši susjedi Slovenci, njihove vozačke dozvole vrijede deset godina, no nakon navršenih 70. godina života vrijede pet godina. Uz to, prilikom produljenja nužno je priložiti rezultate medicinskog pregleda, kao i obaviti pregled vida.