DEVET I POL GODINA

'Nije kriv pilot, već oni koji su dopustili da čudovište poleti'

26.10.2016 u 20:28

Bionic
Reading

Nakon što je velikogoričko Općinsko državno odvjetništvo još početkom svibnja podiglo optužnicu protiv Roberta Garića, optuženog da je 9. srpnja 2007. skrivio pad helikoptera HV-a u Vukovaru pri čemu su tri osobe poginule, a dvije su bile teško ozlijeđene, pilotov odvjetnik Mate Kustura u razgovoru za tportal ističe kako zbog odugovlačenja izvanraspravnog vijeća o odluci o početku glavne rasprave sumnja da se u tom slučaju žele zaštiti krupnije ribe, a čija bi odgovornost mogla otići u zastaru

Odvjetnik Kustura u razgovoru za tportal kazao je kako već gotovo šest mjeseci iščekuje odluku izvanraspravnog vijeća na prigovor o optužnom prijedlogu iako prema Zakonu o kaznenom postupku to vijeće mora donijeti odluku 30 dana od podnošenja prigovora.

'Pomalo mi je neobično da vijeće ne zamjećuje čitav spis koji je zbog kompleksnosti cijelog slučaja sadržan u nekoliko tomova u kojem se, između ostalog, nalaze iskazi desetak vještaka koji su naglasili kako se ne može utvrditi ničija odgovornost i propusti, pogotovo ne pilota. Valja naglasiti kako se prema pravilniku proizvođača helikoptera, ali i same komisije koja odobrava uporabu letjelice, ni u kojem slučaju na helikopteru ne smiju raditi nikakve preinake. U ovom slučaju, odnosno na kobnom helikopteru napravljene su preinake teške gotovo jednu tonu, što su utvrdili i vještaci. Stoga, za nesreću nije kriv pilot, već oni koji su odobrili i prešutjeli preinake koje su helikopter pretvorili u čudovište', kazao je Kustura dodajući kako i samo bojanje letjelica mijenja njezina letna svojstva pa i takve zahvate mora odobriti proizvođač i komisija koja nakon stručnog tehničkog pregleda odobrava korištenje letjelice.

Tko je odobrio preinake?

Pilotov branitelj ističe kako je nužno otkriti tko je odobrio preinake bez odobrenja proizvođača te tko je dopustio bez odluke komisije uporabu helikoptera na kojem su rađene nedopuštene izmjene te kako će se tek tada doći do pravog krivca, dodajući kako sumnja da se želi zaštititi krupnije ribe čija bi odgovornost mogla pasti u zastaru.

Podsjetimo, optužnica pilota Garića tereti da je kao pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane na helidromu vojarne 204. vukovarske brigade u Vukovaru vertikalno polijetao i lebdio protivno uputama za upravljanje helikopterom, zbog čega je izgubio kontrolu nad letjelicom koja je udarila u konstrukciju hangara i pala na tlo.

Garića se sumnjiči da je počinio kazneno djelo protiv opće sigurnosti ljudi i imovine te sigurnosti prometa te da iz nehaja nije postupio po propisima i tehničkim pravilima o zaštitnim mjerama, što je rezultiralo smrću troje ljudi i dovođenjem u životnu opasnost ostalih putnika i članova posade.

U obrazloženju se navodi da se istraga protiv njega pokreće jer nije primijetio da je brzina okretaja nosećeg rotora ispod dopuštene granice. Pogreškom smatraju i to što nije propisno zalebdio na visini od tri do pet metara, već tek na visini od 20-30 centimetara od tla. Također, pilota se tereti da nije na vrijeme počeo spuštati helikopter zbog prisilnog slijetanja pa je zbog toga izgubio kontrolu nad helikopterom koji je u spiralnom okretanju repom udario u krov hangara, nakon čega je konačno i pao na tlo.

Pilot je u svojem ranijem iskazu kazao da je u trenutku kada je započeo polijetanje došlo do zapinjanja komandne palice. Kako je nije mogao pokrenuti, smanjio je broj okretaja rotora, nakon čega se helikopter počeo okretati. U obrani je naveo i da je s istim helikopterom tijekom leta i prije imao problema, kao i da su se drugi piloti žalili na isti problem, podsjetivši sud kako je tijekom 2007. odvezao helikopter u Zrakoplovno-tehnički zavod (ZTZ) u Veliku Goricu na popravak.

Pet godina za pad se teretilo tehničare ZTZ-a

Inače, djelatnici ZTZ-a Stipe Ivanda, Roman Babić, Krešimir Vrhovski i Ivica Žgela pet su se godina smatrali krivcima za pad helikoptera zbog te neovlaštene ugradnje spužve. Da je uzrok pada spužva koja se zbog visoke temperature odlijepila i blokirala komande helikoptera, u svom je izvješću 2008. tvrdio inspektor zrakoplovnih nesreća Dinko Vodanović

Međutim, njegove su nalaze pobila dvojica sudskih vještaka za zrakoplovstvo i zrakoplovne nesreće, Milan Lelas i Miljenko Čop koji su u svojim nalazima zaključili kako je uzrok pada pogreška pilota Garića prilikom uzlijetanja.

Kobnog 9. srpnja 2007. helikopter sa sedmero ljudi pao je s 50 metara visine prilikom povratka sa sprovoda branitelja Marka Babića. Teškim ozljedama tada su podlegli aviomehaničar, stožerni narednik Juraj Ruškač, desetnica Ljubica Perišić i skupnik Vjekoslav Ljubo