opasne igre

Norvežani u strahu za svoje zrakoplove: To što Rusi rade je kriminalno!

19.01.2025 u 20:34

Bionic
Reading

Norveška je suočena s ozbiljnim sigurnosnim izazovom nakon što je otkriveno da Rusija, osim ometanja signala Globalnog navigacijskog satelitskog sustava (GNSS), sada koristi tehnologiju lažiranja GPS-a (spoofing). Ova sofisticirana tehnika može izazvati ozbiljne probleme, posebno za komercijalne zrakoplove koji lete prema istočnom dijelu zemlje, uz granicu s Rusijom

'Zabrinuti smo, da, i to uzimamo u obzir pri svakom letu prema istočnom Finnmarku. Danas smo na prilazu Kirkenesu bili izloženi lažnim signalima,' izjavio je Johan Lester, kapetan SAS-a, koji je u petak navečer letio iz Osla prema Kirkenesu. Među putnicima na letu bili su i novinari Barents Observera.

Blizina ruskih vojnih baza

Zračna luka Kirkenes Høybuktmoen nalazi se samo 10 kilometara od granice s Rusijom i oko 50 kilometara od doline Pečenga, gdje su smještene vojne jedinice poput 200. motorizirane brigade i 61. mornaričke pješadijske brigade. Upravo iz tog područja redovito se usmjeravaju elektronički signali prema Norveškoj.

Dalje na poluotoku Kola nalazi se zračna baza Olenja, gdje su stacionirani bombarderi Tu-95MS. Ti zrakoplovi često lete prema jugu kako bi lansirali krstareće projektile na Ukrajinu. Ukrajinske snage uzvraćaju udarce, a prošlog ljeta i jeseni dronovi su više puta obarani u blizini Olenje. Ruska vojska poduzela je dodatne mjere za zaštitu zrakoplova i goriva, uključujući jedinice za elektroničko ometanje GPS signala.

Posebne procedure tijekom leta

Komercijalni zrakoplovi koji lete prema Kirkenesu sada koriste posebne procedure koje ne uključuju GPS navigaciju.

"Imamo postavljenu proceduru prilaza koja ne uključuje upotrebu GPS-a," kaže kapetan SAS-a Johan Lester.

On uvjerava da piloti poduzimaju sve potrebne sigurnosne mjere te da putnici ne trebaju brinuti.

"No, kao građanin nordijskih zemalja i NATO-a, trebao bi biti zabrinut zbog ovakve vrste lažiranja," dodaje Lester.

Prema njegovim riječima, najveći poremećaji u navigacijskim signalima zabilježeni su na visinama od oko 3000 metara.

"Ovo je slično onome što vidimo kada letimo prema destinacijama u istočnom Mediteranu, poput Cipra i Turske," napominje Lester.

Međutim, istaknuo je da zrakoplovi neće poletjeti ako nije sigurno.

Eksponencijalni porast ometanja

Istočni Finnmark, poput Finske i drugih europskih susjeda Rusije, od 2017. bilježi eksponencijalni porast incidenata ometanja GPS signala. Prošle godine piloti na letovima prema Kirkenesu gotovo su svakodnevno prijavljivali smetnje.

Za razliku od ometanja, koje jednostavno blokira navigacijske signale, lažiranje GPS-a pokušava prevariti prijemnike slanjem lažnih informacija o poziciji. U pilotskoj kabini sustavi tada izračunavaju netočnu poziciju, što može dovesti do pogrešaka u trajektoriji koje su teško uočljive.

"Lažiranje signala u najgorem slučaju može dovesti do toga da pilot nenamjerno prati pogrešnu rutu," objasnio je Lester.

Reakcija norveških vlasti

Norveška uprava za komunikacije (Nkom) prošlog je tjedna, zajedno s policijom u Finnmarku, provela seriju mjerenja u zračnom prostoru iznad istočnog Finnmarka. Rezultati su pokazali da se, osim ometanja, događa i lažiranje GPS signala, prvi put zabilježeno na norveškoj strani granice.

"Svi koji koriste navigacijske sustave trebali bi moći vjerovati informacijama koje dobivaju. Činjenica da se sada manipulira tim frekvencijama je neprihvatljiva i nezakonita," izjavio je direktor Nkom-a John-Eivind Velure.

Velure je najavio da će Norveška o ovim saznanjima obavijestiti relevantne međunarodne institucije, uključujući Međunarodnu telekomunikacijsku uniju (ITU), kao i susjedne zemlje.

"Povećat ćemo svoju prisutnost u tom području," dodao je Velure.

Upozorenje građanima

Načelnik policije u Finnmarku, Tarjei Sirma-Tellefsen, izjavio je da mjerenja jasno pokazuju kako signali dolaze iz Rusije.

"Ometanje dolazi iz Rusije," rekao je Sirma-Tellefsen.

Dodao je kako lažiranje signala nije zabilježeno na tlu, već samo u zraku.

'Mjerenja tijekom prošlog tjedna pokazuju poremećaje na nižim visinama, čak do 1200 metara,' objasnio je.

Policija savjetuje građanima da ne vjeruju slijepo navigacijskim uređajima te da poduzmu mjere opreza prilikom boravka u prirodi.

''Moj savjet je: nemojte slijepo vjerovati da imate pokrivenost ili da vaša oprema ispravno radi. Poduzmite mjere opreza, ponesite kartu i kompas kada ste na terenu'', zaključio je Sirma-Tellefsen.