Na zagrebačkom Glavnom kolodvoru su u utorak predstavljene komunikacijske ploče kao dio projekta Pristupačnost 2024. Time je zagrebački glavni kolodvor postao prvi željeznički kolodvor u Hrvatskoj s takvom vrstom prilagodbe
Riječ je o projektu koji je realiziran zahvaljujući suradnji Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), Edukacijsko-rehabilitacijskoga fakulteta (ERF), Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER) Sveučilišta u Zagrebu, HŽ Infrastrukture i HŽ Putničkog prijevoza.
Komunikacijske ploče su inovativni vizualni alati koji olakšavaju komunikaciju osobama s invaliditetom, intelektualnim i motoričkim poteškoćama i autizmom te svima onima koji otežano govorno komuniciraju ne bi li im se olakšalo putovanje i snalaženje u kolodvoru.
Kristijan Solina iz Sektora željezničkih usluga HAKOM-a tom je prilikom istaknuo da HAKOM već treću godinu, a sedam godina ukupno, provodi projekt Pristupačnost u željezničkome sektoru.
'Osim što rješavamo prigovore, provodimo inspekcijske nadzore za zaštitu putnika u željezničkome prometu. Kroz projekte pokušavamo ostvariti naše ciljeve, a naš je glavni cilj zaštićen i zadovoljan krajnji korisnik, ali i pristupačnije komunikacijske usluge za sve korisnike' rekao je Solina.
Profesorica Željka Car s Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER) objasnila je da je svrha projekta olakšavanje komunikacije i pristupa korisničkim službama osobama s invaliditetom te s poteškoćama u komunikaciji.
'HAKOM i FER niz godina surađuju u području pristupačnosti s predstavnicima osoba s invaliditetom i stručnjacima iz različitih područja te istražuju tehnološka rješenja za povećanu pristupačnost i društvenu inkluziju. Među najvažnije rezultate spadaju prototipovi pristupačnog web-sjedišta i mobilne aplikacije kreirani na temelju potreba hrvatskih korisnika opcija pristupačnosti. Osim komunikacijskih ploča kreirani su materijali za potrebe edukacije željezničkog osoblja o ispravnoj komunikaciji te se razvija pristupačni virtualni asistent za komunikaciju s korisničkim službama zasnovan na umjetnoj inteligenciji' kazala je Car.
Profesorica Jasmina Ivšac Pavliša s Edukacijsko-rehabilitacijskoga fakulteta pokazala je na koji se način koriste komunikacijske ploče.
'Postoje osobe koje ne mogu komunicirati govorom ili govore nerazumljivo, a upravo im komunikacijske ploče omogućuju da odgovore na pitanje, komentiraju, pokažu kako se osjećaju ili traže informaciju na njima razumljiv način. Komunikacijskim pločama uzeli smo u obzir njihovo pravo na komunikaciju koje je jedno od temeljnih ljudskih prava' rekla je Pavliša.
Uime HŽ Infrastrukture član Uprave Subhi Tawfiq rekao je da je Glavni kolodvor najfrekventniji željeznički kolodvor u Hrvatskoj. 'Kroz njega prođe oko 30 000 putnika na dan te je odlična startna točka za postavljanje komunikacijskih ploča. Upravo njihovim postavljanjem želimo pokazati kako razumijemo potrebe osoba s poteškoćama u verbalnoj komunikaciji, a inicijativa poput ove podiže našu uključenost na novu razinu. Postavljene ploče sigurno će im olakšati putovanje vlakom i učiniti ga dostupnijim' dodao je.
Posebno je predstavljen prvi vlak opremljen komunikacijskim pločama, čime je HŽ Putnički prijevoz najavio dodatno unaprjeđenje usluge za sve putnike, posebno za one kojima je potrebna dodatna podrška u govornoj komunikaciji.
Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, istaknuo je zašto je ovaj projekt važan za HŽ Putnički prijevoz.
'Projekt Pristupačnost 2024. vrlo je važan za sve zaposlenike HŽ Putničkog prijevoza, jer komunikacijske ploče olakšavaju sporazumijevanje putnika i željezničkog osoblja. Svrha ovog projekta je da sve osobe s poteškoćama u govornoj komunikaciji lakše komuniciraju. Planiramo postaviti komunikacijske ploče u sve naše gradske i prigradske putničke vlakove' rekao je Ukić.
Partneri su se složili s time da komunikacijske ploče predstavljaju važan iskorak prema inkluzivnijemu željezničkom sustavu u Hrvatskoj. Projekt Pristupačnost 2024. dodatno je osnažio suradnju s ključnim partnerima u području podrške osobama sa složenim komunikacijskim potrebama u željezničkome prijevozu.