AMERIČKI STRUČNJACI

NYT: Ruta nestalog Boeinga reprogramirana u kokpitu

18.03.2014 u 13:33

Bionic
Reading

Prvi zaokret Boeinga 777 Malaysia Airlinesa prema zapadu, čime je nestali zrakoplov skrenut s planirane rute na putu iz Kuala Lumpura za Peking, proveden je kroz računalni sustav koji je najvjerojatnije programirao netko u kokpitu zrakoplova, upoznat s letjelicom, piše New York Times pozivajući se na visoke američke izvore

Umjesto manualnog upravljanja zrakoplovom, tko god da je promijenio zacrtani smjer leta Boeinga 777 ukucao je sedam ili osam znamenki u računalni sustav Flight Management System (FMS) na postolju u visini koljena između pilota i kopilota. FMS upravlja zrakoplovom u letu od jedne do druge točke, specificirane u planu leta koji se unosi prije polijetanja. Nije poznato je li plan leta nestalog Boeinga reprogramiran uoči ili nakon polijetanja iz Kuala Lumpura, piše New York Times.

Činjenica da je skretanje s rute koja je trebala okončati u Pekingu programirano u računalnom sustavu osnažilo je uvjerenje istražitelja da je zrakoplov namjerno preusmjeren i da je u pitanju zločin. Ujedno, to je dodatno usmjerilo fokus istrage na kapetana i prvog časnika.

Malezijske vlasti u ponedjeljak su izjavile da je kopilot bio posljednja osoba u kokpitu koja je razgovarala s kontrolom leta te povukle svoju raniju tvrdnju da je drugi sustav zrakoplova - the Aircraft Communications Addressing and Reporting System (Acars) - već bio onesposobljen kada je pilot govorio.

FMS je prijavio svoj status Acarsu, koji je prenio informacije natrag u sustav održavanja, rekao je jedan američki službenik. To pokazuje da se reprogramiranje dogodilo prije nego što je Acars onesposobljen, otprilike istovremeno kad su onesposobljeni i transponder i radioveza.

Istražitelji proučavaju radarske zapise od polijetanja iz Kuala Lumpura vjerujući da će oni pokazati da je zrakoplov, nakon što je već promijenio smjer, prošao kroz nekoliko prethodno utvrđenih 'točaka prolaza', koje su poput virtualnih obilježja udaljenosti na nebu. To bi sugeriralo da je zrakoplov bio pod kontrolom dobro obučenog pilota, jer bi prolazak kroz te točke bez računalnog sustava bilo malo vjerojatan.

Više o toj temi možete pročitati ovdje