SVEČANO U SPLITSKOM ŠKVERU

Obalna straža napokon dobila prvi brod, uskoro ćemo ih graditi i za Arape?

03.06.2017 u 13:52

Bionic
Reading

Punih šesnaest godina nakon što je Hrvatska ratna mornarica dobila raketnu topovnjaču Kralj Dmitar Zvonimir, u splitskom brodogradilištu porinut je jedan novi ratni brod. Službeno još uvijek nazvan 'Novogradnja 540', 43,5 metra dug obalni ophodni brod vrijedan oko deset milijuna eura služit će za potrebe Obalne straže i prvi je od ukupno pet predviđenih u njenoj floti

Riječ je o prototipu koji će u idućih tri mjeseca biti opremljen u moru, a zatim će proći opsežna testiranja u luci i u plovidbi, da bi do konca ove godine i službeno bio predan HRM-u. Brod će služiti za nadzor teritorijalnog mora, akcije traganja i spašavanja te prijevoz manjih postrojbi - a prilagođen je i za plovidbu u velikim morima, odnosno na cijelom Mediteranu, pa će eventualno moći biti angažiran i u međunarodnim akcijama oko migrantskih kriza.

'Ovo je naš veliki uspjeh: restrukturiranje škvera započeli smo s ugovaranjem njegove izgradnje, a završavamo ga s vrhunskim proizvodom koji će u svojoj kategoriji biti najbolji na svijetu', pohvalio se vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak. Tvrdi i da su ispunjeni svi uvjeti iz programa restrukturiranja te da su preostala još dva segmenta koja treba poštovati i dalje - zapošljavati dvije tisuće radnika i zadovoljavati određene količine obrade čelika.

Porinuće ratnog broda
  • Porinuće ratnog broda
  • Porinuće ratnog broda
  • Porinuće ratnog broda
  • Porinuće ratnog broda
  • Porinuće ratnog broda
    +7
Porinuće ratnog broda Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

Izrada prototipa obalnog ophodnog broda potrajala je godinu dulje no što je bilo predviđeno jer se originalni pretprojekt drastično mijenjao u hodu kako bi se postigli zadani tehničko-taktički zahtjevi. Ugrađen je čelik povišene čvrstoće, čime je postignuta manja težina i potrošnja goriva te veća operativnost, a sam brod produljen je za metar i pol. Ponešto mu je promijenjena forma, ugrađeni bočni stabilizatori, pa će postizati zadanu minimalnu brzinu od 28 čvorova uz 15 posto manju potrošnju. Kompletna serija od pet brodova stoga bi samo na ovom detalju u idućih 30 godina trebala sama sebe isplatiti.

Početak izgradnje preostala četiri broda, odnosno nastavak cijelog projekta vrijednog 400 milijuna kuna, uslijedit će nakon što prototip prođe predviđena testiranja Hrvatske ratne mornarice i Brodarskog instituta. Bit će opremljen daljinski upravljanom oružnom stanicom s automatskim 30-milimetarskim topom, dvije ručno upravljive strojnice i četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava; zatim elektro-optičkim senzorima za automatsko praćenje ciljeva i djelovanje danju i noću, te može ispaliti 200 komada streljiva u minuti. Na njemu se nalazi i diverzantska brodica za šest članova posade. Ukupni kapacitet broda je 17 osoba, uz autonomiju plovidbe od deset dana.

Radno porinuće u splitskom škveru proteklo je bez uobičajenih visokih političkih delegacija. Ministarstvo obrane predstavljao je državni tajnik Zdravko Jakop.

'Uvijek postoji puno izazova kod izrade prototipa, ali očekujemo da on nakon ispitivanja zadovolji postavljene tehničko-taktičke karakteristike i da vrlo skoro krenemo s izgradnjom preostala četiri. Obalna straža Hrvatska ratna mornarica i danas su s postojećom flotom osposobljene za sve zadaće, pa i kontrolu granica, ali želimo zanoviti flotu i osigurati bolje uvjete', kazao je Jakop.

Tomislav Debeljak se, pak, pohvalio podatkom da se vode pregovori s više država oko ugovaranja izgradnje jednakih brodova, prije svega onih s Bliskog istoka, budući da je splitski škver pokazao da je znatno jeftiniji i barem jednako kvalitetan u odnosu na svjetsku konkurenciju. Svjetske potrebe za ovakvim tipom ophodnih brodova procjenjuju se na oko dvije tisuće primjeraka godišnje, a Brodosplit je ovih poslom obnovio tradiciju izgradnje plovila za vojne svrhe. Još u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, naime, započet je razvoj vojnog programa i do početka devedesetih izgrađeno je osam podmornica, 18 diverzantskih ronilica, nekoliko transportnih brodova i barži za prijevoz goriva, te školski brodovi i stanice za bojenje. U najnovijem ophodnom brodu čak 80 posto ugrađene opreme dolazi od hrvatskih proizvođača.

Čast da službeno bude kum i pusti bocu šampanjca imao je dragovoljac Domovinskog rata Dalibor Radmilo, dok je tradicionalni blagoslov obavio svećenik Jozo Mravak. Poželio je da novi brod donese mir i slogu hrvatskom narodu i čuva granice Hrvatske.