Problem nepostojanja građanskog nadzora nad radom policije neće riješiti ni novi zakon o snagama reda, a za koji se Vladi toliko žuri dobiti zastupnički blagoslov da ga Saboru želi poslati u hitnu proceduru. Nevladine udruge samo su dio javnosti koja ne može sakriti razočaranje takvim postupkom i novim zakonom, ali i nisu odviše iznenađene jer, kako kažu, riječ je samo o još jednom dokazu da je Kukuriku vlast zaboravila što je govorila dok je bila oporba
'Razočarani smo prijedlogom novoga Zakona o policiji, za koji možemo reći da ide čak i ispod razine prošlog Karamarkovog zakona', kaže Gordan Bosanac iz Centra za mirovne studije, koji kao jedini pozitivan iskorak u prijedlogu novog zakona navodi da je 'građanski nadzor spušten i na razinu policijskih uprava što dosad nije bio slučaj'. No i taj je iskorak poništen vraćanjem najmanje dva koraka unazad jer i dalje 'kao ključni problem stoji nepostojanje građanskog nadzora bez kojega sve pada u vodu jer se neće moći pratiti zakonitost rada policije', napominje Bosanac.
Umjesto građanskog nadzora, opet sukob interesa
Prema novom zakonu, rad policije bi trebali nadzirati državni službenici Ministarstva, a ne kao dosad policijski službenici unutarnje kontrole, koji i sami obavljaju policijske poslove, pa bi to trebalo omogućiti nepristranost, neovisnost i samostalnost od glavnog ravnatelja u provedbi nadzora. Pritom se kao važna novina u zakonu navodi dodatni 'civilni' nadzor nad radom policije pri čemu je, navode u MUP-u, razrađen postupak podnošenja pritužbi građana te rokovi za podnošenje i odlučivanje o njima, čime će se baviti Povjerenstvo za rad po pritužbama'. Međutim, njegova je uloga upitna jer kako upozorava Bosanac: 'Vraćena je ministru ovlast da on bira članove Povjerenstva što je apsolutni sukob interesa, a i dalje se inzistira da predstavnici MUP-a sjede u tom Povjerenstvu pa to sve skupa više nema nikakve veze s građanskim nadzorom.'
'Nadalje, problem postoji i oko čuvanja podataka građana od policije; naime zakon kaže da ako ste jednom legitimirani, ostajete u bazi podataka MUP-a pet godina bez obzira jeste li počinili prekršaj ili niste, a također nije regulirano ni pravo uvida u telekomunikacijske kontakte što MUP može imati prema novom zakonu, a koje može zatražiti čak i neki niže rangirani djelatnik unutar MUP-a što smatramo neprihvatljivim', ističe Bosanac, iznoseći tek dio zamjerki na račun novog Zakona o policiji.
'I ovdje se jasno vidi da su prekršena predizborna obećanja Kukuriku koalicije i to u nekoliko stvari: kao prvo, unatoč poglavlju 'Uloga države u promjeni zajedno s građanima' iz Plana 21, uopće nije provedena konzultacija s javnošću, a do takvog preskakanja je očito došlo zbog poznate priče oko promjene ploče što se dogodi kad jednom dođeš na vlast kao dio problema političke strukture da se samo želiš zaštititi, a strahuješ od građanske opasnosti. Drugo, Kukuriku koalicija je, doduše, samo usmeno, ali ipak, u predizbornoj kampanji podržala ideju civilnog nadzora u sklopu zahtjeva nevladinih udruga okupljenih u Platformu 112, a sad su to izigrali. I treća stvar je da zaista nema potrebe da ovaj zakon ide u hitnu proceduru jer argument Europske unije više ne stoji i ono što mi vidimo kao razlog hitnoj proceduri jest samo želja za kadroviranjem da bi novi ministar Ranko Ostojić što prije ustoličio ljude s kojima će raditi, ali to ne može ići nauštrb ljudskih prava', upozorava Bosanac.
Stoga će tražiti 'povlačenje zakona iz hitne procedure, ali i da se u zakon unese odredba prema kojoj bi u slučajevima kao što je to bilo u Varšavskoj kada su ljudi nenasilno prosvjedovali, policija mogla samo izmicati, a ne više prijavljivati nenasilne prosvjednike', najavio je Bosanac, navodeći da spajanje zakona o policiji i zakona o policijskim ovlastima vidi 'čak možda kao dobru stvar da sva materija bude na jednom mjestu, ali je loše to da se jedan takav organski zakon koji se tiče ljudskih prava donosi preko noći'.
Kao jedna od važnijih novina izdvaja se i ministrova ovlast da usmjeri policijski rad posebnim uputama i naredbama što je ministar Ostojić prije koji dan pokušao objasniti da je 'cilj da ministar bude osoba koja može dati naputak policiji, i to vrlo jednostavno, treba spriječiti određene huliganske napade ili u tom smislu, ali ne može naređivati konkretnu obradu ili konkretnu vrstu posla'. Naime, to je jedna od zamjerki koja je dosad često bila upućivana na policijsku adresu, a Bosanac ističe da tu definitivno ne bi smjelo biti politiziranja.
Pričuvna policija, elektrošokeri i konji
O potrebi depolitizacije policije već se mnogo puta govorilo pa tako prema novom zakonu policajci ni ubuduće neće smjeti biti članovi političkih stranaka, ni politički djelovati, a neće imati ni pravo na štrajk i prosvjed u službenoj policijskoj odori, ali im sindikalno organiziranje te mirno okupljanje i javni prosvjed u vlastitoj građanskoj odori neće biti zabranjeni.
Od ostalih novina valja spomenuti da će se provoditi javne i interne natječaje, a glavni ravnatelj policije, njegovi zamjenici i ravnatelji pojedinih uprava moći biti imenovani iz redova rukovodećih službenika u tijelima državne vlasti, uključujući i sigurnosne službe, naravno, sve uz preduvjete propisane zakonom, čiji nacrt možete i sami ovdje pogledati. Zanimljiva je svakako odredba prema kojoj će pravnu pomoć u postupku koji prethodi kaznenom, prema novom zakonu dobiti samo oni policijski službenici koji su prema procjeni policije posao obavili sukladno zakonu, a o čemu će ocjenu dati povjerenstvo koje imenuje glavni ravnatelj.
Zakonom je uređeno i pitanje policijskih poslova i ovlasti kojima policija otklanja opasnosti, sprečava počinjenje kaznenih djela za koja se progoni po službenoj dužnosti i prekršaja te suradnje s drugim tijelima i građanima, predlaže se i osnivanje pričuvne policije, čije bi se pripadnike moglo rasporediti na neke manje zahtjevne poslove čime bi se rasteretilo redovnu policiju, primjerice, da stoje na raskršćima tijekom turističkih gužvi, a u zakonu se spominju i elektrošokeri, koje će smjeti imati samo specijalci, a očito nije ni zaboravljena ideja o konjima kao ispomoći, premda u ministarstvu spominju tek jednu plemenitu životinju, premda ta ideja ni kad se ranije spominjala nije baš bila dočekana s oduševljenjem.
Iako je ministar najavljivao reformu kriminalističke policije po uzoru na Policijski nacionalni ured za sprečavanje korupcije i organiziranog kriminaliteta (PNUSKOK), čini se da od toga zasad neće biti ništa, kao ni od spajanja specijalne policije s Upravom za posebne poslove sigurnosti, a i obuka novih pripadnika snaga reda i mira bit će nastavljena kroz postojeći tečaj na Policijskoj akademiji.