Spontanim načinom govora papa Franjo ostavlja prostor tumačenjima, a porukama katolicima neka ne budu opsjednuti doktrinom zapanjuje konzervativce koji propituju njegovo vođenje Crkve, dok krajnje konzervativno Bratstvo sv. Pija X poručuje da je Franjo 'tisuću puta pogoršao stanje Crkve'
Zabrinutost tradicionalnih krugova probudila se u proljeće kada je novoizabrani Papa rekao da će blagosloviti i nekatoličke te novinare ateiste, da bi zatim uključio žene u obred pranja nogu na Veliki četvrtak, piše u srijedu američki list The Washington Post.
No Franjino oklijevanje da ljudima sudi, njegova volja da ih sve razumije te izjava da nije on taj koji može suditi homoseksualcima, duboko je uznemirila konzervativce.
"Iza rastućeg skepticizima strah je nekih krugova da Franjin stil koji se proteže na sve i njegov spontani govor koji ostavlja prostora tumačenju, razara višedesetljetne napore Crkve da katolički nauk prenosi jasno", piše WP.
Dodaje da se konzervativci već osjećaju marginalizirani sve jačom sekularnom kulturom, a sada strahuju da ih i Papa umanjuje.
"Franjo je izuzetan čovjek, to nitko ne može osporiti, no nisam siguran želi li on biti precizan", a to ljude zbunjuje, drži Robert Royal, predsjednik centra Faith&Reason (Vjera i razum).
Prošlih su destljeća pape Ivan Pavao II. i njegov nasljednik Benedikt XVI. bili usredotočeni na to kako "ortodoksni nauk učiniti kristalno jasnim da se katolici ne izgube u sve zbrkanijem, sve relativiziranijem svijetu", piše WP.
U sve složenijem svijetu teško je jednostavno govoriti o tome što čini "dobrog katolika", a za mnoge konzervativce najvažnije je jasno se suprotstaviti pobačaju i jednakopravnosti homoseksualaca.
"Dvije ključne teme 'o kojima se ne može raspravljati' su zaštita života od začeća i promicanje heteroseksualnog braka", poručio je Benedikt 2006., podsjeća WP.
Među Franjine "grijehe" konzervativci ubrajaju i što se obraća javnosti, a ne Crkvi kao njegovi prethodnici koji su govorili jezikom katoličke teologije, knjigama i objavljivali pripremljene, službene poruke, a nisu zborili intervjuima kao Franjo.
Na Franjino vođenje Crkve vjernici odgovaraju različito. Neki se mole više da bi ojačali svoju vjeru. Drugi su zbunjeni, treći misle da je Franjo vratio Crkvi "sinove razmetne" koji su "odjednom shvatili da ih Bog voli, da su u Crkvu dobrodošli". Ima ih koji drže da mediji hotimice iskrivljuju Franjine poruke.
Royal odbacuje bilo kakve isprike za Franju i zaključuje da je u povijesti "bilo boljih i lošijih papa i Bog ih sve dopušta... učim živjeti s time. Imamo jednog od najvećih živućih intelektualaca (u Benediktu) i sada imamo čovjeka koji ne misli da je važno jasno se izražavati".
Vrlo oštru ocjenu o Franji izrekao je msgr Bernard Fellay iz krajnje konzervativnog Svećenićkog bratstva sv. Pija X.
U govoru u Kansasu za vikend Fellay je rekao da je "zgranut razvojem Crkve" u kojoj vlada "prava katastrofa, a sadašnji Papa pogoršao je stanje deset tisuća puta", prenosi agencija AFP.
Benedikt XVI. pokušao je "zakočiti pad Crkve, no Franjo je "prerezao svu užad padobrana" i ustanova je na putu da se "razbije kao raketa", sedam mjeseci otkako je Franjo ustoličen, rekao je Fellay.
On zahvaljuje Bogu što Bratstvo nije vraćeno u krilo Katoličke crke kao što je želio i Benedikt XVI. koji je nekoliko puta pokušavao integrirati Bratstvo koje odbacuje reforme II. Vatikanskog sabora (1962-1965), Benedikt je i poništio izopćenje četiri tradicionalistička biskupa koje je 1988., ali bez odobrenja Vatikana, promaknuo utemeljitelj te zajednice, Marcel Lefebvre.
Dva intervjua koje je papa Franjo dao isusovačkom časopisu Civilta Cattolica i dnevniku La Repubblica u kojima je govorio o dijalogu s nevjernicima, bili su kap koja je prelila čašu lefebvreista te su poručili da se "Petrova barka nasukala na podvodno stijenje".