Litijeva baterija najpopularnija je punjiva baterija koja se danas koristi u elektroničkim uređajima, a napaja one koje svakodnevno koristimo, poput mobitela, bicikla, romobila i električnih vozila. Zapaljiva je i kada dođe do zapaljenja, može izazvati veliki požar koji može biti teško ugasiti
Litijeve baterije sastoje se od jedne ili više ćelija te imaju zaštitnu pločicu. U njihovom unutarnjem krugu litijevi ioni (Li+) kreću se između katode i anode, a u vanjskom krugu u suprotnom smjeru. Takav raspored kretanja napaja uređaj stvarajući električnu energiju. Dok se baterija prazni, anoda otpušta litijeve ione na katodu, generirajući protok elektrona koji pomaže u napajanju uređaja. Kad se baterija puni, događa se suprotno, katoda oslobađa litijeve ione, a anoda ih prima.
Danas se litijeve baterije koriste zbog njihove visoke energije po jedinici mase i volumena u odnosu na druge sustave za pohranu električne energije, a imaju visok omjer snage i težine, visoku energetsku učinkovitost, dobre performanse pri visokim temperaturama te dug životni vijek i nisko samopražnjenje. Većina komponenti litijevih baterija može se reciklirati, ali troškovi oporabe materijala ostaju izazov za industriju.
Općenito su sigurne i malo je vjerojatno da će se pokvariti ili zapaliti. Prema navodima Siniše Jembriha, zapovjednika Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba, baterije su sigurne dok nema kvarova i oštećenja ili se pak zapale zbog nepravilnog punjenja, jednog od najčešćih razloga požara. 'Kada se baterija napuni, treba je isključiti iz struje', kazao je Jembrih. 'Svi električni uređaji su opasni, a velika većina požara uzrokovana je instalacijama, bilo električnim, plinskim, dimovodnim i ostalim', dodaje Jembrih za tportal.
Ako se kojim slučajem baterija nađe u požaru, to nikako nije dobra kombinacija. 'Baterija će se također zapaliti, a može se zapaliti i danima poslije požara', objašnjava Jembrih.
Iako nema točnih podataka o tome koliko je požara godišnje izazvano baterijama, zna se da je u Zagrebu bilo nekoliko dojava o zapaljenim romobilima i biciklima, 'ali puno manje nego 'običnih' uređaja', kazao je Jembrih.
Kada dođe do takvog tipa požara, vatrogasci znaju naići na poteškoće prilikom gašenja same baterije. 'Svaki požar je teško ugasiti i svaki ima svoje poteškoće. Ovdje je problem velika količina energije koja se oslobodi u malo vremena. Drugi veliki problem je dim koji se razvija također u kratkom vremenu te je otrovan i zapaljiv, tako da se kao i kod drugih požara treba bojati dima.'
A kako vatrogasci gase požar, to je izazov za sebe. 'Početni požar gasi se aparatima za početno gašenje, a problem je ako dođe do thermal runawaya - kad baterija vrlo brzo ispusti veliku količinu toplinske energije i skoro pa ju je nemoguće ugasiti. U nekoliko takvih slučajeva bateriju smo potopili u vodu pa ugasili', pojašnjava Jembrih.
S obzirom na ozbiljnost situacije u slučaju zapaljenja uređaja s litijevom baterijom, postoje koraci za prevenciju da do takvog scenarija uopće ne dođe, a Jembrih poručuje: 'Kupujte certificirane proizvode, a ne proizvode sa sumnjivih stranica. Koristite originalne kabele za punjenje, kupite original kad mijenjate bateriju, a ako je moguće, punite je izvan stambene jedinice te samo na podu, ne na namještaju. Prilikom punjenja ne koristite produžni kabel, nego bateriju direktno uključite u utičnicu i, najvažnije, ne odlažite bilo kakve baterije u smeće.'
Ako vam se i dogodi da se baterija zapali, Jembrih savjetuje da ne paničarite, već da iskoristite druge uređaje u blizini: 'Nabavite dobre aparate za gašenje požara i naučite se ponašati u opasnim situacijama, pratite upute proizvođača i ne držite uređaje s velikim i jakim baterijama na putevima evakuacije.'